tirsdag, april 16, 2019

Sidste dag i Thy i søndags. Og hjemme igen.

Sælen lå på sin sten. Faktisk troede jeg, den var syg, fordi det forekom mig, den lå på samme måde som aftenen før.
Men lige pludselig sprang den ud i vandet, svømmede rundt og dukkede op forskellige steder, som sæler gør, så den var frisk og rørig.

Til trods for sol og blå himmel var der pivkoldt, og hue, vanter, dynefrakke og flyverdragt var helt uundværlige.
Men således udstyret var det også dejligt at være ude i den friske luft.










Som sædvanligt på denne tid af året, er havbadet sandet så meget til, så der kun er en lille vandpyt tilbage. Og Thisted kommune står over for den budgetterede årlige udgift på godt en halv million for at få ryddet sandet væk.







Hjemme igen var bøgen lige pludselig sprunget ud ved Almind sø.

Hos Chr og Johanne er der gang i påskeklip og påskedekorationer.

Er det kun mig, der synes, påsken næsten er kommet på højde med jul?
Gækkebreve, påskeæg, klip og pynt og påskefrokost med skidne æg og middag med lammekølle og sikkert meget andet, som hører til påsketraditioner.
Jeg har inviteret til lammesteg på fredag ved middagstid. Efter vi har spist, går vi hen på legepladsen. Børnene får ikke at vide, før de har leget godt og længe, at de skal finde de påskeæg, vi har gemt.
Jeg ved, at mange familier har den tradition. Men det er første gang for mig :-)








12 kommentarer:

  1. God påske til jer og dejligt med en lille smuttur til vandet. Hos os har vi gemt påskeæggene i huset, sådan gjorde vi da jeg var barn, og sådan blev det da mine børn var børn.

    SvarSlet
  2. Tak i lige måde - god påske til jer.
    Det lyder hyggeligt med gemmeleg i huset. Der kan også være mange gemmesteder. Skolens legeplads er stor. Måske for stor. Så vi må nok gemme påskeæggende i rimelig nærhed af hinanden? Men det har jeg delegeret ud til min datter :-)

    SvarSlet
  3. Det lyder som en hyggelig påske, - da mine børn var små gemte vi påskeæg i huset og sang "der har været en lille påskehøne", mens der ledtes. Sangen blev kraftigere, når man nærmede sig, og lavere når man fjernede sig fra ægget.

    SvarSlet
  4. Eva, det lyder hyggeligt med sang. Minder mig om tampen brænder :-)

    SvarSlet
  5. Det er sikkert mange andre end dig/jer, der gør meget ud af påsken. Vi gør stort set ingenting, men det er nok fordi, vi ingen børn ser i påsken. Da C var lille, malede vi selvfølgelig påskeæg, men det har aldrig været en familietradition at gemme dem.
    Til gengæld er det nok bare mig, der synes, at bruge ½ mill. til at rydde sand væk virker både fjollet og overflødigt, men hvad ved jeg? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, den slags påskesjov hænger sammen med børn.
      Nej, det er ikke bare dig. De fleste synes, det er tåbeligt, at det Havbad blev placeret på den måde. Som de lokale siger "De (arkitekter, ingeniører) skulle have spurgt os først."

      Slet
  6. Det lyder dejligt med jeres påskeleg :-) Her er bøgen også sprunget ud i denne uge. Selv om det er lidt køligt, har vi haft det skønneste påskevejr. Vi har været på Frilandsmuseet, hvor børnene kan lege alle de gamle lege.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gitte, det må have været skønt på Frilandsmuseet i det fine vejr. Og spændende for børn med de gamle lege.

      Slet
  7. Det er altid dejligt med en tur til Thy. Otto og Fridas (mine børnebørn) bedstemor bor i Ydby / Hurup-Thy.
    Påsken er fyldt med spændende lege for børnene, og gode frokost og middags komsammen for vi voksne. Dejligt du kombinere det.
    Jeg har været en del forbi og omkring Silkeborg her de seneste 4 mdr. Jeg har tænkt på dig hvergang. Men ikke fundet tid fra til lige at komme forbi bloggen. Der har bare været så meget IRL der har taget min tid. Det eneste jeg har nået, er en daglig tur forbi Instagram, og nogle dage er Facebook også blevet besøgt. Dog er det kun besøg, jeg har ikke været så meddelsom den seneste tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, tak for din hilsen. Jeg har tænkt på, hvordan du mon havde det, når vi ikke hørte fra dig her på bloggen og på din egen blog? Jeg håber, du har det godt. Det er jo ikke nødvendigvis skidt, når der er tavshed - det kan også skyldes travlhed. Som har været tilfældet for mig den seneste uge. Det kunne være hyggeligt at drikke en kop kaffe med dig, når du kommer forbi engang :-)

      Slet
    2. Velbekomme.
      Jeg vil huske at kontakte dig næste gang turen går til Silkeborg. Lige nu er det aftaler i Aarhus og Skovby når turen går øst på. Men der kan ske meget. Foråret er kun godt begyndt, og dermed masser af udeliv.

      Slet
    3. God tur til Aarhus og Skovby. Det er dejligt med mulighed for udeliv.

      Slet