onsdag, april 24, 2019

Tilbageblik - påsken bagfra.

Påsken bagfra - kan man sige det?
Der er gået mange dejlige feriedage, og jeg vil gerne gemme minderne. Ikke kun i erindringen (som kan være en drilagtig størrelse) men også på bloggen, så jeg begynder bagfra.

I mandags havde Mattias' forældre brug for, han blev passet hos mig et par timer.
Da jeg havde en badeaftale med Else kl 10, kom han med ud til Almind sø.
Jeg har spurgt ham, hvem den sorte dreng er, der er med på billedet? :-) :-)
Mattias var med ude at bade i efterårsferien for snart to år siden. Da var vandet ti grader, som det også er nu. Men pasningsaftalen blev lavet med så kort varsel, at vi ikke fik snakket om badebukser på forhånd, så han kiggede sig omkring derude.
Vi købte rundstykker på vej hjem, og det passede med hans far kom og hentede og fik formiddagskaffe (fumejdeskaffe, som vi siger i Thy)

Min bror og svigerinde kom kl 12. Vores plan var, at vi skulle gå rundt om Ørnsø. En tur på ca. tre - fire km.
Det er en dejlig tur gennem uplejet skov, som betyder, at væltede og udgåede træer for lov at stå. De står og ligger som naturlige skulpturer og bidrager til en mangfoldig biodiversitet.

Stien rundt om søen går lige forbi Kunstcentret Silkeborg Bad. Jeg havde reserveret bord til den lækre frokostbuffet.
Efterfølgende gik vi gennem udstillingen Mine Rejser med værker fra Jens Olesens samling.
Det var en dejlig dag.




Update nogle timer senere:
Der bliver ikke mere påskeskriveri i dag. Jeg har været til træning og været ude ved søen for at bade.
Og jeg har lavet mad.
Onsdag er svømmedag for Chr. og Johanne og begge forældre er med i svømmehallen. Derfor passer det godt, at de kommer her og spiser aftensmad. Trætte, men veloplagte med vådt hår.
I dag var sidste gang i sæsonen, så jeg havde flag på bordet, for det var afslutningsmiddag. Der var et lille påskeæg og en filur-is til dessert i dagens anledning.
Jeg plejer altid at lave mad fra bunden, men i dag gjorde jeg en undtagelse med karrysuppe fra Karolines Køkken (den gule karton)
Den smager godt. Også efter børnenes mening.
Jeg kogte nogle kyllingfilet'er, som blev skåret ud i tern og sammen med lidt ekstra krydderier og frosne grønne ærter berigede det suppen.
Vi voksne kan godt lide råkostsalat, så jeg laver en stor portion. I dag var salaten præget af indholdet i gårsdagens Too Good Too Go-pose fra Kvicklys grøntafd: Hvidkål og gulerødder, der fik en let tur i minihakkeren, fint snittet fennikel, radiser, der halveres, grønne asparges, der også snittes, drys af dild og hakkede mandler. Der var fire citroner i posen, så dressingen blev lavet af citronsaft, sirup, salt, peber og olie. Mens børnene spiser deres dessert, får vi andre en kop kaffe, som min svigersøn laver. Og så er der lige pludselig gået en time, og seancen er slut. Det kan være svært for forældrene at få børnene med efter sådan en kort visit. Men det er meningen, det skal være kort, for der er en sengetid og en hverdag, der skal passes.
Mattias fotograferede mit blommetræ i forgårs, mens haven stadig lå i skygge. Der har været et væld af blomster i år. I flere dage har det været en stor glæde at se det.
Men blæsten i går og i dag har rusket de fleste blomster af.
Nu er det spændende, om der kommer blommer svarende til blomsterne.









Billedet her er fra stien langs med og rundt om Ørnsø med de mange døde træer. Om en måned vil der sikkert være en grøn underskov.



8 kommentarer:

  1. Du får virkelig noget ud af dagene på bedste vis. Tak for en rundtur i påskedagene.

    SvarSlet
  2. En indholdsrig påske, må jeg sige. Vores forsvandt bare, men det gør ikke noget, når man er pensionist - der er nok dage at tage af :-)
    Den sorte dreng er da Mattias' hemmelige ven. Han er der altid, men ses bedst i solskinsvejr :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det er nemlig godt med sådan en hemmelig ven, der for det meste er usynlig :-)

      Slet
  3. Et par vidunderlige dage du der har haft. Det er så fantastisk at være i selskab med børn, børnebørn, ja den øvrige familie.
    Her går Frida til svømning om tirsdagen, sæsonen er skoledage, og Otto til fodbold (første gang var i tirsdags), frem til og med september, dog ikke i skoleferien. De rammer også sammen, så det er blevet rugbrøds dag.
    Den karrysuppe er god, den fungere perfekt med lidt lækkert til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, det er sådan en god ide at have en rugbrødsdag, når sportsaktiviteter ligger tæt på aftensmad-tid. Det behøver ikke altid at være varm mad.

      Slet
  4. Sikke en dejlig påske du har haft, smukke billeder fra gåturen.
    Det må være så dejligt at være madmor en onsdag aften, det er til at overskue, det varer ikke så længe og det er en stor hjælp for forældrene, der kan gå hjem og putte børn bagefter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, det er nemlig overskueligt sådan en hverdagsaften og nemt for forældrene.

      Slet