Vi har haft en fantastisk tur med både byliv og den storslåede natur i Sognefjord. Det er utroligt, så meget man kan opleve på få dage. Og vi har ikke stresset rundt. Jeg har nydt meget at rejse med de to. De er det bedste rejseselskab.
Men de her indlæg skulle vist være kommet i en anden rækkefølge.
Det er da lettest at styre, hvis man skriver hver dag, har jeg fundet ud af. :-)
Vi sluttede af med en kombineret sejl/togtur, hvor vi kom igennem den mægtige Sognefjord og ind i den sidearm, der hedder Fjærlandsfjord.

Der var skønne scenerier omkring hos hele tiden.

I Balestrand skiftede vi fra den store båd fra Bergen til en mindre, der sejlede ind i Fjærland Fjord.

Fjærland er en lille bygd, der ligger i bunden af Fjærland fjord, som er en sidearm til Sognefjord. Der er ikke mange huse; der er en kirke, et hotel og en butik. Og en vidunderlig smuk natur. Og så bliver der solgt brugte bøger fra næsten hvert hus. Bokbyen Fjærland, som de kalder sig. Det er en pudsig måde at gøre sig kendt på, og sådan én som mig, kan godt blive opslugt af at kigge i udvalget. Men jeg fandt ikke noget interessant. Camping-ejeren, som også solgte brugte bøger, sagde at der ikke var penge i det.



I Fjærland var den eneste mulighed for bed and breakfast hos Alma. 3 uger før havde vi ringet og aftalt med hende, at vi kom. Men, men .... hun var kommet til at leje ud til nogen andre! Så var vi på den, og jeg blev lige pludselig meget træt! Det lille hotel, der fandtes, var optaget af amerikanske gæster. Heldigvis var der en ledig hytte på en campingplads et par km. ude. Og sådan kom vi også til at opleve campinglivet med duften af nyslået græs på marken ved siden af og udsigt til Jostedalsbræen.

Aftensysler på campingpladsen.

Næste dag sejlede vi videre for at komme til Flåm, hvor vi skulle skifte over til tog.
Der var mange andre end os, der skulle med Flåmsbanen. Den kører over en strækning på bare 20 km., men bruger næsten en time på det. I Flåm er vi 2 m. over havet. Ved endestationen i Myrdal er vi 866 m. over havet. Der er det ene flotte og spektakulære syn efter det andet. Ved den mægtige Kjofossen stopper toget og der er en platform at gå ud på. Fossen bruser og der lyder stor og stemningsfuld musik (nok Grieg) mens en huldra danser oppe på klippen.
I Myrdal stiger vi på toget, der kommer fra Oslo og i løbet af et par timer er vi i Bergen igen.


Og så var tiden pludselig gået, vi var på vej hjem, Sjællands Odde lå under os - og vi havde haft en herlig tur.