onsdag, november 02, 2022

Ferie-tilbageblik.

 Århh, det jeg troede var en lille forkølelse viste sig at være corona. Jeg skrev en mail til min læge, fordi jeg havde en vaccinationstid dagen efter, vi kom hjem fra Mallorca. Jeg spurgte, hvornår man skulle lade sig vacc. efter forkølelse? Hun svarede tilbage, at jeg allerførst skulle få foretaget en coronatest. Hvis den var positiv skulle der gå en måned. Hvis ikke, skulle der gå en uge. Øv, jeg som er stor vaccinetilhænger.

Jeg var forkølet, men ikke sådan syg. Jeg tror nu nok, jeg hvilede en del og ikke var særlig aktiv. 
For at støtte min hukommelse. kommer her lidt fra Mallorca-dagene.
Vi boede ikke langt fra Bunyola. Dagene gik stort set med at slappe af ved poolen. Børnene badede flere gange om dagen.
Om aftenen kørte vi til en af de små byer, hvor vi spiste.
Fx Banyalbufar, som ligger fantastisk smukt oppe i højden, men med havet lige nedenfor. Der er terrassemarker og trappegader. For at komme dertil skal vi over Tramuntana bjergene. Vi kørte gennem mange stejle hårnålesving med spektakulære udsigter
En anden fin og hyggelig lille by er Esporles, der ligger i en dal. 
Vi var også i Port de Sóller, hvor C og M boede. Vi spiste sammen med dem og nød solnedgangen og udsigten til den lille havn. Vejen over bjergene til Port de Sóller går gennem en meget lang tunnel og en kortere én af slagsen. Det forkorter køreturen rigtig meget.
Vi nød solnedgangen over den lille havn.










Vi fandt ud af, at det også var rigtig hyggeligt at spise aftensmad/middag hjemme. Der var gode indkøbsmuligheder i Palmenyola og Bunyola. 










Restauranter åbnede typisk først kl 19.30 eller 20.00. Så blev det lidt sent, for maden skulle jo laves.

De sidste par aftener spiste vi hjemme og det gav en anderledes ro ved sengetid. Denne her terrasse havde en dejlig solnedgangs-udsigt. 
Med udgang direkte fra køkkenet lå en anden terrasse, som var perfekt til morgenmad.

Tidligt tre gange om ugen kom en pool-mand og rensede poolen og fejede fliser og terrasser. Det var ren luksus.







En dag var vi en tur i Palma. Vi boede ikke så langt fra hovedstaden. Det tog kun en lille halv time at køre. Men så skulle der findes et parkeringshus. Det gik nu altid godt. Min svigersøn styrer på bedste måde.
Vi var på egen hånd, altså uden guide. Det betyder så, at jeg ikke er sikker på, hvad vi så. Men der var ingen tvivl om, at vi befandt os i en storby. Masser af trafik og mennesker.

Gaudi boede i nogle år på Mallorca. Jeg gætter på, det måske var et af de huse han stod bag?

Jeg havde læst om La Seu. Den storslåede katedral i Palma. Den ligger fantastisk og spejler sig i vandet i Parc de la Meer.
Mens familien spiste frokost var jeg en hurtig tur inde i kirken. Der er så mange detaljer og historier og kunstværker, at det er helt overvældende. Hvis jeg kommer tilbage, vil jeg nok melde mig til en guidet tur. 




Et lillebitte udsnit.
En anden dag var vi i drypstenshulerne Cuevas del Drach. 
Jeg vil ikke anbefale en tur, simpelt hen fordi der bliver lukket alt for mange mennesker ind. Vi gik gennem grotten, som er belyst og i sig selv fantastisk, i en lang kø ad en sti, der sluttede ved et stort plateau, der lå med udsigt til en lille sø. Her er der bænke, hvor vi sad og nød en kort klassisk koncert, mens tre både sejlede frem med musikerne. Bagefter kan man sejle med en af bådene et lille stykke tilbage. Men når ca 200 mennesker stiller sig i kø, så vil jeg heller gå. Det er sikkert muligt at finde tider på dagen, hvor der ikke er så mange mennesker på én gang.
Jeg har før været på Mallorca for mange år siden. Dengang var det en voksentur på hotel i Alcudia. Vi var også rundt i området bl.a. ude på Cap de Formentor, den yderste spids. Mallorca er en dejlig ferieø.
Jeg er glad for, vi ikke boede hotel, da jeg nu efterfølgende ved, min forkølelse var af covid typen. 
Selv om jeg var med ude, så var vi alligevel meget vores lille gruppe og ikke så tæt på andre.
Jeg var ikke syg. Kun lidt træt og forkølet. 
Hvis ikke jeg skulle have været vaccineret d. 21. havde jeg måske ikke fået foretaget en pcr test? Set i lyset af, at mine symptomer var så milde. Jeg havde vist glemt, at corona stadig eksisterer. 
Storebror M lod sig teste, da vi kom hjem. Han var positiv. Da han skulle til terminsprøve i skolen, deltog han, idet børnene ikke sidder tæt, når de er til prøve. Måske har andre i familien også haft positiv test? Det kan man have uden at være syg.
Jeg overholdt de fire dages isolation, der anbefales, da jeg kom hjem. Bortset fra jeg var til middag hos I og Kr. den tredje dag om aftenen. På deres initiativ. 

Dejlige dage i sol og varme.















4 kommentarer:

  1. Det er selvfølgelig hammerærgerligt at få corona under sin ferie, men det er altså ret betryggende, at man ikke bliver kritisk syg af det, hvis man har ladet sig vaccinere. Jeg kender masser der har haft covid-19, men ingen, der har været særlig syge af det ... faktisk ved jeg derfor ikke om jeg har haft det, men jeg tror det ikke.
    Mallorca er en dejlig ø - men jeg så ikke den flotte kirke, da vi var dernede; noget af det andet kan jeg nikke genkendende til 😊
    Det lyder som om du havde en dejlig ferie trods lidt sygdom. Mistede du smags- og lugtesans?

    SvarSlet
  2. Ellen, det skyldes nok de mange vaccinerede, at de fleste ikke bliver særligt syge af corona.
    Hyggeligt at du også har været på Mallorca.
    Ja, jeg mistede smags- og lugtesans. Men heldigvis ikke ret mange dage.

    SvarSlet
  3. Godt at du er ved at være ovenpå igen. Det kom også bag på mig, at jeg havde covid.
    jeg har aldrig set Mallorca som et feriemål, det var forbundet med historierne om grisefester og drukture. Jeg har dog hørt så meget godt om øen de seneste år, og du bidrager fint til dem.

    SvarSlet
  4. Lene, jeg har hørt om flere, der blev overraskede over at få covid. Og du også.
    Mallorca fik nok et dårligt ry i charterturismens barndom, hvor der var fokus på druk og grisefester.
    Der er mange muligheder for oplevelser på Mallorca, som har meget smuk natur.

    SvarSlet