lørdag, juli 22, 2017

Jeg plejer at køre forbi - del1.

Inden jeg kørte hjem i dag, tog Johanne en æresrunde på sin nye fødselsdagsgave-cykel.

Det er gået forbavsende hurtigt med at lære at styre og træde rundt med pedalerne.
Balancen sørger støttehjulene for.

Forældrene tvivlede på, at cyklen kunne holde til at medbringe en passager, så det er nok kun en engangsforestilling.

Men søde var de.

Jeg plejer at køre forbi, og det har jeg gjort utallige gange.
Heides Planteskole ligger et lille stenkast syd for Thisted.
Det var underteksten 'Det Russiske Atelier', der gjorde mig nysgerrig.

Jeg fik historien af Ole Heide. Han er meget glad for russisk og for kunst.
Under en rejse til Kiev i 2001 mødte han en kunsthistoriker og spurgte, om hun kendte en maler, der kunne komme og bo og male på planteskolen.
På den måde kom han i kontakt med Anatolij Speka fra Sct. Petersborg.

Den russiske maler bor for 15. gang hos Ole Heide og hans kone. Han kommer i maj og rejser hjem igen i august.
Han har atelier i drivhuskøkkenet i den victorianske køkkenhave. Her hænger de nyeste billeder. I et andet drivhus hænger billeder fra tidligere år. Han var netop færdig med to bestillingsarbejder. Det er ikke svært at forstå, at der har udviklet sig et varmt venskab mellem ham og Heide-familien.
Ellers var han nok ikke blevet ved med at komme, som Ole Heide sagde, og han var jo også blevet kendt i lokalområdet. Opdagede lige et link til Det Russiske Atelier.

Planteskolen er helt eventyrlig. Den er meget stor med et usædvanligt righoldigt udvalg af planter og træer.
Jeg kom kort før lukketid, men fik at vide, at jeg bare kunne gå, så længe jeg ville.
Jeg var så overvældet, at jeg ikke kunne finde ud af at fotografere. Hvordan skulle jeg fange stemningen? Og begrænse mig? Klik ind på hjemmesiden, hvis du vil se mere :-)
Der er fx over 400 syren-arter fra hele verden. Jeg må derop i maj, når de blomstrer.
Der er en fantastisk rosenhave.
Her kommer bare et enkelt billede.



Og så også lige en Ingrid Bergman.

7 kommentarer:

  1. Det ser spændende ud, der må jeg vist forbi. Sikke en dejlig uge du har haft med din dejlige familie, det har sikkert været god træning af knæet, at være ved Vesterhavet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, hvis du er i nærheden, så skulle du kigge ind.
      Ja, det har været god træning af mit knæ. I sand og klitter. Og sammen med familien. Det var dejligt.

      Slet
  2. Og Heides planteskole vakte genklang hos mig, for jeg havde læst om stedet hos Karen Dalsgaard: https://dalsgaardiskivholme.com/2017/06/07/besoeg-i-syrenhaven-hos-heides-planteskole/
    Det lyder som et sted, der er værd at opleve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, tak for link til Dalsgaard. Jeg vil glæde mig til at læse om hendes besøg i syrentiden :-)

      Slet
  3. Det er et sted, man lige bør skrive sig bag øret, kan jeg se. Tak for synet og beskrivelsen.

    SvarSlet
  4. Det er altid spændende hvad et ekstra skilt dækker, og en dejlig periode Anatolij Speka besøger området.
    Jeg tror maj 2019 har et udflugtsmål.

    SvarSlet