søndag, marts 13, 2011

En velskrevet bog.

Lige når man kommer indenfor på vores bibliotek, er der et bord med et udvalg af de mest efterspurgte bøger, som man kan låne i 14 dage.
Her faldt mit blik på den nyeste bog om Prins Henrik.
'Portræt af en Prins. Enegænger'.
Den har fået rosende omtale i forskellige medier, så den nuppede jeg.

Stéphanie Surrugue er en dygtig journalist og forfatter. Der ligger en omfattende research bag bogen og mange samtaler med mange mannesker.
Hun har en særlig tilgang til og krølle på historien 'franskmand i Danmark', fordi hendes franske far giftede sig med hendes danske mor og flyttede til Danmark omtrent samtidig som Prinsen, og han havde et vågent øje til, hvordan det gik hans landsmand på de bonede gulve.
Selv var han murer og havde, som ekstra indtægt, jobbet som chauffør ved Den Franske Ambassade, når der var gæster.
De færdedes således ikke i de samme miljøer og kendte ikke hinanden.
Men datteren Stéphanie oplevede, hvordan mureren Surrugue blevet drillet og hyggemobbet blandt sine venner og kolleger.
På samme måde blev Prins Henrik drillet og hængt ud medierne.
Og her var det ramme alvor. Ingen hygge blandet ind i det.
Jeg gætter på at Stéphanie Surrugues særlig forståelse for to-kulturelle ægteskaber og familer har skabt en vej til Prins Henriks hjerte.
Der bliver talt om alle mulige emner i bogen.
Både med Prinsen og hans familie og nære venner.

Ingen tvivl om at Prins Henrik er et varmt og begavet menneske.
Der er nok heller ingen tvivl om, at han kom skævt ind på danskerne.
Han bebrejder ingen. Kun sig selv.
At han ikke forstod, hvor vigtigt det var at lære det danske sprog.
At han ikke fra begyndelsen fik defineret sin rolle og sin titel.

Jeg er ikke republikaner. Jeg synes, vi har et godt monarki i Danmark.
Alligevel kan jeg undre mig over, at vi 'holder' en familie på så udemokratiske vilkår.
Men det er en lang snak.
De har ingen stemmeret, de kan ikke vælge deres egen religion, og der er ikke ligestilling mellem kønnene.
Det sidste har især generet Prins Henrik.
Men læs selv bogen.
Den giver et interessant indblik i et menneskes liv og skæbne.

6 kommentarer:

  1. Generelt er vi mennesker så hurtige til at dømme andre. Jeg har været i stue med Prins Henrik mange gange, og han er slet ikke den person som medierne giver udtryk af.

    SvarSlet
  2. Det lyder som en bog, jeg meget gerne vil læse, Betty - som om den hæver sig langt over bøgerne, man ellers har set om de kongelige.
    Jeg er heller ikke republikaner, og jeg synes, vi har et godt monarki i Danmark. Men Monsieur (her i huset) driller mig jævnligt og synes, kongehuset er både til grin og overflødigt.
    Tak for anbefalingen!

    SvarSlet
  3. Pia, ja vi er tit hurtige på aftrækkeren.
    Pressen er. Og vi tror måske de har ret.
    Det lyder spændende, at du har været i stue med Prins Henrik mange gange. ;-)

    SvarSlet
  4. Madame, jeg tror, du vil synes godt om den bog. Som du skriver, så hæver den sig langt over de bøger, der indtil nu er skrevet om de kongelige.
    Det er så hyggeligt at have noget at drille hinanden med. ;-)
    Det gør Dronningen og Prinsen iøvrigt meget, siges der i bogen.

    SvarSlet
  5. Jeg tror heller ikke, at han har haft det let her i vores åh så tolerante Danmark [meget ironisk stemmeføring].
    Det lyder som en god bog, der ser det hele fra en lidt anden side, end vi er vant til.
    Jeg kunne bestemt heller ikke tænke mig at omdanne DK til en republik - Margrethe og Henrik gør det godt, og Frederik og Mary vil gøre det endnu bedre :-)

    SvarSlet
  6. Ellen, jeg tror også Frederik og Mary vil gøre det endnu bedre. ;-)

    SvarSlet