mandag, april 11, 2022

Det spirer og gror også indenfor.

 

Jeg har en avocadoplante for tiden. Det er så spændende. Den var allerede i gang med at spire inde i den meget bløde avocado, som viste sig at være uspiselig. Det kan være så svært at vide, hvordan en avocado er indeni. 

Min irritation over den overmodne avocado blev vendt til glæde, da jeg så, stenen havde åbnet sig og en lille rodspire var synlig. Jeg eksperimenterede med at finde et glas/en flaske, hvor stenen kunne sidde i spænd, så den var i kontakt med vandet men ikke gled ned. Det lykkedes med hjælp af en tændstik. Jeg ved, den kan plantes i jord, men jeg synes, det er spændende at se, hvordan rødderne udvikler sig.

I det lille glas står en kuglerund avocadosten. De plejer at være ovale og det er i den spidse ende, rødderne kommer frem. Så nu ved jeg ikke, hvad der er op og ned. Men stenen har allerede fået en lille revne, så nu vil det vise sig, om der sker mere.



Jeg har et pengetræ, crassula ovata, som har en lang historie. 

For længe siden, desværre har jeg ikke skrevet hvornår, nippede jeg to blade af og satte dem løst ned i jorden. Og voila - den spirer. 

Min moderplante fik jeg som stikling af Lilly for nogle år siden. Da vi for 25 år siden sluttede familierådgiver-uddannelsen på Kempler Instituttet  (Nu Dansk Familieterapeutisk Institut) tog hun en stikling fra den store plante i fællesrummet. Det var dengang uddannelsen foregik i Odder. 

Den plante er let. Den behøver kun lidt vand.



Lige nu hilser jeg den røde farve velkommen i haven. 

Fokus er de små botaniske tulipaner nederst i billedet. De står og gemmer sig lidt bag ribesbusken, der snart står med sin stærke røde farve. Dejlig tid lige nu.

For nogle dage siden var Mattias og jeg på en lille tur. Vi var bl.a. forbi tudse-paradiset. Det var overskyet, så tudserne var ikke så synlige som i solskin. Men de var der, og de var meget livlige. De er sjove at stå og se på og lytte til.
Der var også masser af anemoner i skovbunden, så vi fik buketter med hjem. 



3 kommentarer:

  1. Det bliver spændende at se hvordan avokadoerne udvikler sig. Jeg prøvede engang for mange år siden, og den kom fint nok, men blev efter nogen tid alt for ranglet og grim at se på, så den røg ud. Jeg håber din opfører sig bedre :-)

    SvarSlet
  2. Ellen, det er nok den vej det går, at den bliver for ranglet. Men lige nu er den fin og spændende :-)

    SvarSlet
  3. Du har fuldstændig ret, det er svært at vide om de avokadoer er, de tryk der gives ved at tage dem i hånden skaber jo brune pletter, mange sortere jo efter det bedste efter skøn. Mange steder er de nu pakket i 2 pak, og her kan udfordringen også forekomme. Spændende du vendte en irritation til en udfordring.

    Det kribler og krabler derude, det er så spændende og smukt.

    SvarSlet