søndag, september 24, 2017

En dag med udstillinger.

I går moges lidt før kl 8, var jeg på vej til Silkeborg Bad. Jeg havde heldigvis tid til at stoppe op ved Ørnsø, hvor morgentågen lå som et fint slør over det hele.

Jeg var på vej til bussen, som skulle bringe frivilliggruppen ud på den årlige udflugt, som altid handler om et besøg på et sted eller to, der viser kunst.

I år var det Nørremarkskirken i Vejle
og
Tønder Kunstmuseum

Bag mine to links, hvis de virker, ligger presseomtale af Peter Brandes kirkekunst i Vejle og Henry Moore-udstillingen i Tønder.




Vi fik en meget fin gennemgang af de forskellige dele i udsmykningen, og de tanker der ligger bag i Nørremarkskirken.

Jeg stjal et billede af omviserens noter.
Vi blev opfordret til at gætte, hvor meget (hvor lidt i virkeligheden) bladguld, der var blevet brugt til den imponerende store altervæg, der er beklædt med bladguld.

Det står i noterne :-)










Mit lille udsnit.

Tidspunktet på dagen afgør, hvordan lyset falder ind.












Postkort.

Der er en stor rigdom af detaljer i udsmykningen, som blev færdig i 2013.

Jeg har kun taget få billeder; jeg kunne ikke få indtrykkene med.


Oplevelsen i rummet ligger både i detaljen og i helheden.
Meget anbefalelsesværdigt hvis du kommer forbi.


Henry Moore i Tønder er et stort tilløbsstykke.
Vi fik en meget engageret rundvisning af museumsinspektøren, som tydeligvis har den engelske billedhugger tæt ved sit hjerte.

Som i kirken i Vejle, er det både detaljen og helheden, der tæller. Og historien om Henry Moore og hans meget forskellige udtryksformer.
De organiske former og kvindeskikkelsen.
Her "Mor og Barn"


På vejen hjem ved 18.30 tiden så der sådan ud ved Ørnsø.
Vi havde haft en indholdsrig og dejlig dag.
I Tønder var vi delt op i to hold til omvisningen. Det betød, at det ene hold kunne gå en lille tur i byens gågade med de gamle, smukke huse, mens det andet hold blev vist rundt.
Solen skinnede og der var sommerstemning.
Jeg skal til Tønder igen om 14 dage. Måske vi skulle tage en omvisning? Jeg kan sagtens se udstillingen igen.

4 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig dag, - tak fordi vi måtte være med. Den guldvæg er da helt fantastisk. Ærgerligt, at jeg ikke lige skal til Vejle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, den guldvæg er helt enestående. Måske kommer du forbi en dag? Den flytter sig i hvert fald ikke :-)

      Slet
  2. Jeg kan bedst lide det første billede, som er rigtig godt, men det er interessant at se, hvor stor en forskel den 'mystiske' dis gør.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det kan jeg også. Det er sjovt at se, hvordan lyset eller mangel på samme, gør en forskel på billeder.

      Slet