mandag, april 25, 2022

Lidt længere sydpå.

 I sidste uge kiggede jeg meget efter udsprungne bøgegrene. Kirsten fra Bornholm kom i onsdags, og da vi var i skoven, var vi også spændte på, om bøgen var sprunget ud? Det var den ikke, men jeg tog et par mindre grene med svulmende knopper med hjem. Stor var vores overraskelse, da vi kom til Tønder fredag aften. I K.Cs nabohave var der to meget store bøgetræer med fuldt udsprungne blade.

Det betyder meget, at være et par hundrede km. længere sydpå.









Jette fyldte 70 og havde reserveret bord til os på Schackenborg Slotskro.

Vi har for nogle år siden haft en dårlig oplevelse med at spise der. Bl.a. fordi der var for mange gæster, og vi blev anbragt i et rum på første sal, som også blev brugt til depot for møbler, der ikke var i brug. Vi valgte at blive der, fordi en opringning til andre steder i Tønder viste, at der var restauranterne på det tidspunkt fyldt op.
Denne her gang havde Jette aftalt en eksklusiv oplevelse for os. Vi var en lille gruppe på otte, og vi havde et hyggeligt, smagfuldt rum for os selv. 
Vi fik lækker mad. Portionerne var små, men vi blev alle meget mætte. Se lige desserten. På sidste linje står Vaniljeis med brunet smør. Vi kunne hverken se eller smage brunet smør, men fik at vide, at smørret var rørt ind i isen. Den har sikkert haft en virkning i den samlede smag. Der var mange smage i den dessert.







På vejen hjem i går standsede jeg ved en mark med massevis af får med små lam.
Sidste år fik jeg nogle vilde tulipanløg med hjem. K.C. har dem i sin have. I år er der kommet smalle grønne blade men ingen antydning af blomst.
Måske kan de ikke trives i midtjysk jord? Jeg vil lade dem stå, og se om de har brug for tid til at akklimatisere. Gennem årene har jeg set mange i grøftekanterne. Jeg havde endda husket at tage en lille planteskovl med, fordi jeg ville tage et par stykker med hjem. Jeg så bare ikke en eneste. Måske er det for tidligt? Eller for sent? Eller de gemmer sig mellem de mange mælkebøtter?  
De vokser vildt på Bornholm og i Sønderjylland.









Mine bøgegrene, jeg tog med hjem i torsdag, har foldet nogle små blade ud. De bliver nok overhalet af dem ude i naturen efter de seneste dages solskin.
Egentlig ville jeg skrive et indlæg fra både nord (Vorupør i påskeferien) og syd. Nu bliver det kun syd i denne omgang.




2 kommentarer:

  1. Underligt med dine bøgetræer. Da vi kom til Samsø i torsdags, var der mange bøge, der var sprunget ud, og det ligger da næsten på linje med Silkeborg 🤔
    Da vi var på fuglestemmekursus den 30. april for tre år siden, så jeg blomstrende vilde tulipaner, så det burde da være tiden nu for dem.
    Jeg synes, at vaniljeis med brunet smør lyder temmelig ... alternativt ..., men du lyder som om det var okay 😊

    SvarSlet
  2. Ellen, måske er der koldere her inde i landet i forhold til Samsø, der er omgivet af vand til alle sider? De vilde tulipaner har jeg også set før i april. Måske overså jeg dem? Ja, isen var virkelig velsmagende sammen med de ting, der hørte til :-)

    SvarSlet