mandag, august 23, 2021

Naturens rige gaver lige nu.

 Naturen er rig på gaver i denne her tid.



I fredags, hos Ruth og Jørgen i deres dejlige sommerhus på Mols, blev vi beværtet med lækker mad dagen igennem. Vi stiftede også bekendtskab med mirabelletræet bagved huset. I modsætning til de mirabelletræer her, som jeg har udsigt til fra køkkenvinduet, så var det her træ i nå-højde. Vi kunne uden besvær stå og nå herlighederne. Jeg plukkede en stor portion på lidt mere end et kilo. De smager rigtig godt. De er ikke melede, som de gule her. Men jeg kan ikke spise dem allesammen, så hvad skal jeg bruge dem til? Saft? Snaps? Grød? Ingen af delene er jeg eller min familie storforbrugere af. Jeg har flere årgange snaps på blommer. Den bliver bedre med årene.

Billedet her er et udsnit af det mirabelletræ, der husede en skaderede i foråret. Skaderne har for længst forladt stedet, og reden er kæntret. De spinkle grene på træet bøjer sig under vægten af frugten.
Der er en række træer, der danner skel til Sportscentret, og i foråret stod de med et væld af hvide blomster til stor glæde for os, der bor her.
Nu lyder meldingen fra boligforeningen, at de træer skal skæres ned. Forhåbentlig ikke helt ned. For nogle beboere er det til gene, at frugten falder ned på bilerne, og vi kører over dem, og det er noget værre smat. Jeg synes ikke problemet er så stort.

Aldrig før har der været så mange mirabeller. De er højt oppe. Jeg har prøvet at få fat i nogle. Hvis jeg står på det solide havebord med en rive i hånden og en balje anbragt nedenunder, kan jeg godt ryste dem ned. Men mange falder ved siden af. Jeg har opgivet. Jeg har også nok at gøre med dem, der ligger i køleskabet nu.







Victoriatræet i min have har det rigtig skidt. Der er mange visne blade og kviste. Blommerne er små og ikke rigtig udviklede, som de plejer.
Det kan vist ikke mere, det træ, så enten skal det fældes helt, eller det skal skæres ned, så det kan danne støtte for et par clematis eller en anden klatreplante.








Rød Aroma æbletræet, der snart er tre år gammelt har udviklet mange æbler i år.
På billedet er det tydeligt, at sensommeren er her. 
Benved, til venstre, er begyndt på forvandligen fra grønne blade til røde for på et tidspunkt at stå med helt røde blade.






Æblerne er ikke helt modne endnu, men nogle stykker er faldet ned på jorden. 
Helt åbenlyst har der været en æblevikler-larver eller to på besøg. 
Det betyder ikke så meget, for jeg kan bare skære det angrebne sted væk.
Men jeg synes, det er utroligt, der kan dyrkes frugt, bær og grønsager uden brug af sprøjtemidler. Men jeg ved heller ikke noget om biodynamisk dyrkning. Der må da være en del spild? For vi (jeg) vil  jo ikke give penge for æbler i den kvalitet, jeg selv dyrker.


Fra fredagens gåtur med udsigt til 'fastlandet' - til Studstrupværket. Kraftvarmeværket, der ligger ved Kalø Vig.

Og lidt længere sydpå mod Aarhus.  

7 kommentarer:

  1. Du skulle prøve at lave marmelade af mirabellerne. Det er virkelig lækkert! Her er der også en masse mirabelletræer, som frister med deres frugt. Vi spiser hver dag af dem, når vi går ture.

    SvarSlet
  2. Gitte, jeg har tænkt på marmelade, men jeg vil ikke til at udstene de små frugter. Jeg kan selvfølgelig sige på forhånd, at der er sten i. Har du udstenet mirabellerne? Måske ikke så stort et arbejde, som jeg forestiller mig. Tak for ideen.

    SvarSlet
  3. Jeg ved hvor mange blommer jeg kommer i marmeladegryden, og så piller jeg dem op, når den har kogt længe nok til, at det kan lade sig gøre.
    Men jeg koger også sirup af snart sagt al slags frugt. Det smager skønt med en skefuld på en 'hvid' morgenmad (yoghurt, skyr o.l.)

    SvarSlet
    Svar
    1. "Dem" = stenene. Ikke blommerne 😁

      Slet
    2. Ellen, jeg kogte en portion med syltesukker, der kun kræver kort tids kogning, så efter 10 min, var jeg klar til at fiske stenene ud. Men stenene var ikke klar, så jeg lod dem blive. Det lyder godt med sirup, længe siden jeg har gjort det. Det må jeg prøve igen.

      Slet
  4. Jeg når aldrig til at få buske og træers rigdom omsat til ting i min fryser /marmelade osv. Jeg håber at bier, hvepse og fugle nyder rigdommen.
    I år har vores blommetræ givet blommer, men de er spist af hvepse inden vi fik smagt dem :-)

    SvarSlet
  5. Lene, det er godt for fugle og insekter at komme og spise i jeres have. Det er nok et Opal blommetræ, I har. Det har jeg haft, da jeg boede et andet sted. Hvepsene var helt utroligt aktive og kunne udhule blommerne i løbet af kort tid.

    SvarSlet