fredag, juli 03, 2015

Det nyeste hus i Aarhus.




For nogle dage siden var jeg inde at se det nyeste hus i Aarhus.


Dokk1 hedder det nye bibliotek i byen. Bag mit link ligger Wikipedias  oplysninger om byggeriet.

Det er sådan et spændende byggeri, som det lokale arkitektfirma
schmidt hammer lassen står bag. Den Sorte Diamant i København og Aros kommer også fra det firma. Jeg ser i avisen, at de bl.a. også er i gang med et kæmpestort biblioteksbyggeri i den kinesiske havneby Ningbo.
Jeg kom tilfældigvis forbi Dokk1 lige før en rundvisning.
Jamen, det er så specielt, så jeg vil bare henvise til at google på navnet, hvis du er interesseret. Eller også at gå ind og se det.

Det er meget, meget langt fra de biblioteker, der fandtes, da jeg var ung - og heldigvis for det. Da skulle man gå meget stille langs de brune høje reoler og kun hviske, hvis man havde brug for at spørge om noget.
Udover bøger, tidsskrifter, musik og film osv., så er børneafdelingen en regulær legeplads. Jeg har opfordret mine døtre til, at vi tager en legedag derinde med de små.


Der er legemuligheder både inde og ude.
Her en kæmperutschebane.




Der skal klatres et godt stykke op for at komme ind til den trappe, der leder op til toppen.




Et af de mere spektakulære kunstværker indendørs er Gongen af kunstneren Kirstine Roepstorff.






Det lange, tunge messingrør er forbundet med fødeafd. på Skejby Sygehus.


Nybagte forældre har mulighed for at aktivere Gongen med et tryk på en kontakt, der udløser et klokkeslag i Dokk1.
En festlig måde at fejre en stor familiebegivenhed på.





Gongen blev taget i brug 1. juli. Jeg var der et par dage før, så der var ingen mulighed for at høre klokkeklang.
Det kunne jeg ellers godt tænke mig.
Der bliver vist i gennemsnit  født 12 børn i døgnet på Skejby.






3 kommentarer:

  1. Ej, hvor sjovt med den gong! Lige da jeg læste det, troede jeg, at man kunne høre de fødende kvinders støn og hvad man ellers leverer af lyde i den situation, men heldigvis var det ikke sådan, det var :-D
    Det bibliotek lyder som et fantastisk sted - man kan altså noget i Aarhus og omegn, hvad arkitektur angår.

    SvarSlet
  2. Hvor lyder det spændende. Noget helt andet end Møllegade, husker selv min gang der tilbage som barn, og det 1½ år jeg boede i Aarhus inden jeg mødte min ex-mand.
    Min søn flytter tilbage til Aarhus om et par mdr. Må finde et par weekender til kulturelle udflugtsmål, og overnatte hos ham :-) - Han er alene, så tror nok godt han vil have besøg, bare jeg vasler i god tid.

    SvarSlet
  3. Jeg har ikke været der endnu, men det skal jeg da hurtigst muligt råde bod på.
    Herlig idé med den GONG.

    SvarSlet