torsdag, august 05, 2021

Sommerferieminder.

 Dagene går. Det er snart to uger siden, vi kom hjem fra sommerferien i Vorupør, så hvis jeg senere skal kunne huske eller genopfriske, hvad der skete, så er det vist på tide at lægge nogle billeder op.

Et par seje fætre, der med rette var stolte, da de sammen med Christians far gennemførte en 14 km. lang vandretur fra Vorupør til Klitmøller. Der vankede en is som belønning, da de nåede frem. Og Mattias' far var der, klar til at køre et par trætte drenge hjem.








Fra en dejlig tur i Tvorup Klitplantage tæt på min barndoms badesø. Turen var på lidt mere end to km. Det passede lige til mig.


Johanne med morgenhår udenfor min lejlighed i ferien. Hun havde fødselsdag en af dagene og er nu syv år.









I Sdr Vorupør ligger denne her ejendom med otte ejerlejligheder, hvoraf et par stykker var til udlejning. 
Jeg boede inderst i vinklen. Det var ikke ideelt, for der var for mørkt og for klemt. Der var kælderkoldt, selv om det var en solskinsuge - uge 29. Jeg ved, at jeg ikke vil bo der en anden gang.

Det ligger godt i klitlandskabet og kun et par km. fra Stenbjerg, hvor der var god plads til solnedgangs-nydning, når der blev for mange mennesker i Vorupør.






Solnedgang ved Stenbjerg Landingsplads. Der mangler bare et ishus :-)

Husene er ikke til beboelse. 

Der er en lille håndfuld fiskere, der fisker fra stranden. Jeg blev overrasket, da jeg faldt i snak med en af dem, og han fortalte, at hver fisker havde sin egen traktor til at trække sin båd op med. Jeg troede, de havde traktorer i fællesskab.


Vi var inde i det nye videnscenter for Nationalpark Thy. Det bliver først officielt åbnet sidst i august af dronningen, men det er færdigt og publikum har adgang til det. 
Der er meget spændende at fordybe sig i. Vi var der kun kort, men kommer tilbage en anden gang.



I år lykkedes det ikke at komme til at spise på Madbaren i Hanstholm, som er et yndlingssted. Der var så travlt, så telefonen ikke blev taget. Da den blev taget efter flere forsøg, var beskeden, at der ikke var plads til en gruppe på 10, men vi kunne tage chancen. Det havde vi ikke lyst til, så vi spiste på den nye restaurant Havbadet. Jeg troede, det var et eksklusivt sted, men der var ikke gjort meget ud af indretningen. Nærmest som et cafeterie. Og menuen var helt almindelig. Dog var Mattias meget skuffet, fordi man ikke kunne få pommes frites.



I den tidligere skole er der nu kontorfællesskab & iværksætterhus.

Tydeligvis inspireret af Silicon Valley hedder det Surf and Work, Silicon VØ.  Det kunne være sjovt at vide, hvem der holder til der? Jeg kunne jo bare finde ud af det. Måske er det min fordom, når jeg gætter på, det ikke er lokale borgere? 










Der var ikke den store badeaktivitet fra familiens side. Jeg var slet ikke i vandet. Selv om solen skinnede det meste af tiden, var der en lille kølighed i luften.
Men der er dejligt underalle omstændigheder.
Der foregår en lokal konflikt for tiden, fordi Thisted kommune ønsker at give tilladelse til et hotelbyggeri på Hawstokken 9, der ligger tæt på havbadet. De erhversdrivende er interesserede i flere turister og ønsker dialog med politikerne, mens en anden gruppe er lodret imod. I den gruppe er der overtal af sommerhusejere. Der foreligger ingen tegninger over projektet endnu. Det bliver spændende, hvad det ender med.








4 kommentarer:

  1. Ja, det var godt nok nogle seje drenge! De to km ville også passe en hel del bedre til mig - ikke 14, tak :-)
    Det er åbenbart en evig og udbredt krig mellem sommerhusejere og ferie'paradis'-byggere. Jeg kan godt forstå, at man ikke ønsker så mange turister på én gang. Selvfølgelig lægger de nogle penge, men jeg har ikke svært ved at se, at ulemperne må opveje dette, undtagen for ganske få, som ikke engang nødvendigvis selv oplever turisthelvedet.

    SvarSlet
  2. Ellen, ja de var seje, de drenge. Der er nok en evig krig og uenighed mellem erhvervsfolk og feriefolket. Og ganske vist er kysterne vores allesammens, men jeg synes, lokalbefolkningen skal have det store ord at have sagt.

    SvarSlet
  3. Det er nogle dejlige billeder du har taget!
    Tillykke med Johanne og de 7 år.
    Sikke nogle seje drenge der gennemførte de 14 kilometer vandretur fra Vorupør til Klitmøller. Mine traveture er på højst 10.

    SvarSlet
  4. Tak og tak Gitte. Det er nu også sejt, at du kan gå 10 km. :-)

    SvarSlet