onsdag, oktober 07, 2020

Mon de hører under betegnelsen maskiner?

 Jeg har fået høreapparater. De hører vel ikke under maskiner, som vaskemaskinen jeg skrev om sidst. Men de er i hvert fald et stykke meget avanceret teknik. Små computere til at sætte i ørerne.

Jeg havde taget den største ja-hat på den dag for tre uger siden, da jeg fik dem udleveret. Jeg kender flere, der har sine høreapp. liggende hjemme i en skuffe, og sådan skulle det ikke være for mig, bestemte jeg.

Det viste sig, at de er så små, så de næsten ikke fylder noget i øret. Men alligevel var det en ny fornemmelse og jeg mærkede hele tiden efter, om de sad rigtigt. Jeg satte dem i, når jeg stod op og tog dem ud, når jeg gik i seng. Det resulterede i, at jeg blev øm på øret, og efter nogle dage var jeg godt træt af det hele. Jeg fik en aftale med hørekonsulenten, der sagde, at jeg godt kunne give mig selv en pause uden høreapp. i løbet af en dag, men de skulle sidde på plads mindst fire timer i begyndelsen. Måske har jeg ikke hørt godt nok efter til den indledende introduktion, det var i hvert fald en lettelse at få indlagt pauser. Nu har jeg dem i fra morgen til aften uden problemer.

De første dage syntes jeg, folk talte så højt. Behøver du at snakke så højt? sagde jeg til min datter. Det mente hun ikke, hun gjorde. Jeg oplevede også, der blev skramlet virkelig højt med bestik og porcelæn, når vi spiste, og min egen stemme blev meget tydelig. Nu har jeg vænnet mig til virkelighedens lyde. På telefonen har jeg en app, hvor jeg kan skrue op og ned for lyden, hvis det er nødvendigt. Den funktion har jeg ikke brugt, men jeg har eksperimenteret med den. Jeg har min telefon på lydløs, for ringetonen kommer direkte i høreapp. Det er smart. Fx når jeg støvsuger, eller når telefonen ligger i et andet rum. Når jeg sidder sammen med andre, er det kun mig, der ved, min tlf. ringer. Første gang jeg tog et mundbind af, røg høreapparaterne med ud. Jeg var indendørs og kunne høre de faldt på gulvet. Hvis jeg var ude eller et sted, hvor jeg ikke opdagede det, så har app'en en funktion, der hedder "Find mit høreapparat"

Men er det nu også nødvendigt med det høreapparat, spørger jeg mig selv, når jeg går alene. Nej, det er det ikke, når jeg er alene. Men alligevel skal jeg bruge det, for at hjernen kan vænne sig til det. Jeg opdagede en markant forskel en morgen, Johanne havde sovet her. Vi lå og snakkede lidt, inden vi stod op, og da måtte jeg flere gange bede hende gentage det, hun lige havde sagt. Hendes stemme er meget lys. Det er også en tydelig markør, at jeg har skruet ned for lyden i TV. Jeg var til en introduktion for frivillige vagter af en ny udstilling på Silkeborg Bad i sidste uge. Vi var kun 21, og vi plejer at gå rundt ved værkerne, men pga corona sad vi på stole. Jeg var spændt på, hvordan det ville fungere med mine indbyggede højtalere. Det virkede godt, hvad det også gjorde, da jeg var til foredrag i Ældre Sagen om vores digitale arv. Jeg havde ikke brug for at skrue yderligere op for lyden. Når jeg er til fitness og cirkeltræning i Sportscentret er der høj musik, så da bliver de hjemme.

Fagfolk anbefaler, at begynde med høreapparater før høretabet bliver alt for stort. Det er lettere at vænne sig til det ændrede lydbillede. Og lettere at lære de nye rutiner. Små bitte batterier, der skal skiftes ca hver 6. dag. Der lyder en lille jingle i mit øre, når det er tiden. En gang om måneden skal tippen skiftes og hvert halve år det lille filter. Det er slet ikke så vanskeligt, som jeg forestillede mig. Jeg ser ingen grund til at købe og betale tusindvis kroner på en privat høreklinik. Mine små 'robotter' er fra Oticon og betalt af det offentlige. 

Billedet her er fra en forretning, der hedder Guldsmedene i Roskilde. Et sted, der ikke kun sælger smykker, men også designer og laver dem. Smykket har ikke noget med hørelse at gøre, men det er beregnet til at sætte på et høreapparat.

Tilfældigt, som det er, når man søger på et emne, (i mit tilfælde noget om høreapparater) så dukkede der historier op om høresmykker. Bl.a. denne her, hvor en mor kommer ind i guldsmedeforretningen og fortæller, hun har et barn, der bruger høreapp., men hun er så ked af at bruge det. Det bliver der rådet bod på i form at fine smykker, og pigens klassekammerater synes, de er så flotte og vil også gerne have sådan nogen.

Jeg har vist foreløbig nok at gøre med hverdags-håndteringen af mine høreapp. Men på sigt kunne det være sjovt med sådan et smykke 😍



4 kommentarer:

  1. Det er da bare de smarteste høreapparater! Så smarte er Johns slet ikke, og han har betalt ret mange penge for dem. Jeg vil fluks vise ham dit indlæg her, så han kan tage en snak med sin 'høredame* :-)

    SvarSlet
  2. Ellen, der er forskellige former og grader for høretab, og høreapparater bliver nok valgt ud fra det? Men det er da ærgerligt for John, hvis han ikke har fået en smart løsning. Er det gået min næse forbi, eller har du ikke skrevet om Johns overgang til høreapp?? Du behøver selvfølgelig ikke at skrive om alting ... :-)

    SvarSlet
  3. Det er godt at høre, at du er ved at vænne dig til dit høreapparat. Jeg er forundret over at du har fået så smart et apparatet første gang du får høreapparat. Jeg er på mit nummer to og jeg ville ønske at det kunne skrues op med telefonen, og at jeg kunne få telefonen direkte ind i høreapparatet og jeg kunne finde høreapparatet, hvis det blev væk. jeg må tale med dem om hvorfor det ikke findes i Nordjylland.
    Jeg har vænnet mig til at have apparatet i, men hjemme kan jeg godt finde på at gå uden, men så får jeg jo ikke fuglesangen udenfor eller hvis gemalen kommer ind og taler til mig som han plejer fra et andet rum, så har jeg problemer :-)

    SvarSlet
  4. Lene, tak fordi du deler dine erfaringer. Kan det tænkes, at tlf.app. kun hører til en Iphone? (som jeg har) Men det er da utænkeligt, hvis man ikke kan få den app på andre telefoner? Jeg håber, du får mulighed for at koble dine høreapp. på telefonen.

    SvarSlet