søndag, august 08, 2021

I de højere luftlag.

 Jeg har været lidt oppe i højderne de seneste dage. Johanne og jeg har været på togtur til Aarhus.

Her er vi i Regnbuen på toppen af AROS Aarhus Kunstmuseum. Vi var selvfølgelig også forbi Boy, den store skulptur af en dreng. Vi var der sidst, da hun sad i barnevogn, Hun har set billeder fra dengang og følte sig nok lidt kendt. 
Jeg ville gerne se Elisabeth Jerichau Baumans billeder, og jeg vidste godt, det ville blive en hurtig gennemgang. Hun malede fantastisk dengang med fotografisk nøjagtighed for mere end 150 år siden. Hun rejste rundt i Europa og malede kongelige og kendte, var gift med billedhugger Jens Adolf Jerichau og fødte ni børn i perioden fra 1846 til 1861. 
For Johanne var det kedeligt at se alle de portrætter, men da vi kom til salen med mulighed for at fotografere og tegne med de tre baggrunde som forlæg var hun fyr og flamme. 


Det var muligt at fotografere, så det så ud som om hønen spiste af hendes hånd, men det lykkedes mig ikke at få guidet hendes hånd i den rigtige position.
Hønen er malet på en glasplade, som hun står bagved.
Det var sjovt at prøve, og for en syv-årig er det ikke nok at kigge på billeder, der skal også ageres. 

Der er virkelig mange oplevelser i Aros. Jeg vil gerne tilbage på et voksen-besøg.





Sidste år havde jeg Mattias med på Aarhus-tur og planen var, at Johanne skulle opleve det samme som han gjorde, så vi skulle også op på Salling Rooftop.






Den store kikkert og udsigtspladen var et hit. 














Den frithængende skywalk, hvorfra man kan kigge ned på de små mennesker, der går nede på gaden.

Der var ikke så mange, der havde lyst til at træde ud på pladen, så pigerne kunne godt ligge og brede sig og holde øje med, hvad der skete på gadeplan.

Man har en fantastisk udsigt ud over byen. Vi var heldige med vejret, så det var godt at være udendørs. Haven eller parken eller hvad man skal kalde området er 2000 kvadratmeter. Der er cafe og udendørs servering og mange siddepladser. Vi spiste også frokost der.



Da jeg var der sammen med Mattias i juli sidste år, var det køligt og overskyet. Vi gik også en tur ned til Domkirken, der ligger lidt længere nede ad gaden. Der er nogle sjove små kalkmalerier i loftet, som jeg ville vise ham om en ræv og nogle gæs. Sådan lidt tegneserieagtigt.
Jeg havde ikke sagt noget til Johanne om det - og heldigvis. For jeg var blevet så træt, så jeg vidste, at gåturen tilbage til stationen ville være nok for mig. 
Da hun var blevet mæt af at være på toppen, begyndte tilbageturen  med løfte om en is, når vi havde købt togbillet.
Vi gjorde et lille stop i parfumeafdelingen og prøvede de åbne test, så vi duftede af parfume op og ned af armene.
Vi var begge trætte, da vi havde købt is og billet. Toget var kørt få min. før, vi kom, så vi sad på en bænk i 20 min. og slappede af og kiggede på de mange folk, der hele tiden kom forbi. Den sidste rest af isen blev spist i toget. Johanne sad lænet op ad mig og var lige ved at falde i søvn. Det var jeg faktisk også. Det havde været en dejlig tur. Hun var så sjov og sød at være sammen med.
Jeg er lidt tankefuld over, at jeg ikke kunne gå den samme tur som sidste år. Det blev på en måde målbart, at alderen har taget noget fra mig. Sådan tolker jeg det, at jeg ikke kunne gå ned til Domkirken. Men sådan er det med alderen. Den afmonterer os. Kunsten er at hvile i den kendsgerning.











6 kommentarer:

  1. Det er virkelig nogle dejlige ture, du har med dine børnebørn, og en god ide at tage den med alene. Jeg er glad for, at du berører trætheden, min gamle gigtkrop bliver også øm og træt, og jeg synes, det er så svært at acceptere. Må vist bare lære, at indlægge hviledage i programmet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, det var en dejlig tur. Men som du skriver, så er det svært at acceptere træthed og ømme muskler og led. Jeg kender det så godt.

      Slet
  2. Åh, hvor er det kloge ord til sidst, men du fik det da også smidt i hovedet på den lidt hårde måde ved at (forsøge at) tage den samme tur to år i træk.
    Det er virkelig svært at acceptere, at kroppen ikke længere kan alt det, som hjernen gerne vil.
    En tur, som jeg på én gang glæder mig over på dine vegne og selv sidder og bliver lidt rørstrømsk over. Den mulighed for at være sammen med sine børnebørn uden forældrene havde/har jeg ikke. Når jeg får den, er A & A store, og det vil være helt andre ting, livet drejer sig om for dem - og jeg er blevet ældre ;-)

    SvarSlet
  3. Ellen, ja det blev meget håndgribeligt, at jeg ikke kunne det samme som sidste år. Og det misforhold der er mellem, hvad jeg kan og vil i tankerne, og så det kroppen kan være med til - det er svært at forstå og acceptere.
    Dine to, A & A vil have forandret sig meget i den lange tid, der er gået, siden I var sammen sidst. Kan godt forstå, du bliver lidt rørstrømsk. Det er da også ubegribeligt på en måde, at en virus kan adskille familier i måneder og år. Hvis nogen havde spået det for to år siden ... Men det er i den grad blevet virkelighed. Jeg håber, covid snart bliver betragtet som andre vira. Og at I snart kan ses igen.

    SvarSlet
  4. Sikke kloge ord, du slutter af med. Og hvor er det dejligt at du kan give børnebørnene de oplevelser. jeg håber at vi kan få lov til på et tidspunkt at få vores lille sønnesøn på ferie uden forældre eller i hvert fald kan få lov til at tage ham på tur uden forældre.
    Jeg prøver at regne ud hvor gammel du var, da du blev mormor? Jeg nåede jo at blive 64 år :-)

    SvarSlet
  5. Lene, tak for dine ord. Jeg er sikker på, I får lov til at tage jeres barnebarn på tur.
    Jeg var 67, da jeg blev mormor. Tit har jeg været misundelig på unge mormødre. Det kræver noget at være sammen med små børn. Jeg bliver mere træt, end jeg har lyst til. Hvis man kan sige det sådan. Også det, at jeg er alene. Det er helt sikkert en fordel at være to. Men jeg skal ikke klage. Jeg har og har haft mange gode oplevelser med de små. Heldige lille gut, der har jer til bedsteforældre :-)

    SvarSlet