fredag, august 14, 2009

Langtidsbagte tomater.

Jeg har eksperimenteret med de små cocktail og blommetomater efter jeg så en opskrift i avisen i sidste uge. Første gang havde jeg ikke læst opskriften ordentlig, for jeg lagde tomaterne hele på bagepladen. Der kom et velsmagende resultat ud af det efter 2 timer ved 100 gr., men alligevel ikke som jeg havde tænkt mig.
I dag blev det meget bedre:
Jeg halverede tomaterne,
lagde dem på en bageplade,
lagde hvidløg imellem,
dryssede med salt, peber og en smule sukker,
strøede frisk timian over,
stænkede rapsolie over, (var udgået for olivenolie)
satte pladen i ovnen ved 100 gr. i 4 timer.
Der bredte sig en liflig duft i køkkenet, og resultatet blev en meget koncentreret, sødmefuld tomatsmag. Hvidløgene blev kedelige af så lang tid i ovnen.
Jeg tror, det ville blive til tørrede tomater, ikke soltørrede, men alligevel noget i den retning, hvis de fik 5, 6 timer og ikke blev stænket med olie.
Jeg vil lave en større portion en anden dag, så jeg kan gemme lidt af sommerstemningen i fryseren til en kold vinterdag.

jeg er havren.....

I går gik Felicia'en helt død. Efter kompetent tilsyn af en medarbejder fra Vejhjælp var diagnosen klar: Det var ikke bare batteriet, der var fladt. Generatoren (tror jeg) var kaput og bilen blev transporteret ud til værkstedet.
Allerede her til formiddag ringede min mekaniker, at nu var bilen klar. Altså, hvor er jeg glad for sådan nogen vejhjælpsfolk og mekanikere! Jeg fandt en bus, der kørte til Gjern, og snart sad jeg igen ved rattet.
De 14 km. tilbage til Silkeborg går gennem et dejligt landskab. Og endelig så jeg en havremark, og kunne synge med Jeppe Åkjær "jeg er havren, jeg har bjælder på".
Jeg nyder altid at se en mark med køer.

torsdag, august 13, 2009

For lidt kunst - for meget politik.

Udstillingen Exile på Kunstcentret Silkeborg Bad er altså en lidt tung sag at se flere gange. Jeg har haft vagt igen derude i dag.
Der bliver tematiseret over begrebet exil - såvel det indre som det ydre - med stor og tung alvor. Det er som om de udstillede værker mest handler om eksilets eksistentielle og politiske spørgsmål, og kunsten bliver glemt.

Men hver gang finder jeg et lyspunkt, og i dag var det Gerda Thune Andersens "Vi er alle i samme båd". Værket består i al sin enkelhed af en hel masse avispapirbåde foldet af alverdens aviser. De hænger let og elegant i en bølge ned fra loftet og spejles i et splintret spejl på væggen i baggrunden.
Budskabet om at vi alle er i samme båd er tydelig nok, men bliver ikke formidlet som en politisk manifestation. Her har jeg oplevelsen af at være på kunstudstilling.
Det gjorde mig trist at høre i morges, at politiet havde fjernet de afviste asylansøgere fra Brorsonkirken i nat. Der er tydeligvis psykisk syge imellem dem. Og børn der er blevet skadet af at leve på den måde.
Ja, det er selvfølgelig forældrenes skyld, at det er blevet sådan. De skulle være rejst, da de fik afslag. Og jeg synes heller ikke, vi skal modtage flere fremmede, end vi kan tage godt imod. Men det er godt nok en kompliceret verden, vi lever i, og gruppen i Brorsonskirke har haft pressens bevågenhed, så vi har set, hvor sølle de havde det. Jeg ville ønske, vi havde plads til dem. Jeg ved godt, der er tusindvis af mennesker, der har det ligeså slemt andre steder. Dem er der bare ikke fokus på, og hvad med dem? Og hvor skal hjælpen begynde, og hvor skal den ende? Godt, jeg ikke er politiker!

onsdag, august 12, 2009

For tidligt.

Jeg havde gået og tænkt, at august måned lige pludselig kom over os, og at højsommeren var så kort. Lidt vemodigt at tænke på, men trods alt, er august også en sommermåned, selvom dagene tydeligvis er blevet kortere og luften køligere om morgenen.
Men så blev jeg godt og grundigt ramt af efterårsstemningen, da jeg kom forbi denne her opstilling uden for Føtex.
Det er lidt ligesom, når julepynten kommer frem i butikkerne alt for tidligt.
Det er skønt at lægge løg i oktober/november. Men hvorfor skal vi mindes om det allerede nu?

Jeg vil gerne holde fast i sommeren lidt endnu.

tirsdag, august 11, 2009

Heldige......

Efter jeg er kommet hjem, har jeg hørt om det voldsomme regnvejr og skybrud, der har været mens jeg har været væk.
Det siges, at det altid regner i Bergen. Men i de få dage, vi var der, oplevede vi kun enkelte dryp.
Vi blev lidt forskrækkede, da vi den første aften kom forbi paraplyreparatøren.
Så var vi sikre på, at det måtte regne virkelig meget, når man kunne få repareret sin paraply!Men jeg fik næsten ikke slidt på min paraply, og yngste som ville have købt én, fik slet ikke gjort det.

mandag, august 10, 2009

Norge i en nøddeskal.

Vi har haft en fantastisk tur med både byliv og den storslåede natur i Sognefjord. Det er utroligt, så meget man kan opleve på få dage. Og vi har ikke stresset rundt. Jeg har nydt meget at rejse med de to. De er det bedste rejseselskab.
Men de her indlæg skulle vist være kommet i en anden rækkefølge.
Det er da lettest at styre, hvis man skriver hver dag, har jeg fundet ud af. :-)
Vi sluttede af med en kombineret sejl/togtur, hvor vi kom igennem den mægtige Sognefjord og ind i den sidearm, der hedder Fjærlandsfjord.
Der var skønne scenerier omkring hos hele tiden.
I Balestrand skiftede vi fra den store båd fra Bergen til en mindre, der sejlede ind i Fjærland Fjord.
Fjærland er en lille bygd, der ligger i bunden af Fjærland fjord, som er en sidearm til Sognefjord. Der er ikke mange huse; der er en kirke, et hotel og en butik. Og en vidunderlig smuk natur. Og så bliver der solgt brugte bøger fra næsten hvert hus. Bokbyen Fjærland, som de kalder sig. Det er en pudsig måde at gøre sig kendt på, og sådan én som mig, kan godt blive opslugt af at kigge i udvalget. Men jeg fandt ikke noget interessant. Camping-ejeren, som også solgte brugte bøger, sagde at der ikke var penge i det.


I Fjærland var den eneste mulighed for bed and breakfast hos Alma. 3 uger før havde vi ringet og aftalt med hende, at vi kom. Men, men .... hun var kommet til at leje ud til nogen andre! Så var vi på den, og jeg blev lige pludselig meget træt! Det lille hotel, der fandtes, var optaget af amerikanske gæster. Heldigvis var der en ledig hytte på en campingplads et par km. ude. Og sådan kom vi også til at opleve campinglivet med duften af nyslået græs på marken ved siden af og udsigt til Jostedalsbræen.
Aftensysler på campingpladsen.Næste dag sejlede vi videre for at komme til Flåm, hvor vi skulle skifte over til tog.
Der var mange andre end os, der skulle med Flåmsbanen. Den kører over en strækning på bare 20 km., men bruger næsten en time på det. I Flåm er vi 2 m. over havet. Ved endestationen i Myrdal er vi 866 m. over havet. Der er det ene flotte og spektakulære syn efter det andet. Ved den mægtige Kjofossen stopper toget og der er en platform at gå ud på. Fossen bruser og der lyder stor og stemningsfuld musik (nok Grieg) mens en huldra danser oppe på klippen.
I Myrdal stiger vi på toget, der kommer fra Oslo og i løbet af et par timer er vi i Bergen igen.

Og så var tiden pludselig gået, vi var på vej hjem, Sjællands Odde lå under os - og vi havde haft en herlig tur.

Bergen

De første 2 dage boede vi i en lille lejlighed med eget køkken i den bydel, der hedder Skansen. Vi lavede morgenmad der og havde den fineste udsigt ned over byen.Træhusene var meget velplejede og de små haver og blomsterkrukker gjorde det til et meget chamerende kvarter. Der var de smalleste og stejleste hårnålesving, så godt vi ikke havde bil. 56 trappetrin bragte os ned til byen.
Udsigten fra toppen af Fløyen, som er en af de 7 fjell, der omgiver Bergen, kan nås med Fløibanen, som i løbet af 10 min. bringer os højt op over byen. Der en en fantastisk udsigt. Efter en kop kaffe, tog ældste den på gå-ben ned. Vi andre tog banen.

Bryggen er de meget velbevarede middelalderhuse ved Havnen. Den er på Verdens Kulturarvliste. Der er meget stemningsfuldt, og vi nød at gå rundt og kigge på de gamle huse, hvor der var forskellige erhverv og butikker.
Mariakirken, hvis tårne vi kunne se fra køkkenvinduet, er den ældste bygning i Bergen. Den er bygget ca 1140-70. Efter et par brande gennem tiden, er den sidst restaureret i 1853-75. Den var de tyske købmænds kirke i Middelalderen. De må have været meget velhavende siden den er så fantastisk udsmykket.
Altertavlen med Jomfru Maria i midten er rigt smykket med guld.