lørdag, juli 28, 2018

Det regner i ferielandet.

Jeg ankom hen på eftermiddagen til vores, engang, så fredelige Vorupør. Der er stadig fredeligt, men flere mennesker end nogensinde før. Mon ikke jeg har sagt sådan de seneste par år? Men der var mange i eftermiddags og flere både end der plejer at være. Chr. og Johanne og deres forældre havde været i vandet.

Der er små krabber i havbadet. Det har gjort børnene bange for at bade der. Og i havet var bølgerne for store til at Chr. kunne bruge sine nyerhvervede svømmefærdigheder.
Jeg har tænkt mig at bade, for jeg tror ikke, den slags krabber bider i mennesker. Hvis børnene ikke bliver trygge ved det, må vi hen til en nærliggende sø.
Temperaturen er faldet meget her i aften. Det er tordenvejr med regn, så vi må se, om det bliver badevejr i morgen.

Jeg bor i tilbygningen i gavlen. Det er en fin, lille lejlighed i lyse farver, og den ligger meget centralt.
Kun få skridt fra havet med molen, havbad og ishus. Og tæt på familien.
Det er første gang, jeg ikke bor i samme hus som dem, men det er nok min stigende alder, der gør, at jeg gerne vil have noget alenetid? I hvert fald prøver jeg det i år.
Under den indledende snak med værtinden, fandt vi ud af, at hun har gået i realskole sammen med min (afdøde) lillebror. Hun sagde, at han var sjov, og han var ... da hun tøvede lidt, sagde jeg, at han var en drillepind. I det samme sagde hun også drillepind. Vi sagde ordet i munden på hinanden.
Det var lidt pudsigt. Hun havde også kendt min mors to brødre, der boede her i Vorupør dengang de levede.
Et andet udtryk for at der var mange mennesker, var køen hos fiskehandleren.
Jeg trak nr 75, da 65 var ved at blive ekspederet.
Der er meget at kigge på. Rå fisk af forskellig slags. Og forarbejdet. Så  gør det ikke noget, at det at købe fisk, ikke er der, de hurtigste beslutninger træffes.
Jeg følte mig hensat til Tyskland, idet de fleste ordvekslinger foregik på tysk.
Jeg købte rødspættefileter, der var stegt. Ingen af os orkede at panere og stege selv. Men det er nu nr. et at få en friskstegt filet lige fra panden.

11 kommentarer:

  1. Det ser dejligt ud, - trods de mange turister. Hvor godt for byen, at der kommer liv og penge.
    Det er da sjovt, at din værtinde kendte din bror. Verden er lille.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det er uden tvivl godt for den lille by her med mere liv og aktivitet. Og ja, verden er lille. :-)

      Slet
  2. Det lyder som et dejligt sted at holde ferie - og så smukke billeder du viser.
    Ja, det er da sjovt, at værtinden har kendt din lillebror.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gitte, det er et dejligt sted. Og sjovt at værtinden kendte min bror.

      Slet
  3. Og jeg kan forestille mig, at du blev glad over at at din bror havde sat spor i andres hukommelse.
    Håber de små krabber opfører sig pænt, så mormor kan fortælle sine børnebørn at de ingenting gør. God ferienydning

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, det var hyggeligt, at vi så hurtigt fandt frem til minder om min bror. Jeg har haft begge børn med i Havbadet. De er ikke trygge ved det. Så det blev leg med bølgerne i dag. Det er også sjovt, selv om det ikke er svømning.

      Slet
  4. Så dejligt det er ved Nr. Vorupør. Kysten har været fyldt til bristepunktet grundet vejret, og skidt pyt med en regnvejrsaften.
    Ved ikke om lysten er der, men der er et arrangement Sange ved havet - Agger
    https://www.facebook.com/events/202265720551032/
    Ved godt der er en kørertur syd på, måske er der noget der er bedre i Nr. Vorupør.
    Ønsker dig/jer en dejlig ferie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, ja vejret lokker os til kyst og strand. Regnvejret i går var bare en bonus, vi har ventet længe på.
      Tak for info om sang-arr. i Agger. Det lyder godt. Måske bliver vi her :-)

      Slet
  5. Vi var i Vorupør i går eftermiddags for at bade, hvor var der bare mange mennesker og lang kø ved ishuset! Vi incl. vores ældste barnebarn elsker stedet og tager gerne køreturen. Men der behøver ikke komme flere turister, jeg ved ikke hvordan sommerhusejerne synes om det.

    SvarSlet
  6. Marianne, hyggeligt at I også var i Vorupør i går. Jeg ved ikke, hvordan sommerhusejerne synes om det stigende antal gæster her. Men jeg tror, de foretningsdrivende er glade for det. Jeg synes heller ikke, der behøver at komme flere :-)

    SvarSlet
  7. Extra resources www.dolabuy.co Continued dolabuy see here now dolabuy.su

    SvarSlet