mandag, maj 25, 2020

Glimt fra Kr. Himmelfartsferie.

Fra torsdag til søndag var jeg på en lille miniferie i Vorupør, hvor også mine børn og børnebørn var.
Jeg kunne ikke få den lejlighed, der ellers længe havde været reserveret til mig. Den ligger op og ned af udlejernes egen bolig, og de var ikke klar til at få gæster så tæt på i de her coronatider.
Alternativet blev det lille hvide hus.
Det ligger lidt klemt, og der er lidt klemt indenfor. Men det var ok. Jeg havde et barn af gangen til at sove hos mig, og det var fint. Vi spiste sammen i et andet hus hos min datter.

Kr. Himmelfartsdag var der solskin og blå himmel.

Johanne har den alder, hvor det er interessant at finde og undersøge alt, hvad der bevæger sig. Men også sten og alt andet, der ikke rører sig :-)












For drengene var højdepunktet vist nok at gå på Pókemon-jagt.
Men de elsker også at hoppe og springe rundt på de store sten langs molen.













Vi spiste frokost en dag på Madbaren i Hanstholm. Det er blevet et meget populært sted, og vi havde bestilt bord så snart, der blev åbnet efter corona-nedlukning. Der blev sprittet af på alle overflade, når gæster forlod et bord og inden nye kom ind. Det betød selvfølgelig ventetid, og der gik en time fra vi ankom til maden blev serveret. Børnene klarede det fint.
Madbaren, der ligger på den yderste pynt i Hanstholm.
Det var her, vi underholdt os med at se på et spændende insekt, der kravlede på væggen.
Mit billede blev lidt uklart, så jeg har lånt det her på Wikipedia.
I gruppen Insekter og Smådyr på facebook har vi fået den identificeret til at være en fyrretandbuk.
Der var kun en enkelt, som nok er kommet ind sammen med noget emballage. Fint mønster, den har på ryggen.








Der var også en fin solnedgang en aften. Men dagene var også præget af regn og blæst.

Christian tog sig en kold dukkert en dag.














Der bygges Nationalparkcenter i Nr. Vorupør. Det forventes først færdigt i 2021. Suk. Så bliver der endnu flere mennesker og endnu mere trængsel. Mange andre opdager det lille uspolerede sted.

















6 kommentarer:

  1. Ja, øv, der er ingen, der ønsker sig det 'helt private' lille ferieparadis spoleret af andre turister ;-) Jeg forstår dig godt.
    Det er altid spændende at finde et ukendt insekt og bruge tid på at finde ud af, hvad det mon kan være for en fætter.
    Turen i bølgerne er jeg ikke misundelig over ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er blandede følelser på spil for os som gæster og for fastboende. Jeg vil gerne, der skal se ud som for 60 år siden! Men sådan er det selvfølgelig ikke for de fastboende. Der skal ske noget og være noget at leve af. :-)

      Slet
  2. Nr. Vorupør og Klitmøller er ikke så uspoleret som jeg husker det for bare 20 - 30 år siden. Der var en del lokale der var fremme med riven i påsken, de mente kjøvenhavnerne ikke viste hensyn, sprittede af, havde købt ind hjemmefra, eller forstod 1 fra hver husstand kan handle, ikke hele familien.
    Ups et lille surt opstød, det er ikke mit, men noget jeg læste/hørte.
    Tak for en dejlig tur med dig og din dejlige familie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, det er sket meget de to steder indenfor de seneste år. Til stor glæde for de mennesker, der bor der og skal skaffe sig en levevej. Så det er jo lidt nostalgisk klynkeri fra min side. Men alligevel, synes jeg, man skal passe på herlighederne. At turisttrykket ikke bliver for stort.
      Selv tak for turen og din kommentar :-)

      Slet
  3. Og på trods af blæst formåede I at nyde ferien ved havet. Dejlige billeder.

    SvarSlet