fredag, februar 12, 2010

Senioruniversitetet for alle aldre

Musikhuset i den sene efter middagssol i går ved 17 tiden.




Musikhuset lægger lokaler til i anledning af fire meget spændende foredrag, der har hjernen som tema. Der forskes og udvikles ny viden bl.a. ved hjælp af avancerede scanningsapparater. Jeg er især spændt på at høre, hvad professor Milena Penkowa har at fortælle, om aldring og hjernen, når hun kommer i april.


I går hørte vi om den nydelsesfulde hjerne. Nydelse er meget fundamental for vores overlevelse, og sex og mad hører til de fundamentale nydelser. Til de såkaldte højereordens nydelser hører f.eks. musik og kunst.
Mange mennesker er i kortere eller længere sygdomsperioder (depression, spiseforstyrrelser) ikke i stand til at opleve nydelse.
Det er nu muligt at kortlægge forskellige netværk i hjernen. Vi hørte om operationer, hvor man lægger en lille elektrode ind i hjernen og et batteri i brystet, så der kan stimuleres det relevante sted, og f.eks. dæmpe smerter, eller hæmme ufrivillige bevægelser (ved dystoni) eller fremmer rigide bevægelser (ved parkinson).
Meget spændende.

4 kommentarer:

  1. Jeres musikhus er da den smukkeste ramme for foredrag, Betty, og det lyder spændende, hvad du fortæller om foredraget i går. Jeg kender selv en fyr i 50'erne med parkinson, og det gør netop ondt at se, hvordan hans bevægelser er ændret.

    SvarSlet
  2. Sikke mange spændende ting, du oplever. Skønt at få lidt "til hovedet".

    SvarSlet
  3. Madame, det var rigtig godt, vi fik et Musikhus for nogle år siden. Der foregår mange ting, og det ligger tæt på mig.


    Eva, som du siger, det er skønt med noget "til hovedet" ;-)

    SvarSlet
  4. Jeg var gift i syv år uden noget barn, på grund af dette begyndte min mand at optræde mærkeligt, kommer hjem for nylig og ikke tilbragte tid mere med mig, og han skiltes fra mig. Så jeg blev meget trist og tabt i livet, fordi min læge fortalte mig, at der ikke er nogen måde for mig at blive gravid på, hvilket virkelig gør livet elendigt for mig. indtil jeg stødte på en ven, der fortalte mig om DR AJAYI fra Internettet, hvordan han har hjulpet en masse kvinder med disse lignende problemer, som jeg går igennem, så jeg kontaktede ham på: drajayi1990@gmail.com og forklarede ham. han fortalte mig, hvad jeg skulle give, før han kunne kaste en genforening for at bringe min mand tilbage, hvilket jeg gjorde, og han sendte en kraftig bøn, som jeg havde at sige midt på natten, mens han kastede kærlighedsfortryllelsen. Det var et mirakel, 48 timer senere kom min eneste mand tilbage til mig og undskyldte alt, hvad han har gjort, og fortalte mig, at han er fuldt klar til at støtte mig i alt, hvad jeg vil. Jeg ringer hurtigt til DR AJAYI og fortalte ham, hvad der foregik i det øjeblik, og han forberedte og sendte mig også en urtemedicin, som han sagde, at den vil kurere alle uønskede sygdomme eller infektioner, der har forhindret mig i at blive gravid, og instruerede mig om, hvordan jeg skulle bruge det før mødet med min mand. Se efter at have brugt denne indfødte urter og rod, nogle uger senere begyndte jeg at føle graviditetstegn overalt over mig, virkelig var jeg gravid, jeg fødte lige en baby dreng den 1. i denne måned. Jeg lover at fortælle hele verden om DR AJAYI for at have reddet mit forhold og for også at give mig børn, kan jeg stolt kalde mit eget i dag. For enhver kvinde, der synes det er umuligt, her er en mulighed for dig at smile og bringe lykke til din familie venligst kontakt DR AJAYI via e-mail på: drajayi1990@gmail.com eller nå hans WhatsApp ELLER Viber-nummer: +2347084887094 Han er faktisk en Gud sendt for at bringe mistede elskere tilbage og bringe dig lykke.

    SvarSlet