mandag, marts 26, 2012

Et lille åndehul.

Skanseparken er et lille grønt åndehul. I baggrunden ses Skansen og Skansepalæet.
I går var der rigtig mange, der slappede af på den store grønne plæne og nød solen.

Henriks forældre boede i Skansen, og hans værelse var bag den tredje øverste altan.
Dengang lå folk ikke og slængede sig på plænen, siger han.

Skansen var projekteret til at være eksklusive boliger i 1908, men blev i sidste øjeblik bygget om til hotel i anledning af Landsudstillingen i Aarhus i 1909.
Umiddelbart efter Landsudstillingen blev komplekset indrettet til lejligheder.

6 kommentarer:

  1. Det er et smukt hus - og dejligt at se, at plænen bliver brugt til at nyde solen. Da jeg var i København i går, var Nyhavn, Langelinie og parkerne fyldt med solhungrende mennesker. Et dejligt syn :-)

    SvarSlet
  2. hvor er det skønt at se folk nyder det fine vejr.
    Jeg var i København i går,da jeg i bil kørte igenne byen kunne jeg se at folk cyklede og gik uden overtøj.Herligt ..

    SvarSlet
  3. Madame, man kan rigtig se, hvordan vi allesammen er vilde med at komme ud i foråret.

    SvarSlet
  4. Jonna, det er sådan et dejligt forårstegn, når vi alle myldrer ud.

    SvarSlet
  5. En lidt forsinket kommentar!
    Da jeg så dine billeder fra skansen første gang var jeg ikke helt sikker på hvor det var henne. Det er jeg nu tror jeg. Er det ikke Strandvejen i Århus? Hvis det er tilfældet så har jeg engang været oppe i lejligheden under tårnet. Det var engang midt i 90'erne hvor jeg kørte fragtbil i Århus. Jeg skulle aflevere en flyttekasse eller sådan noget der. Det var en helt fantastisk lejlighed hvor tårnet var en del af lejligheden som derved delvist var i 2 etager. Samtidigt var der også meget åbent på en eller anden måde så man kunne stå i stuen og kigge helt op i toppen af tårnet der var med synlige bjælker. Måske husker jeg ikke helt rigtigt det er jo trods alt snart 20 år siden. Men uanset hvad så tænker jeg på den lækre lejlighed næsten hver gang jeg kommer der forbi og det gjorde jeg så sent som her i formiddag. Jeg glemte helt at nævne udsigten - Den var bare suveren HELE havnen, Århus bugten og Mols og mon ikke også Samsø. Jeg var næsten klar til at flytte ind til den unge dame der skulle ha´ kassen bare for lejlighedens skyld.

    SvarSlet
  6. Er der mon nogen der kender noget til arkitekten, Hjalmar Kjær's umiddelbare tanker omkring tårnet på hjørnet ? Markerer det noget fra fortiden ? Eller ?

    SvarSlet