søndag, november 20, 2016

En ny ting - og det kendte.




Da jeg fik øje på denne her kål, blev jeg nysgerrig.
Junglekål.
Den ligner hvidkål, men er meget flad i det. Bladene er megastore. De går hele vejen omkring.

Når det handler om smagen, så er den forbavsende mild. Den smager ikke af hvidkål, den er meget mildere end spidskål.
Jeg synes nærmest, den er smagsløs.
Hvis der er nogle, der ikke bryder sig om kål, men gerne vil følge opfordringen til at spise årstidens grønt, så må sagen være junglekål.




Mit badevand er nu 6 grader. Og lufttemperaturen lidt mere.
I sidste uge var der nogle dage, hvor temperaturen pludselig  faldt til -6. En enkelt gang var den nede på 9.
Jeg fik så kolde tæer efter badet. Koldt er ikke ordet, for det gjorde ondt af kulde. Vi går et lille stykke gennem skoven og jeg havde tynde støvler på, så jeg fik travlt med at finde de varme vinterstøvler frem, da jeg kom hjem.
Jeg var ikke ude i sådan en kold oplevelse sidste år.
Min bademakker, kaldet Bade-Else, har mange års erfaring. Jeg er først på min anden sæson. Hun anbefalede mig at tage en gammeldags gummivarmedunk med til at lægge mellem strømper og undertøj.
Det gjorde jeg, og det er dejligt.
Men temperaturen steg brat igen. Pludselig var der 11 graders varme næste gang. Det føltes rigtig varmt efter badet at komme op på broen.
Men nu er vi kommet til det tidspunkt på året, hvor jeg tager en badekåbe på fra omklædningen og ud på broen.

Jeg følger sommetider Christian hen i svømmehallen om onsdagen, når han går til svømning.

Svømning kan man ikke rigtig kalde det.
Men plask og leg.
Det er rigtig godt til at gøre børnene fortrolige med at få vand i hovedet.
At få hovedet under vand, er de ikke helt klar til, men de har en øvelse, hvor de skal dyppe det ene øre, det andet øre, hagen, næsen og til sidst panden. Efterhånden opdager de, det er ikke så farligt.

Børnene elsker det. Der er så meget leg og sjov sammen med de to meget unge instruktører.

De repeterer også hver gang reglerne: Vaske sig under bruseren med sæbe, ikke løbe i svømmehallen og ikke bruge tyggegummi.
Det er godt at lære sådan nogle 'færdselsregler'.

5 kommentarer:

  1. Mine børn var vandhunde og kastede sig frygtløs ud i vandet, om det var ved havet eller i svømmebassiner. Det er en rigtig god ting at kunne svømme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, det er rigtig godt at lære fra barnsben. Dejligt at dine børn var vandhunde allerede som små.

      Slet
  2. Jeg vil gentage mig selv fra sidste vinter: Brrrrr. Men du er sej.
    God ide at lære børnene fortrolighed med vand allerede i en tidlig alder.

    SvarSlet
  3. Ellen, mht vinterbadning, så er jeg stadig overrasket over mig selv. Derfor fylder det også noget i skrift (lidt mindre i tale) ;-)
    Især synes jeg, det er vigtigt med børn og vand. Jeg fik ikke muligheden som barn.

    SvarSlet
  4. Otto går også til svømning, det er hver mandag han er af sted, det er en overbygning på babysvømning, hvor babysvømning var den enkelte baby, og det var over flere timer, hvor der kom og gik forældre til og fra, nu er det 30 min. med instruktør. Her får de også hovedet under vand, så de bygger videre på det fra babysvømning, det gør måske så meget at de ikke glemmer det at "dykke".
    Pyha det var koldt for dig, dejligt du har en garvet vinterbader at spare med. så bliver det en isvinter holder du med garanti ved.

    SvarSlet