mandag, september 07, 2009

En 4 benet hjælper.

Sidste år havde jeg en 4 benet hjælper, både når det handlede om at spise og at plukke blommerne. Men jeg skal ikke have en ny hund! Den engelske bulldog hører iøvrigt ikke til gruppen af muskelhunde eller kamphunde, hvad mange fejlagtigt tror. Den er heller ikke på listen over de farlige hunde. Den er en hyggehund med et meget flegmatisk temperament og en svag fysik. Og meget, meget sød!

søndag, september 06, 2009

Jeg - homo conexus?

Jeg gik i sort i går morges, fordi min computer gik i sort. Inden vi kørte til Fyn i går, ville jeg lige tjekke min mail og min blog og ordne en lille bank-ting. Pludselig gik min computer helt død, mens jeg sad der og var i gang. Panik - panik! Min udbydersupport sagde, det var noget med strømforsyningen, eller også var computeren helt i stykker! Jeg slukkede for kontakten og tændte igen efter 10 min. Stadig ingen reaktion.
Aftenen før havde jeg haft computeren inde i stuen for at vise Trine mine billeder fra Norge. Men jeg havde jo sluttet den til, da jeg satte den tilbage. Efter en del hændervriden og grublen, slog det ned i mig, at det kun var printeren, jeg havde tilsluttet. Og ikke den lille runde dims til strømforsyningen!
Ah, hvor det lettede og jeg blev glad igen. Jeg blev også klar over, jeg meget nødig vil undvære den kontaktform, jeg har både på bloggen og på facebook. For ikke at tale om alle de muligheder der er for at google og finde svar på alverdens ting.
Hurra for netværket!I weekendtillægget til vores lokale avis er der en interessant anmeldelse af "Homo Conexus - Netværksmennesket"
skrevet af Morten Bay.
Han skriver bl.a., at ligesom mennesker af tiden før og efter rennæssancen var vidt forskellige, så er der også en dyb kløft mellem homo industrialis ( fordi forældre og bedsteforældregenerationen har industrisamfundets statussymboler og værdier) og den nye mennesketype, homo conexus. Unge vil måske hellere have 5000 venner på facebook, eller at ens avatar i Warcraft har høj staus, end hus og bil. (det ændrer sig nok, når de bliver gamle nok :-))
Det er rigtig spændende, hvordan det virtuelle netværk måske vil indvirke på vores neurale netværk. "Deres kognitive strukturer er parallelle og ikke sekventielle. De udvikler hypertekstuelle sind" citerer Morten Bay en amerikansk læringsekspert for at sige om børn, der er vokset op med computeren som en naturlig del af deres liv.
Vi er måske ude i noget evolution her? :-)
Jeg må have fat i bogen.

lørdag, september 05, 2009

En udsigt.

Foran indgangen til ortopædkirurgisk afd. står dette her kunstværk. Der er hverken navn eller titel på. Jeg undrer mig over, om det er en sygeplejerske, der har mistet fodfæste for en stund? Eller om det er en ny patient på vej - det stunt må nødvendigvis resultere i et brud?
Vi var på besøg på Svendborg Sygehus. Det er ikke sjovt at blive underlagt andres bedreviden og blive frataget sin selvbestemmelse, når man har brækket et ben. Forhåbentlig vil det forløbe uden komplikationer for Henriks kære søster.
Jeg blev overfaldet af sult på vejen hjem. Det resulterede i, at jeg stiftede bekendtskab med den største burger, jeg har set.
Vi holdt en lille pause i Middelfart på Cafe Razz. Den har en skøn beliggenhed på havnefronten med en spektakular udsigt over Lillebælt med de to broer i synsfeltet. Vi var ikke så vilde med maden. Henrik fik et stjerneskud, og jeg fik en burger med pomme frites. Portionerne var store - den ros skal de have (hvis det er rosværdigt). Kvaliteten svarede ikke til kvantiteten. Men udsigten.
Den var i top.

fredag, september 04, 2009

Sceneskift.

Der er sket et voldsomt sceneskift siden i formiddags, da jeg plukkede blommer og fotograferede i haven.
Nu står regnen ned i stride strømme og vinden er en rigtig blommerusker.
Så roligt så der ud ved 10 tiden. Der er mange meget fine blommer nu. Godt jeg fik plukket en skålfuld. Nogen af den er ved at blive forberedt til aftenens dessert.
Den lille georgine havde alligevel et par blomster i sig. I følge Søren Ryge, i et haveprogram forleden, skal georginer have en masse gødning. Det har mine ikke fået, men det kan alligevel ikke være hele forklaringen på den lave og langsomme vækst hos den hvide, for de har haft samme vilkår, de to knolde, og den anden har blomstret længe og overdådigt, som den slags nu skal.

Morgenkølighed og - varme.

Siden der i foråret blev fældet en masse træer og buske udenfor mit køkkenvindue, er køkkenet blevet mit favorit-morgenrum. Lyset vælder ind og fylder det lille rum. Hvis solen er meget varm, sætter jeg mig med ryggen til vinduet, mens jeg drikker min te og læser avis.
For det meste sidder jeg med front mod vinduet og læser med solbriller på. I dag blev jeg klar over, det ikke er sommer mere. Jeg var nødt til at finde et par islandssokker frem. Selvom om solen skinner, varmer den ikke nok til bare tæer på køkkengulvet. Det må være efterår.Jeg vil gå videre i mit program, som omfatter træning i fitnesscentret og forberedelse af mad til et par gæster. Måske skal desserten være en blommecrumble. Der er trods alt mange fine blommer, selvom nogle af mine indlæg har handlet om det modsatte.
God fredag i blogland.

onsdag, september 02, 2009

Yes!

Man har et standpunkt, til man tager et nyt, sagde statsminister Jens Otto Kragh engang.
Nu elegant omskrevet!! Jeg kunne ikke stå for det kort, jeg fandt på biblioteket i går!

tirsdag, september 01, 2009

Dukketeaterfestival.

Jeg var nr. 5 i køen en halv time før biblioteket åbnede, og i løbet af den halve time voksede køen til 20-25 mennesker.
Det er i dag salget af billetter til Dukketeaterfestivalen starter. Der var lidt bøvl med computeren, men en time efter jeg kom, kunne jeg gå igen med en håndfuld billetter.
Der åbnede samtidig salg fra telefon og net, men vi er nogen stykker, der helst vil have billetterne i hånden.
Man skal også lige sikre sig, man har fået de rigtige.
Jeg syntes, dem før mig købte helt ubehersket ind, men jeg har vist ikke noget at lade nogen høre for.
Jeg elsker dukketeater, og specielt dukkefører og skuespiller Neville Tranter fra Holland. Han er her hver gang, der er festival (hvert andet år). Hans dukker er menneskestore, og de er fantastisk udtryksfulde. I år er det "Schickelgruber, alias Adolf Hitler", og det er en forestilling for voksne.
Det myldrer med dukketeaterforestillinger for børn i weekenden 13-15. nov., men der er også godbidder for voksne og barnlige sjæle.