fredag, juni 03, 2011

Jeg - en agurkekujon

Jeg købte ikke agurker - ikke engang danske -  da jeg handlede i torsdags.
Det var der mange andre, der heller ikke gjorde.
Jeg spiste heller ikke det bladgrønne, der lå på min tallerken, da jeg spiste brunch sammen med min datter og svigersøn i går.
I går aftes så jeg i Nyhederne, hvordan en dansk agurkeavler, måtte kassere læssevis af lækre, friske agurker.
Sørgeligt, sørgeligt!
I Spanien må de kassere bjerge af alle mulige grønsager, fordi de tyske myndigheder rejste mistanke til de spanske agurker. En mistanke, som viste sig at være ubegrundet.
Spaniens hele økonomi står på spil. Den var svag i forvejen.

Vi ved stadig ikke, hvordan den aggressive colibakterie har fundet vej til grønsager. Agurker, tomater og bladgrønt i Nordtyskland. Måske forurenet vand.
Det bliver nok aldrig opklaret. Bakterien viser sig at være en mutation, siges der i radioavisen i dag.

Nu vil jeg gå ud og købe hundredevis af danske agurker.
Nåenej......
Men hvis vi allesammen køber et par stykker, så producenterne slipper for at smide sunde, friske agurker væk.
Vi - jeg - er nogle letbevægelige forbrugere.

Om lidt kører jeg til Billund.
Der er et ungt menneske, der kommer hjem efter et halvt år i Afrika.
Det kunne ikke være bedre sommervejr at komme hjem til.

God fredag til dig, der læser med her.

5 kommentarer:

  1. Jeg så godt indslaget, hvor de lækre danske agurker blev kasseret, og jeg fik det nøjagtig som dig, - lyst til at styrte ud og købe en hel kasse.
    De står også på indkøbsseddelen til i dag (sammen med alt for mange andre ting, suk).

    God weekend.

    SvarSlet
  2. også god week-end til dig, jo jeg spiser agurker, men tænker kan det være den Iberiske skovsnegl/"dræbersneglen" der har været på spil ?? bare en tanke ....
    jip

    SvarSlet
  3. Det er lidt medaljens bagside med nutidens medier - de pisker en stemning op uden, at der er belæg for det. Jeg synes det samme skete med den askesky, som ikke blev til noget i sidste uge! De får alle til at gå i panik, og det har jo desværre fatale konsekvenser for de økonomisk indblandede parter.

    Det er selvfølgelig skræmmende med de bakterier - men det er endnu mere skræmmende, at det gør så meget skade på landbruget uden at man reelt ved, hvor det stammer fra.

    Men jeg indrømmer blankt, at jeg heller ikke spiser agurker lige nu!

    Hav en dejlig dag med den hjemvendte - det er dejligt ikke at komme hjem midt i vinteren - for kulturchokket er stort nok alligevel!

    SvarSlet
  4. Det er sgi da ogsaa uhyggeligt med de agurker, men ja, meget synd for producenterne!
    Nyd din afrikaner. :)

    SvarSlet
  5. Jeg er som altid en Rasmus Modsat, så jeg købte et ordentligt vred danske agurker for ingen penge og lavede god, gammeldags agurkesalat i rå mængder. Det kan godt holde sig nogle uger i køleskabet.
    Bliver jeg syg, så bliver jeg syg og håber det bedste (jeg har været ramt af madforgiftning - det er overhovedet ikke behageligt), men risikoen er trods alt minimal, og jeg VIL ikke lade mig skræmme af medierne. Hvis de en dag har ret i deres dommedagsprognoser, er det bare ærgerligt, for jeg har en gang for alle valgt at overhøre sensationsjournalistikken.

    SvarSlet