torsdag, september 22, 2022

Phising igen, igen ...

 

Jeg har to gange inden for de seneste dage modtaget mails, der handler om, at NemID bliver til MitID. Jeg skal bare logge ind på det highlightede link! Det kunne jeg ikke drømme om at gøre. Det er flere måneder siden, jeg tog MitID i brug, og det fungerer fint. 

Jeg håber bare, der ikke sidder nogen med problemer og tænker, at så får de hjælp via en mail. I dag er sidste dag med det gamle system. 

I sidste uge fik jeg flere mails fra Sygeforsikringen "danmark" eller falske mails, var det. Jeg ved godt, jeg får udbetalt godtgørelse i november. Men jeg ved også, jeg ikke får en mail om beløbets størrelse (som iøvrigt var urealistisk stort) 

Det må jo betale sig for svindlere at sende den slags falske mails ud.

I går morges var jeg tidligt ude, fordi jeg havde en fys-tid kl 08.00. Jeg får en grundig behandling, der handler om stræk og tværmassage af stramme ledbånd, der giver mig lyskesmerter. Og ultralyd og akupunktur. Jeg tror, det hjælper. Men jeg skal også finde ud af at træne lidt mindre. Eller mere målrettet undgå de øvelser, der fremprovokerer smerter. Jeg ligger under for en gammeldags opfattelse af, at det skal gøre ondt, før det bliver godt. Ikke for tidligt at aflære den opfattelse!
En sidegevinst var, at på vejen hjem kunne jeg nyde synet af tågen der lettede, og solen der brød frem.  Klokken er omkring 08.45. Hejren nyder også udsigten her ved Ansvej.


I mandags i sidste uge kørte jeg min datter til Karup. 
Vi startede hjemmefra kl 05.45, og efter ca tre kvarter var vi i Karup.
Det var også en af de meget vidunderlige morgener med tåge, der letter, og solen der får mere og mere magt. Billedet er taget på vejen hjem, da jeg stod ud af bilen og kiggede mod Karup fra lufthavnssiden. Resten af vejen kørte jeg uden stop, mens jeg prøvede at tilpasse mig den meget skrappe lavtstående sol. Den lyser som den stærkeste projektør, men den kommer også hurtigt højere op på himlen.
Jeg spørger mig selv, hvorfor jeg ikke sætter vækkeuret til at ringe tidligt i de her smukke septemberdage? Det er jo en stor oplevelse at være derude. 
Svaret er, at jeg nyder mine stille morgener herhjemme. Med den første kop te i hånden går jeg en runde til planterne (min svigersøn siger, stuen efterhånden ligner en regnskov) :-) Jeg er en gammel dame i en regnskov - haha. Jeg mangler bare en farvestrålende papegøje :-) Men at have god tid om morgenen er ikke en betingelse for en god dag, men en stor bonus ved at være pensionist :-)

Kl ca 06.30 ved Midtjyllands lufthavn d. 12. september.





4 kommentarer:

  1. Jeg fik også den fra Sygeforsikring Danmark. Jeg havde lige fået udbetalt, derfor vidste jeg kontoen var i 0. Desværre er der personer der falder i med begge ben.
    Gammel lærdom er ikke altid det bedste. Jeg har det med at kombinere din med "du skal gøre hvad der bliver sagt" her henviser jeg til instruktøren der står og bestemmer et tempo, altså den med pisken. Det har jeg også fået skader af.
    September er så smuk, måske får du nogle oktober morgenstunder, tidspunktet ligger jo lidt senere, og her kommer farverne virkelig til sit udtryk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, det er ikke så nemt at aflære gammel lærdom, men vi må tage det som en udfordring og minde os selv om, at vi skal passe på - ja passe på os selv :-)
      Det er rigtigt, oktober kan vi glæde os til med de stærke farver.

      Slet
  2. Der er desværre nogle, der falder for svindelen - ellers stoppede det nok, og det ser det ikke ud til, at det gør. Men 'Kaere kunde' ... pffftt ... jeg forstår simpelthen ikke, at nogen kan falde for det.
    Det er meget smukke morgener nu, og jeg kan, som dig, heller ikke komme ud af min seng tidligt nok, men det kommer, det kommer, når nætterne bliver længere 😊

    SvarSlet
  3. Ellen, svindelen ville stoppe, hvis svindlerne ikke fik noget ud af det. Det gør de så desværre - for dem der falder i.
    Ja, det bliver lettere, jo længere nætterne bliver. Herligt :-)

    SvarSlet