fredag, juni 02, 2017

En lun sommeraften på kanten af pinse.

Hvor sidder man og drikker kaffe og spiser kanelsnegl en torsdag aften kl 20.30?

Det er selvfølgelig Ikea.

Jeg tog imod tilbuddet, da min datter i går aftes spurgte, om jeg ville med på en hurtig tur til Ikea.
Der er åbent til kl 21, og der var utrolig mange mennesker, der havde valgt at lægge deres indkøb sådan en aftenstund.
Jeg skulle kun have et par ting, så jeg trak hurtigt mod udgangen og kassen, mens min datter fyldte sin vogn.
Jeg købte forresten helt spontant en  cykelhjelm. Ikke fordi jeg skal til at cykle i stor stil, og jeg havde heller ikke undersøgt kvaliteten, og hvad der ellers findes på markedet. Men jeg har alt for længe været alt for sløv mht at anskaffe én. Jeg synes, den er vigtig. Jeg ved, hvad det er for en æggeskal, der omgiver vores hjerne, og det er ingen spøg at slå hovedet. Børnebørnene vokser op med den som standard, så snart de sætter sig på en trehjulet. Og så er det lidt tåbeligt, at mormor ikke har en cykelhjelm.

I forgårs blæste det så meget, at flere af mine yndefulde, spinkle akelejer knækkede nede ved roden.

I går var også en blæsende dag. Else og jeg drak slut-med-vinterbadning-kaffe ude ved Østre. Vi kunne ikke finde en læ-plads med søudsigt. Men på den anden side af badehusene var der lunt og læ, der hvor solen skinnede.

I dag har været en sommerdag. Vist nok den eneste vi får i pinsen.
Jeg sidder stadig på terrassen kl 21.15. Solsortemor har travlt med at bringe natmad til ungerne. Hun holder en lille pause, på kanten af terrassen, med næbbet fuldt af orm, der hænger og dingler.
Der er stille nu. Kun lidt spredt fuglefløjt. Naboerne er trukket ind. Vi bor så tæt, så vi kan høre, hvad  hinanden snakker om.
Jeg tror, jeg tager et tæppe om benene og nyder stilheden, selv om det begynder at blive køligt.

7 kommentarer:

  1. Det lyder som skønne stunder. God pinse til dig og dine

    SvarSlet
  2. Total nabostilhed er guld værd ... det var nok noget af det, der generede mig mest ved rækkehuset: at naboerne på især den ene side talte meget højt, både til hinanden og til deres børn. Og det var ikke fordi nogen af dem var hørehæmmede, hvilket jeg 'kom til' at spørge dem om engang. Det hjalp desværre ikke ret længe ...

    SvarSlet
  3. Ellen, min nabo til den ene side har endelig! fået høreapparat. Det var meget generende at være indlagt til alle deres snakke (som ikke engang var sjove eller interessante) Høreapp.har hjulpet. Så jeg kan godt forstå, det har generet dig i rækkehuset.

    SvarSlet
  4. Jeg har været til korfestival i Ribe siden fredag, og i helt fantastisk vejr :)
    I dag står den på Grundlovsarrangement i Kongens Have i København, og vejrudsigten ser ganske fin ud. Det sætter jeg pris på.
    Jeg savner lidt at nyde kaffen på egen terrasse, men det må jo komme, når der bliver tid. Jeg kan også høre alt, der bliver sagt på den anden side af hækken, men har heldigvis hensynsfulde naboer.

    SvarSlet
  5. Eva, det er vel nok dejligt at være til både korfestival og Grundlovsarr. i så fint vejr og i så forskellige egne af landet.
    Der kommer andre sommeraftener, hvor du kan nyde kaffen på din egen terrasse. :-) :-)

    SvarSlet
  6. Trods blæsten så har du haft nogle dejlige dage op til pinse. Det er dejligt at kunne nyde det sammen med både familie og en vinterbadeven.
    Cykelhjelmen er og har været en fast inventar for mig gennem flere år. I år skal der en ny til, da jeg har tabt den jeg har lidt for mange gange, har dog ikke tjekket markedet endnu, det skal dog være en der er meget lettere end den jeg har, og der skal være mere luft til hovedbunden. God læring der der kommet ved erfaring.

    SvarSlet