tirsdag, februar 20, 2018

Om pressedækning.

Efter en uge med Prins Henrik på mange sendeflader, så vil jeg slutte af med et par af hans kunstværker, der står i parken ved Marselisborg slot.

Jeg gik tit tur der, da min Henrik levede, fordi han boede i  nærheden.

I dag så jeg det meste af bisættelsen fra Christiansborg kirke (jeg var til træning fra 9.45 til 10.45, så jeg var der ikke fra begyndelsen)
Det var en smuk højtidelighed. En fin personlig tale af præsten og flot korsang. Og dejlig orgelmusik.
Jeg synes, pressedækningen bliver så overdreven ved sådan en anledning.
Det virker som om, man pludselig har opdaget, at prinsen var en mand med mange kvaliteter.
Alle de gange, han er blevet latterliggjort og nedvurderet, er tilsyneladende glemt. Det er da hyklerisk.
Men forhåbentlig kan familien glæde sig over  blomster og hilsener.

For et par dage siden, hørte jeg i radioen en journalist fra Ekstra Bladet blive spurgt, om ikke bladet havde været ude af sync med sine læsere, da det nu viste sig, at mange mennesker støttede op om kongefamilien. Han mente selvfølgelig, at deres dækning gennem årene havde været helt relevant.
Skal monarkiet bestå i Danmark? Jeg har det sådan, at med min fornuft synes jeg, det er en  institution, der både er gammeldags og ude af trit med demokratiet. Men med mine følelser synes jeg, det er en klog og dygtig familie, som repræsenterer Danmark på en god måde. (Måske undtaget Frederiks engagement i IOC)


For et par uger siden tog jeg grene ind fra ribes busken.

I april vil den stå ude i haven med sine røde blomsterklaser.
Jeg synes, det er så sjovt at se, hvordan blomsterne bliver hvide, når de bliver drevet frem inde så tidligt på året.
Måske bliver de lyserøde, hvis jeg tager grene ind om en måned eller tre uger?
Det må jeg prøve.

















8 kommentarer:

  1. Jeg har haft ferie i sidste uge og derfor rig lejlighed til at følge med. Jeg er som du splittet over monarkiet. Politisk kan jeg slet ikke forsvare det, men jeg må beundre den måde familien fremtræder på og jeg er bestemt optaget af det (har jeg opdaget ved de mange timer foran tv...) Jeg er RET sikker på, at jeg ikke ville følge med i skiftende præsidenters gøren og laden, hvis det var.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, min interesse skyldes vist nok, at de mennesker, der er medlemmer af kongehuset nu, fremtræder vældig sympatiske. Og så har jeg en svaghed for de store, glamourøse kjoler, der bliver luftet nu og da. Totalt useriøst. :-)
      Jeg tror heller ikke, skiftende præsidenter ville interessere mig ...

      Slet
  2. Må tilstå, jeg tror mit tv max har været tændt 5 min. i den sidste uges tid, så, har kun set og hørt det der var når jeg schroller ned på Facebook.
    Jeg har været lige så fraværende hvergang medierne har skrevet noget negativt om Prins Henrik. Kongehuset, Monarkiet.
    Mine tanker om Monarki/Kongehus eller Præsident, er jeg foretrækker Kongehuset, trods den ringe interesse for det der sker omkring kongehuset. Hvorfor min interesse forsvandt, er helt og holdent mediernes skyld. Jeg får en skidt smag i munden af sladder. Og det at bruge spalteplads på Prins Henriks danske sprog.
    Hvis medierne kun valgte at bruge tid på fakta eller kendsgerninger, så var jeg langt mere lydhør.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, du er vist én af de få. :-) Jeg har indtryk af, at rigtig mange fulgte med. Men jeg kan forstå, det ikke skyldes modstand mod 'firmaet', at du ikke sad ved tv-skærmen.
      Jeg er fuldstændig på bølgelængde med dig, når det handler om mediernes dækning. Nogle af dem skulle skamme sig.

      Slet
  3. Nogen gange får man jo netop et forvrænget indtryk af mennesker gennem pressen, og jeg håber at de, der lige nu indser at de faktisk ikke vidste så meget om mennesket Henrik og fokuserede mere på hans udtale af det danske sprog, tager det med sig i andre situationer. Det tror jeg så desværre ikke, at de gør :-)

    SvarSlet
  4. Lene, der ligger en tyk lærestreg under de seneste dages begivenheder.
    Jeg forestiller mig, at nogle indvandrere/tilflyttere kan føle sig opmuntret over at høre, at det også er svært for et priviligeret og veluddannet menneske at falde til i Danmark. Jeg tror, det er meget vanskeligt for mennesker fra andre kulturer at forstå vores måde at leve på. Og vi har godt at at få øjnene åbnet for, hvor svært, det i virkeligheden er at komme udefra.

    SvarSlet
  5. Vi danskere har, så længe jeg kan huske tilbage, haft en meget lille tolerancetærskel over for folk, der ikke kan tale vores sprog perfekt, og det har Prinsen lidt en del under. Jeg griber mig selv i at lægge mærke til, når folk af tydelig ikke-dansk herkomst taler et flot og fejlfrit dansk. Som om det gjorde dem til bedre mennesker, hvad det jo ikke gør, men det er en lidt bagvendt måde at have en mindre accept af personer med en tydelig accent. Og jeg VIL ikke tænke sådan :-)
    Jeg anede ikke, at ribes bliver hvide, når man driver dem frem inde. Sjovt. Og ærgerligt, at jeg ikke har en ribes, så jeg selv kan forsøge mig.

    SvarSlet
  6. Ellen, jeg synes, det er sådan en stor fornøjelse at høre på et menneske, der har et smukt og nuanceret sprog. Som fx præsten ved prins Henriks bisættelse. Og tilsvarende bliver det så anstrengende, når sproget ikke beherskes. Men det gør ikke mennesket med sprogvanskeligheder til et dårligt menneske. Som du skriver, så vil jeg heller ikke tænke sådan.
    Min ribes er kun to år gammel. Jeg anskaffede den, da min nabo, der forsynede mig med grene, skilte sig af med sin ribes. Og udelukkende for at undre mig over fænomenet med de hvide blomster her i februar. :-) :-)

    SvarSlet