fredag, april 15, 2016

Boller skal have den farve, boller altid har haft ...

Nu har jeg lige produceret en giftiggrøn kage, skulle jeg så undre mig eller pege fingre af nogle cyklamenfarvede eller turkise boller?
I Mattias' børnehave får børnene frugt og en halv bolle om eftermiddagen.

Frugt og boller leverer forældrene. På skift sørger de for, at der er eftermiddagsmad.

Serveringen foregår udenfor på legepladsen. Børnene stiller op i kø og får udleveret en halv bolle uden smør og et stykke frugt.
Da jeg kom for at hente Mattias, stod han i kø. Det varede længe, for der var en lille gut, der ikke kunne bestemme, om han vil have et stykke æble eller et stykke ananas.
Da vi havde sagt farvel og var på vej ud af børnehaven, Mattias med sin mad i hånden, varede det kun et øjeblik, før han sagde, han ikke kunne lide bollen.
Jeg var nysgerrig og ville gerne smage. Bollen smagte godt. Den var bagt med groft mel og kerner og havde en sprød skorpe. Med smør ville den have været en lækkerbidsken.
Men synet af den gør, at jeg synes, det er en forkert bolle.
Det er mine vaner og forestillinger, der spænder ben for mig. Jeg synes, at boller skal have den farve, boller altid har haft.
Måske bliver jeg klogere engang? Som med kagen. Hvis Johanne en dag kommer og ønsker sig lyserøde eller lilla boller?

3 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig. Umiddelbart minder bollen mere om en muffins, en bolle må kun have farve af spinat, gulerødder eller andre grønsager eller frugt der er kommet i, frugtfarven skal ikke i dejen :-)

    SvarSlet
  2. Karin, sådan kan vi have så mange traditioner. ;-) Andre gør tingene på en anden måde ;-)

    SvarSlet
  3. Helt enig. Jeg kan hverken lide turkise eller rødbedefarvede boller ... og Matthias er et godt bevis på, hvor meget farven betyder for vores opfattelse af, om vi kan lide maden.

    SvarSlet