onsdag, oktober 27, 2010

Kastanjetid.

Med en skarp kniv og fingerfærdighed, er det lykkedes Henrik at lave et fint snit i kastanjerne. Jeg synes, det ser sindsoprivende ud. Og kigger helst en anden vej.
De sidste par år har jeg haft en vedvarende og tilsyneladende endeløs jagt i gang for at finde en kastanje-tang.



Jeg ved ikke, om den hedder sådan. Men i princippet er den som en gammeldags nøddeknækker eller hvidløgspresser. Bare med et skarpt kryds til at presse ned i kastanjen.
Jeg ved den findes, for Henriks søster har én. Hun har haft den så længe, så det fortaber sig i tågerne, hvor den er købt.
Mon der er nogen i blog-land, der ved, hvor man finder sådan et uundværligt køkkenredskab?

11 kommentarer:

  1. Tænk, findes der virkelig sådan en dims? Jeg skærer med dødsforagt ned i kastanjerne, men ville da meget gerne finde den tingest, du taler om, for det er ikke noget nemt job...

    Desværre kræver kastanjer rigtig meget smør for at smage godt (synes vi), så vi tillader kun os selv at nyde det en enkelt gang hvert år.

    SvarSlet
  2. Jeg er ikke kastanjaspiser,- måske skulle jeg prøve.
    (Til gengæld spiser jeg så meget andet)

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Mon ikke denne kan bruges:
    http://www.sibler.com/resources/180x180_128.jpg

    SvarSlet
  5. Endnu en spise jeg har aldrig har prøvet :-)

    det ser spændende ud, smagte de godt?

    SvarSlet
  6. Ellen, rigeligt med smør forhøjer nydelsen ;-)

    SvarSlet
  7. Eva, ristede kastanjer smager skønt. Med smør, lidt salt og et glas rødvin

    SvarSlet
  8. Olof, tak for link. Jeg vil kigge på det. Du er en helt, hvis du har fundet sådan en dims. ;-)

    SvarSlet
  9. Lene, de smager dejligt. Spisekastanjerne kommer oftest fra Frankrig eller Tyrkiet. De er bedst her i efterårsmånederne.
    Der skæres et kryds i dem og de anbringes i et lag salt i et ildfast fad. Efter ca en halv time i ovnen v. 200 gr er de klar.

    SvarSlet
  10. Jeg var slet ikke klar over, at der findes en kastanjetang - det lyder vel nok smart, Betty! Vi elsker varme kastanjer med salt og smør :-)

    SvarSlet
  11. mine foraelder havde en fra raadvad. jeg tror ikke den findes laengere. men du kan bestille en kastanjetang paa amazon. google paa "chestnutter".

    SvarSlet