onsdag, juni 01, 2022

Update på haletudser

 

Efterhånden er der kun lidt vand tilbage i det vandhul, hvor vi hentede tudseæg. Der er ikke skyggen af en haletuds at få øje på derude, selvom der var store klumper med æg dengang i april. 

I min balje udviklede der sig masser af haletudser, og jeg har i tre omgange leveret de fleste tilbage, så jeg nu har tre i en balje, der står inde og seks i en udendørs på terrassen.

Jeg er meget i tvivl om, hvordan de trives. De vokser så langsomt. Jeg fodrer dem nu med lidt fiskeflage-foder, der købes på dåse. De har tydelige øjne, men ingen antydning til ben. Men der står også i den vejledning, jeg har printet ud, at forvandlingen fra æg til en lille tudse eller frø tager ca 70 dage i naturen. Nu er der gået omkring 40, så det er en langsommelig proces. Måske sætter jeg de sidste ud i deres fødested igen ...


På et tidspunkt, da jeg hentede 'frisk' vand fra fødestedet fulgte der sådan en lille smal fisk? med, uden jeg opdagede det. Jeg havde besøg af mine to kusine-familier. De mente, det måske var en hundestejle? Det er flere dage siden, jeg har set den. Ikke godt at vide, hvor den er blevet af?
Der er smukt derude, hvor vandplanter trives.



Jeg har været hos Mattias et par dage. Hans mor var på kursus, og hans far skulle meget tidligt afsted på arbejde. 
Det gik fint med at vække ham og sende ham i skole.

Lærerne har ryddet op i gamle bøger, og eleverne måtte tage nogle med hjem. Mattias havde valgt mange. Bl.a. Skatteøen, den gamle klassiker. Han skal læse 20 min. hver dag, så det blev den, han tog hul på og læste for mig. Jeg blev overrasket over sproget. Så gammeldags og med udtryk vi ikke bruger mere. Jeg er spændt på, om han kommer til at læse videre i den? Den er langt fra Harry Potter, som han er i gang med. 

Vi var en tur på skolens fodboldbane, hvor han viste mig nogle tricks :-) 



2 kommentarer:

  1. Det er da lidt spændende med dine haletudse-eksperimenter. Måske er du årsag til de eneste overlevende af arten i dit nærområde :-)
    Det er fint, hvis Mattias kan læse de gamle klassikere. Jeg må indrømme, at jeg ikke synes de er særlig interessante eller underholdende mere for de flestes vedkommende - det gælder både børne- og voksenbøger. Tiden er en anden nu.

    SvarSlet
  2. Ellen, ja måske :-)
    Jeg læser også ny litteratur, som jeg vælger efter jeg har læst anmeldelser. Jeg har dog lige lånt Kongens Fald for flere dage siden, men ikke begyndt at læse den endnu.

    SvarSlet