onsdag, december 06, 2017

En god film.

Hvad er hyggeligere end en biograftur en mørk decembereftermiddag? Jeg har været i bio i eftermiddags, og jeg synes, det er noget af det hyggeligste.
Filmen var Victoria & Abdul.

I indledningen får vi at vide, at den er baseret på sande hændelser - for det meste.
Abdul døde i 1909. Hans dagbøger blev fundet i 2010.
Nogle af de ting, dronningen skrev på urdu, havde forputtet sig, så de blev ikke brændt, som alt materiale, der havde med Abdul at gøre, blev, da hun døde i 1901. Så på den måde var der materiale til at skrive en historie om Victoria og Abdul.
Jeg vil tro, at det britiske overklasseliv er fremstillet noget karrikeret i filmen. Vi er også i komediegenren. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad mon er virkelighed, og hvad mon er skrevet til? Under alle omstændigheder følte mig godt underholdt. Der var noget at blive rørt over, noget at blive forarget over og noget at more sig over.
Vi er i 1880'erne. Victorias ægteskab med Albert sluttede, da han døde i 1861. De havde været gift i lidt mere end 20 år og havde fået mange børn. Det var et kærlighedsægteskab. De havde valgt hinanden, og hun sørgede resten af sit liv. Men over årene udviklede hun et varmt venskab/ kærlighedsforhold? til sin tjener John Brown. Han døde i 1882.
Omkring det tidspunkt skulle hendes 50 års jubilæum som regent fejres. Hun var ensom og kedede sig til de mange officielle arrangementer, hun var en del af.
Hun var også overhoved over Indien. En ung indisk mand blev valgt til at overrække hende en særlig jubilæumsmønt fra Indien.
Victoria vidste ikke noget om det land. Der var udstedt en fatwa mod hende, så hun kunne ikke rejse. Den meget kønne og charmerende, Abdul, vækkede hendes interesse for indisk kultur og sproget urdu.
Trætte, gamle dronning Victoria livede op som en ung kvinde. Men omkring hende, var hoffet, regeringen og hendes børn efterhånden klar til at få hende erklæret sindsyg. Hun var stærk og beholdt Abdul som sin nærmeste ven og rådgiver, til hun døde.
Han var nok den, der betalte den største pris for det venskab, og han blev smidt ud af landet, da hun døde.
I filmen bliver der fokuseret en del på, at Abdul er muslim. Jeg undrer mig på, om det er skrevet til, fordi det er et aktuelt emne i dag?
Eller om det måske også var det dengang?
Jeg er ret begejstret for den type film, hvor der noget historisk virkelighed, lidt manuskriptfrihed og en hel masse britisk overklasse fra gamle dage.

Hvis du er til biograffilm, så løb afsted her i de mørke eftermiddagstimer :-)

8 kommentarer:

  1. Det er ikke tit, jeg er i biografen, - eller i det hele taget ser film. Min tålmodighed er ikke rigtig til det af en eller anden grund. Men filmen lyder ret underholdende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg ser heller ikke ret tit film. Jeg kommer nemt til at kigge på klokken, fordi jeg synes, det bliver for langvarigt. Men ikke i går.

      Slet
  2. Dette år har kun budt på en enkelt biograftur, holder ellers meget af sådan en hyggestund. Der er så ikke lige plads i kalenderen her i december, så den bliver først set når jeg engang falder over den på YouSee. Har en gratis film pr. mdr. :-)
    De kvindelige regenter i England bliver da nogle ældre damer ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, ja den nuværende dronning er også meget gammel. Gad vide hvilke film, der kan laves om hende engang?
      God fornøjelse år du skal se film :-)

      Slet
  3. Umiddelbart er det ikke en film, jeg ville vælge at se, men det har din anbefaling ændret på. Jeg venter dog også nok, til den kan ses hjemme i sofaen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, mon ikke biograferne har mistet mange kunder med det store udbud af film, det er muligt at se hjemme i sofaen? Jeg ser sjældent film i sofaen. Får jeg begyndt, ser jeg sjældent til ende. Jeg sidder og venter utålmodigt på en konklusion eller slutning og synes, det trækker for langt ud.

      Slet
  4. Og jeg har glemt at jeg havde fået billeter til biografen i fødselsdagsgave. De skal indløses senest i morgen. Og jeg tror desværre ikke min mand vil ind og se den film, så nu får vi at se, hvad vi vælger :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, der er sikkert andre film, I kan blive enige om. God fornøjelse :-)

      Slet