søndag, november 14, 2021

Novemberhygge.


 Jeg ønsker mig vinter nu. 

I haven står enkelte af sommerens Stolte Kavaler tilbage. Den er lidt bleg og flosset i kanten, men alligevel meget pæn. Den er min yndlingssommerblomst. Ud af en pose med små bitte frø vokser store planter op med farverige blomster. Men så snart frosten viser sig er den færdig, så jeg glæder mig over den hver dag, når jeg går forbi.

Ved siden af den høje stolte kavaler vokser nede ved jorden en juleklokke. Den gør ikke meget væsen af sig, men der er store, lovende, hvide knopper i den. 





Jeg kom forbi det her billede for nogle dage siden. Det er fra 2013. Dengang der var frost i november. Det er taget dagen efter en frostnat, så kronbladene er nok i gang med at løsne sig. Det får mig igen til at tænke, at jeg ønsker mig en tydelig vinter. Men det er selvfølgelig ikke ønskværdigt for alle der færdes ude på vej til arbejde og skole.


Jeg var sammen med Johanne og hendes mor på planteskolen i formiddags og fik svar på, hvordan et batteridrevet kalenderlys virker. Smart. Der er utallige varianter af elektroniske lys. Jeg har slet ikke haft tændt et levende lys endnu i år. Det har selvfølgelig den fordel, at det er levende, og det er der en særlig hygge over. Men jeg foretrækker de andre. Der er ingen røg og sod og ingen fare ved at glemme at slukke, inden jeg går ud af døren. Ikke at det er sket, men man ved jo aldrig. Det er som om, der bliver julet ekstra meget allerede. Der er måske noget opsparet juleglæde fra sidste år, der trænger til at komme ud.
Jeg holdt mig heller ikke tilbage med juledug i går aftes, da mine venner var på besøg. Vi er i gang med Mexican Train, som Ruth og Jørgen har introduceret for mig. 
Jeg havde købt confiterede andelår til middagen, fordi det skulle være nemt. Men det ville ikke blive sprødt, det skind, selvom det fik en tur under grillen. Måske var der for meget fedt på, selvom det meste var løbet af? Måske skulle jeg have tørret det helt af med køkkenrulle? Måske er min ovngrill ikke så effektiv? Men pyt. Det var mørt og smagte godt.
Mortens aften, som var en onsdag i år, var vi hos Mattias og hans forældre. Jeg sprang over, hvor gærdet var lavest og købte en andemenu i Føtex. Der var forskelligt tilbehør og risalamande. Børnene elsker medisterpølse, så den var der. Og risengrød til de børn, der ikke bryder sig om flødedesserten. Eftersom dagen efter var en skoledag, var det sådan et spis-og-skrid arrangement fra kl 16.30 til 19.30, og det fungerede godt.
Sidste forår købte jeg denne her lille 'pejs', da den var på tilbud til 99 kr i Kvickly. Jeg blev drillet noget med min kitsch style.
Men den er rigtig hyggelig her i den mørke tid.
Den har stået i et skab over sommeren, for designet er ikke ligefrem smukt. Men hvordan skulle man ellers designe et lille bålsted? 
Jeg er tilfreds :-)



6 kommentarer:

  1. Jeg elsker levende lys og jeg elsker LEDlysene. Jeg har et kalenderlys med LED og flere lys rundt omkring i huset, som så kan være tændt uden at jeg skal spekulere på at huske at slukke. Og så tænder jeg levende lys, når jeg sætter mig ned i længere tid ved et bord.
    Hvor er det hyggeligt med din lille pejs.
    PS og selv om jeg skal køre, så vil jeg også gerne have rigtig vinter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, det er en god ide med levende lys, når du sætter dig ved et bord. Det vil jeg også til at gøre (så jeg kan få brugt nogle af de lys, der ligger i skuffen)
      Også du der skal køre meget, vil gerne have vinter :-) Du må også være en meget rutineret bilist :-)

      Slet
  2. Go’ ide med spis og skrid arrangement, så er det lettere at arrangere og deltage i.
    Også jeg missede I dag at få sprød skind på confiterede andelår Også jeg er i tvivl om hvorfor!,

    SvarSlet
  3. Anni, hvad er det med det skind?? :-) Måske kan det slet ikke blive sprødt?

    SvarSlet
  4. Pudsigt nok har jeg netop i aften lavet confiterede andelår - og selv om jeg nu er helt flov over at sige det, blev de sprøde. Jeg ved ikke hvorfor, men det gør de nu altid under min ovngrill.
    Og så er jeg altså ret vild med din lille pejs, og den er ikke spor kitschet!

    SvarSlet
  5. Ellen, det skal du da ikke være flov over. Det er nok min ovngrill :-)
    Dejligt, du kan lide pejsen.

    SvarSlet