mandag, januar 24, 2022

Lys, lys, lys ...

 Denne her opdatering i dag fra Svend Brinkmann får mig til at smile. 

"Mangler du energi om morgenen? Bekymrer du dig om fremtiden? Bliver du ofte så træt, at du er nødt til at lægge dig ned og sove? Oplever du at blive irriteret på andre? Har du et dagligt forbrug af kaffe eller søde sager? Kender du til følelsen af opgivenhed?
Så kan det være tegn på, at du er et menneske.
Lidelsen er arvelig og må opfattes som kronisk. Symptomerne inkluderer bl.a. angst, fortvivlelse og sorg, men også momentan opstemthed. Der eksperimenteres med diverse medicinske behandlinger, men aktuelt kan tilstanden kun lindres med en dosis overbærenhed."
Forsytiagrenene fra haven fik ny energi, da de kom ind i køkkenvinduet. Dejligt med gule blomster.


For nogle dage siden, tænkte jeg, at jeg måtte gøre noget, så jeg købte en lysterapilampe. Da jeg tændte den første gang, var jeg klar til at levere den tilbage til Matas, hvor jeg havde købt den. Lyset var alt for stærkt. Nu har jeg vænnet mig til den. Man skal jo ikke kigge ind i lampen hele tiden. Jeg tænder den i køkkenet om morgenen, når jeg stiller an til morgenmad, og mens jeg spiser. Jeg synes allerede, jeg har mere energi :-) Det kan næsten ikke passe efter få dage. Men placebo er også en stærk faktor.


I lørdags skulle jeg hente Johanne hos veninden i Svostrup, og vejen gik lige forbi kroen.
På tilbagevejen blev vi enige om, det kunne være godt med kaffe og varm kakao med flødeskum. Der var mange gæster i krostuerne, men der var også et bord til os.
Da vi havde fået varmen, gik vi langs Gudenå og både op over og nedenunder vejbroen, der er til venstre i billedet.








Der er klassekammerater i børnenes klasser, der er hjemme og syge med corona. I denne her omgang bliver klasser ikke lukket ned. Kun den syge bliver sendt hjem i isolation. I formiddags var jeg til kaffe hos en veninde, der fylder 80. Vi var kun fem på det tidspunkt. Senere kom andre. Det gælder om at begrænse os. Værst var det, at søn og to børnebørn, der bor i Grønland blev testet positive kort før de skulle rejse. Flybilletterne vil heldigvis blive refunderet, men hvor er det svært at lægge planer. De kan hurtigt ændres. Vi er mange, der har kviktest hjemme. Selv børnene er begyndt at teste sig selv. Jeg har ikke haft brug for det endnu. Jeg hørte om en, der sagde, at nu har N.N. corona, og så ville vedkommende hen for at blive smittet. Jeg vil ikke opsøge smitte på den måde. Indtil nu har jeg været heldig ikke at blive smittet. Men ifølge prognoser, så vil vi alle få den på et tidspunkt. Jeg forestiller mig, at vaccinationerne beskytter mig, men hvor længe? Jeg fik mit booster stik d. 23. nov. Lad os håbe, den virus snart brænder ud.



4 kommentarer:

  1. "..en dosis overbærenhed." Hehe. Det har vi vist alle brug for både at give og at modtage indimellem 😀
    Jeg må indrømme, at jeg aldrig helt har forstået det med lysterapi, men hvis det virker, er det vel også ligegyldigt, om det er placeboeffekt eller reel virkning.
    Jeg opsøger heller ikke at blive coronasmittet, men jeg er ikke nervøs for at blive det. Jeg håber de finder ud af at kombinere den vaccine med influenzavaccine; begge indeholdende de aktuelle varianter af, og at vi fremover kan nøjes med ét stik om året.

    SvarSlet
  2. Ellen, jeg tror nok heller ikke på det. Men vi har for lidt lys om vinteren. Det er der dog mange andre nordligere boende, der også har, og det går da vist godt. Om virkningen kommer fra 'medicinen' eller placebo er lige meget for mig :-)
    Det ville være så smart, hvis der kommer en vaccine der beskytter for flere varianter.

    SvarSlet
  3. Jeg syntes også om den kommentar fra Brinkmann 😊 Jeg må indrønne, at jeg gerne ville have ventet lidt længere med genåbningen. Jeg er bange for at vi får endnu flere med positive test uden symptomer ved indlæggelse. Men for os betyder det at de skal isoleres og så mangler vi de andre sengepladser på stuen = mange patienter på gangen.

    SvarSlet
  4. Lene, jeg kan godt forstå din bekymring. Det er voldsomt belastende og tidskrævende, hvis en patient viser sig at teste positiv ved indlæggelse og uden symptomer alligevel skal isoleres. Jeg håber, det ikke bliver for mange

    SvarSlet