mandag, april 19, 2010

Et nyt ord......

Et nyt ord er landet i mit ordforråd: askesky -  eller: den islandske askesky, for at være helt korrekt.
I vores lokale avis er to sider helliget forskellige mennesker, der under strabadser og lange ventetider endelig er nået hjem via alternative rejseruter.

Ingen mennesker på Island er kommet til skade, så vidt jeg har hørt. Jeg ved ikke, hvordan det er med dyrene, men 40 landbrug har fået jorden dækket med aske, så husdyr ikke kan opholde sig ude.
Flytrafikken, og dermed transport af varer og mennesker, er sat i stå i mange lande, og for nogle virksomheder vil det betyde store økonomiske tab.
I min lille cirkel handler det om, om jeg kommer til Rom på fredag i næste uge??
Vi er ikke vant til at naturkræfterne forhindrer vores frie bevægelighed her i DK - kun sne en sjælden gang.
Men nu bliver vi mindet om, at vi ikke kan planlægge og kontrollere alting.
"Vi ses d. 30., hvis askeskyen tillader det", mailer vi til hinanden.
Billedet er lånt.herfra.

10 kommentarer:

  1. Det er nu lidt uhyggeligt med så stærke naturkræfter. Og trist for dem, der bliver ramt på den ene eller anden måde.
    Mon ikke, der kommer noget godt ud af det også? Mange firmaer er ved at finde ud af at mødes på videokonferencer o.l., og det må da alt andet lige være godt for klimaet, at der ikke flyves verden rundt til møder, og for firmaernes økonomi.

    Jeg vil ønske dig god tur til Rom.

    SvarSlet
  2. Jeg ønsker dig en rigtig dejlig tur til Rom, både her og i Tyskland er de begyndt at flyve lidt igen.
    Jeg så i aftes et intervieuw med 3 ikke-europæere (Peruvianer, Ghaneser, den sidste nationalitet kan jeg ikke huske) og de synes det var så sjovt, at observere den frustration der var overalt i Europa pga. flyforbuddet, for de var jo vant til at der ikke kunne planlægges. Måske vi kan tage ved lære af den lidt mere afslappede holdning.
    Men tilbage til emnet du skriver om, det er uhyggeligt med alle de naturkatastrofer der er sket rundt i verden igennem de seneste måneder.

    SvarSlet
  3. Eva, jeg har også tænkt, at mange firmaer måske finder ud af, det ikke er nødvendigt at rejse så meget. At aftaler kan laves på videokonferencer. Det ville være godt. Tak for ønsker for Rom turen

    SvarSlet
  4. Nu ser det da heldigvis ud til, at det lysner lidt på himlen, så jeg krydser fingre for, at du kommer af sted.
    Det har været en temmelig surrealistisk situation, vi har haft den seneste uges tid.
    Videokonferencer kan være udmærket, men der er nu ikke noget, der kan erstatte den ægte vare, har vi flere gange konstateret i vores virksomhed.

    SvarSlet
  5. Tak Annette. Nu ser det ud som om skyen enten blæser en anden vej eller er opløst

    SvarSlet
  6. Ellen, nu tror jeg på det! Men man ved aldrig med sådan en vulkan.
    Jeg vil gerne tro, videokonferencer ikke er det samme som face to face

    SvarSlet
  7. Jeg læste, at taxifirmaerne har kronede dage, Betty, en vognmand her havde fået en tur til Schweiz og hjem via Paris. Jeg håber, du kommer af sted som planlagt - det lyder vel nok dejligt med Rom om foråret!

    SvarSlet
  8. Madame, det er vist god at være taxachauffør i disse dage.
    jeg tror, jeg kommer afsted

    SvarSlet
  9. Jeg håber for dig, at askeskyen er lettet inden næste fredag, det må være dejlig ,at komme på en forårs tur til Rom.

    SvarSlet
  10. Krydser fingre for at din Rom tur bliver til noget. Der skal nok være fly kaos mange dage endnu. Hvor skønt med sådan en sommerhus weekend! Vejgrøften med påskeliljerne er noget at det flotteste jeg længe har set!!!!! KNUS♥

    SvarSlet