torsdag, december 31, 2020

Hvad har jeg egentlig gået og lavet ...

 Hvad har jeg egentlig gået og lavet her i december, hvor så meget har været lukket ned? 

Jeg har ikke været hårdt ramt af nedlukninger og restriktioner. Jeg kan til hver en tid tage min bil og køre. Enten for at gå en tur, møde nogen eller handle i supermarkeder. Jeg kan ses med min nære familie, der bor i nærheden. Så alt i alt mangler jeg ikke noget. Der er selvfølgelig altid noget "flødeskum", der kunne gøre tilværelsen sjovere eller lettere, men jeg savner det ikke.

December måneds solnedgang så jeg d. 23. på vej hjem fra min datter der bor 20. km længere vestpå. Klokken var lidt over 16, og tågen havde lagt sig over markerne, så det næsten lignede sne. Det var et dejligt syn.


Jeg har været i gang med at lave kalendere til mine børnebørn og mig selv. Den slags i A4 format med et billede for hver måned. Det er sjovt, men det er omfattende at komme igennem mine billeder. Så nu har jeg bestemt, jeg vil lave en mappe med hvert barns navn og mit eget og lægge månedens aktuelle, bedste billeder ind, så det er samlet, når året er omme. Jeg har endelig fået øje på det layout, der tillader flere billeder på den samme side, så den sidste kalender jeg mangler, den til Johanne, bliver uden tvivl den bedste. Der findes mange udbydere af den slags fotobøger, billeder og kalendere. Man kan sætte billede på krus, på t-shirt, på forklæde, lave puslespil osv. Jeg bruger Cewe, som også har god support, hvis noget driller.

Selv om jeg gør billederne små, er det endnu ikke lykkedes for mig at flytte dem op ved siden af hinanden.
De her to skøre billeder handler om, at jeg sidst i november aftalte med mig selv, at jeg udelukkende ville gå i nederdel eller kjole hele december måned. 
Noget anderledes skal der sommetider ske.
Der findes et godt udvalg i varme strømpebukser. De grå er virkelig varme. De er bare ikke så pæne. Jo, snoningerne er pæne nok. Men farven. Jeg købte dem, fordi de var nedsat og for ikke altid af bruge sort. Min datter siger, det er nissefarve, så jeg skal nok have en rød nederdel eller kjole.
Nederdelene på billederne er fra det spanske mærke Desigual. Jeg var i Barcelona to gange i 2011 (ja så gamle er de) og der opdagede jeg det farvestrålende mærke, som jeg er ret vild med. De var egentlig for lange dengang. Under knæet. Men nu er jeg glad for, jeg ikke har givet dem videre. Jeg har også en kjole, men den går lige over eller midt på knæet, og den er for kort nu.

En anden ny ting, jeg gør her i december, er at spille på klaveret.

I lang tid, mange år, har jeg ikke brugt det. Kun til at øve stemme i forbindelse med kor.
Da jeg for et par måneder siden flyttede om - efterdønninger af vaskemaskinen i køkkenet - overvejede jeg at skille mig af med det. Nu er jeg rigtig glad for, jeg beholdt det, for jeg fandt ud af, jeg ville begynde at øve på julesalmer/sange, så det gør jeg hver dag, og det er rigtig hyggeligt. Jeg tror, jeg vil begynde at gå til undervisning igen, når det bliver tilladt. 


Coronasituationen giver anledning til mange overvejelser. Hvem skal vi ses med? Jeg har i hele forløbet (ikke i forårets første nedlukning) været sammen med mine børn og børnebørn. I går meldte jeg afbud til en frokost hos et vennepar. Vi ses ikke så tit, og vi har hver sin børneflok, som vi har været sammen med i juledagene, og det handler jo om at begrænse sine kontakter. Jeg har også haft overvejelser om nytårsaften, hvor jeg er inviteret til den familie, der bor lige i nærheden. Overvejelsen går på, at storebror Marcus' mor kommer og fætter Mikkel. To familiecirkler, jeg ikke plejer at omgås. Jeg er kommet til den konklusion, at jeg kommer til Dronningens nytårstale og middagen. Holder afstand og går tidligt hjem. Mon ikke det går godt.
Min anden datterfamilie var til julefrokost i hendes svigerfamilie 2. juledag. Et par dage efter viste det sig, at en svigerinde var covid-syg. Nu er alle blevet testet første gang og ingen var positive. Hurra for det. De skal testes igen i morgen, før de er endelig frikendt.

I går bagte jeg nøddebunde til Baked Alaska, den dessert vi har fået et par gange nytårsaften.

Så i aften skal vi bare piske æggehvider og sukker helt, helt stift, lægge skiver af is på nøddebunden, toppe op med marengs og sætte hele herligheden ind i den meget varme ovn med grill. Og holde øje ...

Billeder fra nytårsaften 2019.







Hvis nogen læsere stadig er med,vil jeg ønske en hyggelig, stilfærdig nytårsaften og et fantastisk nytår - uden corona! Håber jeg.





8 kommentarer:

  1. Godt nytår til dig også, søde Betty. Lykke til med baked Alaska. Så dristig er vi slet ikke heroppe i Norge. Hils pigerne. Godt nytår 2021.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din hilsen Mona. Og i lige måde til dig og dine :-)

      Slet
  2. Hvor er det hyggeligt, at du spiller klaver og vil begynde at gå til undervisning igen.
    Og så er jeg vild med, at du har lavet kalendere til børnebørnene. Jeg har lavet flere Cewe-fotobøger til Bella og været meget glad for dette firma.
    Det er også en god idé, at du har gået i nederdel eller kjole hele december måned. Hvor er det fine nederdele med de farverige mønstre.
    Din Baked Alaska ser forrygende ud. Rigtig godt nytår, Betty!

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig godt nytår til dig Gitte og tak for dine kommentarer gennem året.

      Slet
  3. Ja, heldigvis kan vi tage vores bil og køre en tur, så vi har dermed heller ikke været så hårdt ramt som så mange andre.
    Jeg bruger også Cewe, som er dejligt brugervenlig.
    Du skal finde et layout, som er 'født med' to billeder ved siden af hinanden - det kan du på forhåndsvisningen af det. Hvis layoutet kun viser én ramme, vil du også kun kunne lægge ét billede ind. Der er mange forskellige muligheder under 'Layout' - prøv at lege lidt med dem. Du kan dog også trække et nyt (andet) billede ind på siden i et allerede valgt layout, men i den enkelte ramme vil der altid kun kunne være ét billede.
    Håber det hjalp en lille smule.
    Og du ønskes selvfølgelig også et godt nytår herfra, Betty :-)

    SvarSlet
  4. Godt nytår til dig og dine 🎉

    Mange skønne gøremål du har taget til dig i december. Det er dejlige krydderier.

    Vi er mange det vælger til/fra her i denne tid. Min sociale boble er på 8 personer, plus arbejdspladsen, når jeg ikke arbejder hjemmefra. Vi kan så lige have dage hvor vi trækker os grundet en af os har været nærkontakt, og skal testes.
    Krydser 🤞for vi får nok vacciner og flokimmuniteten bliver en realitet i 2021

    SvarSlet
  5. Tak for råd og vejledning Ellen. Jeg tror, jeg forstår layout mulighederne. Jeg er bare ikke så tålmodig. Og så er jeg bange for at gøre noget forkert, der låser mig fast, så jeg ikke kan fortryde eller komme videre. Men som du siger, så skal jeg give mig tid til at lege med mulighederne, for dem er der rigtig mange af.
    Tak og godt nytår til jer.

    SvarSlet
  6. Godt nytår til dig og dine. Jeg har længe villet lave en kalender til landmanden med billeder fra vores mange motorcykelture. Cewe skal helt sikkert stå for det, dem har jeg brugt en gang og det gik godt. men mit problem er som dit, at jeg har billederne mange steder. vi har skiftet computer flere gange og hver gang er billeder blev lagt i nogle mapper, men hvor på computeren og hvilken computer? SUK.
    Håber I havde en god nytårsaften og jeg håber at den øvrige familie går fri af covid. Jeg kan godt huske hvor kaotisk jeg følte det, da jeg måtte gå i isolation og vente på dag 4 podningssvar.

    SvarSlet