mandag, marts 30, 2009

hjælp.........

Kender du det her problem????
Du er ved at skrive et nyt indlæg og overfører et billede. Men billedet fremstår som en mystisk kode. Det er muligt at skrive foran koden og bagved. Og når du har udgivet dit indlæg, så er det rigtige billede på bloggen (og ikke koden)Jeg bliver snart vanvittig af det!!! Det er særlig besværligt at indsætte flere billeder og finde ud af, hvor det ene billede slutter, og det næste begynder.
Jeg har ikke fundet nogen, der kan hjælpe. Ikke engang på biblioteket, hvor jeg blev sat i gang med at blogge.
Er der nogen i blogland, der har prøvet det samme?? Er der nogen, der ved hvordan, jeg får et billede frem allerede i kladden??
Hjæææææælllp!

13 kommentarer:

  1. Kære Betty
    Prøv at klikke på det link hvor det står "eksempel", det er til højre når du sidder foran skærmen, på den side du viser, - så kan du se hvordan det ser ud, når du så skal skrive videre, så klikker du på @skjul eksempel"
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  2. Den kode du ser, er html koden til dit billede, du kan skrive før og efter koden som du plejer, det bliver korrekt når det bliver udgivet. du kan flytte koden, som du har lyst til, men du skal have hele koden med, når du flytter den.
    Det er meget nemt, når du først har prøvet det nogle gange.
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  3. Det har jeg også väret ude for, og jeg er absolut ikke nogen computernörd! Men jeg fandt ud af det, og kan nu flytte mine billeder rundt i teksten, som jeg lyster. Og Vibeke beskriver det virkelig fornemt, husk att få hele koden med, når du klipper og klistrer, ellers så kan du ikke vise bloggen.

    SvarSlet
  4. Kære Vibeke, tak for din forklaring. Jeg vil nærlæse den i morgen. Lige nu er jeg på vej ud af døren til Odense.

    SvarSlet
  5. Samtal, tak for din kommentar. Jeg vil prøve mig frem. Er bange for at gøre noget, jeg ikke kan gøre om igen. :-)

    SvarSlet
  6. Den slags problemer har man heldigvis ikke når man blogger på Wordpress. Har du nogen sinde overvejet at flytte din blog? Der er selvfølgelig delte meninger om det, men jeg har hørt om mange som synes at Wordpress er meget nemmere end Blogspot.

    SvarSlet
  7. Det er faktisk meget enkelt.
    Den boks, du skriver i, har to faner øverst til højre.
    På den ene står der "Rediger HTML". Det er den, der automatisk står forrest, når du skal oprette indlæg, og det er den, hvori du kan se alle HTML-koderne. Den anden hedder "Skriv", og hvis du klikker på den, ser du det samme vindue, uden HTML-koderne. Her er der også lidt flere "knapper", til valg af skrifttype, -størrelse, farve, centrering m.m.
    Jeg plejer at skrive i vinduet uden koder, og så går jeg til sidst over i "kode-vinduet", hvis jeg vil tilføje eller rette nogle HTML-koder.
    Håber, det kan opklare lidt for dig - skriv endelig, hvis du har flere spørgsmål

    SvarSlet
  8. Jens, jeg har slet ikke overvejet at flytte til wordpress. Jeg har tænkt, at mine problemer med bloggen skyldes, at jeg ikke er inde i alle detaljer.
    Tak for kommentaren. Jeg vil pusle videre med blogspot, og se om jeg får mere styr på det.
    Hvis det viser sig, at det ikke er mig men bloggen, der driller, så skal jeg måske skifte. :-)

    SvarSlet
  9. Annette, tak for din meget brugbare kommentar.
    Der er noget, jeg ikke forstår: "hvis jeg vil tilføje eller rette nogle HTML-koder", skriver du. Hvad er det, du kan tilføje eller rette????
    Hvad gør de godt for, de koder??

    SvarSlet
  10. Jeg kan nogle få HTML-koder, jeg har lært af min mand :o)
    Hvis man f.eks. skriver &nsbp;
    inden indlægget, bliver der et større mellemrum mellem overskrift og indlæg. Kan også bruges før og efter billeder.
    Jeg kan også en kode, der får et link til at åbne i et nyt vindue, i stedet for at gå væk fra siden.
    Men jeg er ikke nogen haj til det der HTML.

    SvarSlet
  11. Og min kommentar er blevet væk, øv.
    Mine billeder ser også sådan ud i htlmkode. De starter med mindre end tegnet < og derefter et a og slutter med a og større end tegnet > jeg plejer at markere dem, trykker ctrl x, sætter markøren hvor jeg vil have dem til at være og trykker ctrl v, og så tjekker jeg som Vibeke beskriver, at det ser ud, som jeg vil have det.
    Og jeg skriver altid i rediger html, men jeg kender ingen html koder :-)

    Og nu ved jeg hvorfor den ikke kom med sidste gang, jeg er nødt til at omskrive, ellers tror programmet at jeg er ved at skrive koder :-)

    SvarSlet
  12. Annette, tak for eksemplet med html koden. Det er fuldstændig nyt land for mig.

    SvarSlet
  13. Lene, tak for dit eksempel. Det er altså ikke umuligt og unormalt, når der står sådan en kode, kan jeg forstå. Det gjorde der bare ikke i begyndelsen, jeg var på bloggen. Da var billedet også i kladden. Men nu ved jeg, at der ikke nødvendigvis er noget galt.
    Tak for hjælpen.

    SvarSlet