mandag, oktober 10, 2011

Kælder-skatte......

Jeg har tilbragt et par timer i mit kælderrum i dag.
Vejret var til det. Regnfuldt og gråt.
I vores boligforening er det blevet besluttet, at os der bor nedenunder og har haver, skal have målere på vandhanen og betale for vores eget vandforbrug.
Indtil nu har vi delt vandudgifterne, så dem der bor ovenpå, og kun har altaner også har betalt til vores  mere eller mindre store havevanding.
Diskussionen har stået på i 3-4 år.
Vi har vægret os, fordi det har kostet 50,000 kr at etablere målerne til 10 lejligheder.
For det beløb kunne der vandes i de små haver i 100 år.......nå, men så 50.
De 10 lejligheder ovenpå er så også med til at betale anlægsudgifterne.

Nå, men det betød så, at vvs-mandskabet skulle ind i vores kælderrum for at føre vandrør ud i haverne.
Jeg har boet her i 12 år, og mit rum var et pulterum.
Der var kasser, jeg ikke havde åbnet i alle de år.
Nu blev alle ting flyttet ud.
Efter vvs'eren, kom mureren og pudsede væggene, og jeg har malet.
Der er kigget i alle kasser, og en del er kasseret eller gået til genbrug.
Men andet er kommet tilbage, fordi det er hyggeligt, at det er der.

 Det var sjovt at dykke ned i den blå kasse og se alle de kassettebånd, som mindede mig om det, pigerne lyttede til i 80erne. Dengang det var sejt at gå med walkman.

Der var også engang, jeg syede.
Bl.a. min ældste datters første gymnastikpose i børnehaveklassen.
Jeg brugte én af hendes tegninger, som blev til en slags patchwork.
Så jeg har bestemt, der skal være en lille museumsafdeling dernede i kælderrummet.
Der er også lidt legetøj, gamle billeder og sådan noget, som nok ikke skal bruges, men det hører li´som til i kælderen.
På hylderne kan der etableres vinkælder og plads til viktualier.
Som om jeg har en stor husholdning......
Men Ordnung muss sein!
Det er så rart, når der er overblik. ;-)

Og der er plads til mere!

9 kommentarer:

  1. Ja, jeg har jo brugt 4 uger af min sommerferie på at rydde op i 110 m2 kælder og kan nu starte forfra p.g.a. vandskade. Så det hyggelige museum er der ikke meget af.
    Men jeg kender godt fornemmelsen af tilfredshed med oprydningen:)

    SvarSlet
  2. Nej Eva, har I haft sådan en slem vandskade?
    Så kan jeg regne ud, der er ting, der er ødelagt, som du ved oprydningen havde bestemt dig for at beholde.
    Øv, hvor ærgerligt.

    SvarSlet
  3. Det må være dejligt at have et kælderrum - det mangler vi meget her hos os, hvor vi kun har to stuer og et lille kammer, og derfor har vi vinreolen i stuen. Sikke en fin pose du syede til datter! Jeg ryddede min fars store hus sidste år og fandt også kassettebånd - og børnebøger fra hans barndom i 1920'erne og 30'erne. Det er hyggeligt at gå på jagt i næsten glemte skatte!

    SvarSlet
  4. Det er MEGET nostalgisk at se på kassettebånd i dag! Og at du havde netop Rick Astley liggende forrest :-) Han knuste jo pigehjerter i slutningen af 1980'erne - jeg tror, at jeg kan teksten til hans tophit udenad... OK, det var heller ikke særlig intellektuelt!

    Men det er en god idé at lave et lille museum - det bliver sjovt for børnebørnene, når de bliver større!

    SvarSlet
  5. Madame, det må være svært at undvære et kælderrum.
    Det må have været spændende og rørende at rydde op i din fars hus og finde ting, der var så gamle.

    SvarSlet
  6. Så du var også Rick Astley fan, Nille. ;-)
    Jeg har bestemt, at noget af det jeg gemmer ikke nødvendigvis skal være nyttigt eller brugbart. Men bare fordi det er hyggeligt.
    F.eks. historiske tillæg fra avisen for 20-30 år siden og en lille håndfuld ugeblade, der også har flere årtier på bagen.

    SvarSlet
  7. Jeg kan nu godt se det retfærdige i at have målere, men jeg håber da, at ALLE får målere - det skulle nemlig slet ikke undre mig, om overboerne bruger lige så meget vand som underboerne :-) - i år har vi f.eks. ikke haft særlig meget brug for havevanding.
    Min erfaring er, at uden målere bruger alle mere end strengt nødvendigt - er i hvert ikke særlig påpasselige, fordi det ikke går ud over dem selv rent økonomisk at være lidt sjuskede.
    Det kan være, at jeres investering viser sig at være tjent hurtigere hjem end ventet...

    SvarSlet
  8. Ellen, vi har målere på vores indedørs vandforbrug, og dem på første sal bruger vand fra deres køkken til at vande altankasser med.
    De bryder sig selvfølgelig ikke om at se på, at et par beboere med haver vander græsplæne i stride strømme, selvom vi har bestemt, man ikke må vande plæner.
    Jeg er spændt på at se, om de pågældende vander plæner til næste år, når de alene selv skal betale.

    SvarSlet
  9. Min bedstemor skulle i sidste uge have ryddet op på sit loft - noget som alle børn og børnebørn hjalp med til. Det var et større projekt, men det var det værd; vi fandt nemlig utroligt mange spændende ting, ting, der næsten gjorde min mor helt sentimental, da det handlede om så mange minder. Det var en god dag:)

    SvarSlet