lørdag, marts 14, 2009

farver og film

Først var der den gule erantis, så den hvide vintergæk og nu endelig har den lilla krokus indtaget sin plads i haven. Dejligt forår.
Jeg må indrømme, at der er nogen bøger, jeg læser og nogen film, jeg ser udelukkende fordi, de er på alles læber, og jeg bliver nysgerrig. Således har jeg været i bio i dag og set Mænd der hader kvinder. Det er ikke mange dage siden, jeg læste bogen, og jeg besluttede, at jeg ville ikke se filmen. Den var for voldelig. Men man har et standpunkt osv.......De mange rosende anmeldelser overbeviste mig sammen med min nabo, som ellers kun ser feel good film.
Bagefter må jeg give mig selv ret: den er for voldelig for mig. Jeg kan ikke engang sige "pyt, det er bare film" for der findes også i virkeligheden perverse, sadistiske, sindssyge personer. Tænk bare på Fritzl sagen, hvor en far holder sin datter indespærret i 20 år og voldtager hende med flere børn som resultat. Her overgår virkeligheden fantasien.
Men film er jo underholdning, og den er skruet underholdende sammen. Der er skønne scener på rejsen gennem det svenske land. Skuespillerne er fantastiske. Sangeren, troubadouren Evert Taube er den gamle rigmand Henrik Vangen. Mest spændende er Lisbeth Salander figuren. Og journalisten Michael. Hans forhold til kvinder er meget nedtonet i filmen. Jeg kunne godt tænke mig mere fokus på, hvem de er, de 2 , og hvordan de er blevet, som de er. Men det handler jo om opklaring - ikke personkarakteristik!
Så vil jeg lære dem bedre at kende, må jeg læse bog nr. 2. Jeg er faktisk begyndt. Men hvis den bliver filmatiseret, vil jeg ikke se den.
Det skulle da lige være for at se, hvordan Lisbeth Salander udvikler sig. :-)

6 kommentarer:

  1. Jeg er lige startet på bogen. Så jeg kender ikke så meget til historien endnu.
    Men jeg er spændt på, om den er så grum, som jeg har hørt om. Men jeg kan tåle meget, når det bare er fiktion.

    Jeg nyder dit dejlige forårsbillede :-)

    - Rigtig god søndag!

    SvarSlet
  2. God fornøjelse med bogen, Lone. Du vil sikkert finde den spændende, når du kan tåle meget.
    Jeg er mere til blød genre.

    SvarSlet
  3. Jeg har ikke læst bogen, Betty, kun set filmen. Men husbond har både læst og set - og han synes, at filmen er langt bedre, fordi den er strammet op.
    Bare at læse i aviserne om Fritzl-sagen er næsten ubærligt. Jeg synes dog, det er noget andet, når det er fiktion, selv om filmen er meget voldsom.

    SvarSlet
  4. Jeg synes, som din mand, at filmen er godt lavet. Selv om noget er udeladt og noget tilføjet i forhold til bogen, så er stemningen i filmen sådan som den er i bogen.

    SvarSlet
  5. Nå, det er åbenbart en af de film og de bøger jeg skal ignorere fuldstændig, for jeg klarer ikke ikke den slags, jeg kan få mareridt, når noget er for grumt.
    knus
    Vibeke

    SvarSlet
  6. Nu begynder jeg altsaa at blive nysgerrig! Monstro man kan faa saadan en bog paa lyd?

    SvarSlet