mandag, november 23, 2009

Rosenkål og gener.

Hvem har mon fundet på det poetiske navn til de her små grønne fætre, der smager så bittert og lugter så ilde, mens de bliver kogt?
Rosenkålen har sikkert været et værdifuldt indslag i menuen i det gamle bondesamfund, da der var mangel på det meste.
Men nu kan vi jo få så mange eksotiske grønsager fra hele verden, og så kan vi da sådan set godt glemme rosenkålen.
Jeg kan nu godt lide at bruge de grønsager, der vokser her, og rosenkålen kan forklædes på mange måder, for jeg synes også den er bitter.
For nogle dage siden læste jeg i avisen, at der er en forklaring på, hvorfor nogen mennesker ligefrem elsker rosenkål.
Spanske forskere har opdaget en særlig genetisk variant, som en trejdedel af verdens befolkning bærer: de kan ikke smage bitterstoffet i rosenkål. Vi andre der hører til to trejdedelen, oplever at rosenkålen smager bittert og derfor tror vi, som vores forfædre langt tilbage i tiden, at den er giftig. Vi får et signal fra den ældste del af vores hjerne, der siger os, at vi ikke skal spise den!
Nu er vi i de mange mellemliggende år blevet meget klogere og ved, at rosenkålen er fuld af vitaminer.Her følger opskriften på en salat, hvis hovedindgrediens er rosenkål. Den fandtes i Kristelig Dagblad for nogle dage siden. Den er superlækker.

Rosenkål koges ca. 5-7 min. i saltet vand.
Når de er kølet lidt af, vendes de i olie (sesamolie) tilsat finthakket hvidløg.
Fetaost brækkes i små stykker og lægges på.
Sorte oliven uden sten tilsættes.
Ristede pinjekerner toppes på (i mangel af pinjekerner hakkede jeg et par paranødder.
1/2 citron presses over, lidt peber kværnes, og det hele vendes rundt.
Den smager dejligt, når den er lun. Kan selvfølgelig også spises kold.
Og hjernen glemmer helt sikkert sin gamle overlevelsesstrategi.

12 kommentarer:

  1. Den lyder da meget god, den opskrift :-)

    Jeg må høre til den ikke-bittersmagende tredjedel, for jeg holder meget af rosenkål og bruger det ofte. En variant er derfor velkommen.
    Navnet på rosenkål kan være af samme grund som Grønland, der ikke er spor grønt... eller også fordi de trods alt ligner små roser på en gren.

    SvarSlet
  2. Kære Betty
    Det lyder faktisk lækkert, så det vil jeg lade mig inspirere af!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Jeg er en af dem der æææælsker rosenkål, så den salat skal jeg da prøve. Nu er der bare det problem, at jeg HADER alt hvad der har med ost at gøre - men mon ikke det bare kan udelades :)

    SvarSlet
  4. Ellen, nåja, de ser da søde ud, når de sidder på stokken ude i haven. Med lidt god vilje måske som små roser.

    Tak Vibeke.

    Clemme, Jeg kender ingen, der kan lide rosenkål, så det er da sjovt, du er så vild med dem.
    Du kan sagtens udelade osten.

    SvarSlet
  5. Uhm, den ser god ud!
    Jeg er også vild med rosenkål, og synes, de er så fantastisk søde og fine med deres små mini-kålblade.
    Jeg har hørt, at det skulle tage lidt af bitterheden, hvis man koger dem med lidt citronsaft.

    SvarSlet
  6. Jeg elsker rosenkål på trods af deres lugt, jeg kan godt lide at pille dem fra hianden og give dem et hurtig tur på workpanden i noget olivenolie og så med lidt valnødder i, når jeg servere det er lidt feta på toppen ingen dårlig ting.

    Knus

    SvarSlet
  7. Hej Betty.
    her i Sverige hedder rosenkålen "Brysselkål". Måske knapt så spændende!? Jeg hører i øvrigt til dem, der godt kan lide rosenkål, - SELV OM jeg godt kan smage, at den er bitter. Vil prøve den spændende opskrift en skønne dag!
    Knus fra Bodil

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Her i huset spiser vi også rosenkål,men har aldrig brugt dem i salat,men det skal prøves nu, for din opskrift lyder spændende.
    Knus fra Viborg

    SvarSlet
  10. Annette, det er et godt fif med citron. Det vil jeg prøve.

    Pernille, det er da sjovt at høre om flere rosenkåls elskere. God ide at vende dem på wok'en.

    Bodil, så svenskerne har nærmest taget det engelske navn. Det plejer, de ikke at gøre. Brussels sprout og Brysselkål. Det er så interessant, det med navne i forskellige lande.
    Dejligt at du lægger en kommentar, Bodil.

    Conny, god fornøjelse med at prøve.

    SvarSlet
  11. Jeg må bestemt høre til den ene tredjedel, for jeg elsker rosenkål... den er jo opfundet ikke langt fra mig - inde i centrum af Bruxelles. Så heldigvis kan jeg da lide den grøntsag, da man spiser det meget hernede.

    Hvorfor navnet er anderledes på dansk ved jeg dog ikke - for på fransk, spansk, engelsk osv. hedder de Bruxelleskål!

    SvarSlet
  12. Nille, er rosenkål opfundet/først dyrket i Bruxelles?? Jeg kan godt huske fra et af dine tidligere indlæg, at du elsker rosenkål. Jeg synes, feta og oliven giver en rigtig god smagssammensætning, så den vil jeg bruge noget mere, for jeg hører ikke til dem, der ligefrem elsker dem. ;-)

    SvarSlet