mandag, december 05, 2016

Kan man artsbestemme ud fra et billede af en knogle?


Hvor mon denne her lille knogle stammer fra?
Christian fandt den på tur i skoven med børnehaven, men ingen vidste, hvilket dyr det er, eller har været.

Mon det overhovedet er muligt at bestemme arten bare ved at kigge på et billede?

Jeg har et par gange tidligere fået svar fra Naturstyrelsens brevkasse og tænkte, at det var der, vi kunne få svar igen.
Jeg kunne dog ikke finde brevkassen, sådan som jeg kendte den fra før, så jeg sendte min mail til Naturstyrelsen.
Indtil nu, i løbet af 10 dage, har jeg fået tre mails, der kvitterer for modtagelsen af min mail.
Nederst i skrivelsen står:
Naturstyrelsen er nu delt i to: Styrelsen for Vand-og Naturforvaltning og Naturstyrelsen som forvalter Miljø-og Fødevareministeriets skov-og naturarealer og gennemfører projekter til gavn for biodiversitet og friluftsliv.


Måske findes brevkassen ikke mere?

Men der skal nok også mere end et billede til af en gammel indtørret knogle for at artsbestemme den?
Måske en læser her ved noget?

Kristian er meget interesseret i at finde ud af, hvor den kommer fra.
Det er jeg faktisk også ;-)



7 kommentarer:

  1. Hvis du googler 'naturbrevkasse', kommer der mange hits op - et af dem er dette:
    http://videntjenesten.ku.dk/raadgivning/spoergsmaal_og_svar/
    Jeg er ikke knogleklog, men er den tung eller let? Fugleknogler har luftfyldte hulrum, så de er mindre tunge - Aubrey fandt en lårknogle fra en gås - er vi næsten sikre på, både pga. størrelsen og fordi den er ret porøs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for link, Ellen. Ja, knoglen er let. Jeg troede, det var fordi den var blevet tør efter lang tid. Men nu tror jeg da, det er en fugleknogle ;-)

      Slet
  2. Ja, jeg kan ikke hjælpe, det er sikkert og vist.
    Der er nok sket det samme med naturstyrelsen som med de fleste andre offentlige arbejdspladser.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva ;-) Det er noget værre noget med de offentlige arbejdspladser.

      Slet
  3. Håber virkelig det lykkes for dig/jer at få knoglen arts bestemt.
    Glæder mig allerede til at hører om efterlysningen har givet succes.

    SvarSlet
  4. Karin, det kunne være sjovt at få kød på knoglen - i form af et navn eller en art.

    SvarSlet
  5. Learn More u2u04a5r41 louis vuitton replica handbags replica bags wholesale mumbai replica bags india visit this website k0j62d7i22 replica bags india click for more info l7z23l3c80 replica designer bags replica bags ru

    SvarSlet