fredag, marts 16, 2018

En uge i børneforkølelses-tegn.

Det har været pivkoldt i dag.
Tre til fem frostgrader ledsaget af kraftig blæst har fået vintergækkene til at lægge sig ned med slappe stængler.
Allerede i mandags sagde Else, at hun var forhindret i at bade i dag. Det betød, at jeg heller ikke kom ud til søen. Ja, dårlig undskyldning.
Det er spændende, om blæsten er taget af på mandag. Det er ikke vandtemperaturen på en grad, der gør det koldt at bade. Men blæsten gør.
Johanne har været hårdt angrebet af forkølelse med grim hoste til følge.
I forgårs havde hun det så godt, at der skulle ske noget. Hun var ikke frisk nok til børnehaven, men en tur på biblioteket er ikke så krævende.
I begyndelsen var der kun to næsten-raske børn med hver sin forælder. Stille og roligt.
Senere kom to pædagoger med seks-otte børnehavebørn, og så kom der gang i det. Jeg gætter på, der har været lidt mere stilfærdigt for de børn, der var tilbage i børnehaven.
Børnebiblioteket er en legeplads - en populær en af slagsen. Især når der ikke er for mange børn.
Da min to timers parkering var ved at udløbe, legede Johanne så godt med Lilli, der var sammen med sin farmor. Jeg aftalte med farmor, at hun kiggede efter Johanne, mens jeg var væk i nogle få minutter.
Det ville Johanne dog ikke være med til. Hun ville med mig, og sådan sluttede vores biblioteksbesøg.
Det passede mig fint med et par timer.
Det har været en hektisk uge for min datter og svigersøn for at få enderne til at nå sammen. Jeg har ikke overskud til at passe fra morgen til hen på eftermiddagen. Men tre-fire timer ad gangen. Bedsteforældrene har ikke kunnet hjælpe i denne her uge.
For nogle dage siden snakkede jeg med hende, der kunne have været min kollega, hvis jeg stadig arbejdede. Hun er 26 og højgravid. Da hun hørte, jeg skulle passe mit syge barnebarn, sagde hun, at det var, hvad hun virkelig gruede for, når hendes barsel til sin tid var forbi. Hendes forældre bor i udlandet og hendes svigerforældre arbejder. Så hun satser på oldemor! Jeg sagde, at oldemor nok ville blive træt.
Men som offentlig ansat har man børns første sygedag, som vist nok nu er to sygedage? Det vil lige tage toppen af pasningsproblemet.
Vi skulle have det som i Sverige. 60 dage om året.
Jeg har bare været ude at handle lidt i dag og ellers slappet af hjemme. Det har været tiltrængt og dejligt.


8 kommentarer:

  1. Du har ret, det er så sandelig ikke nemt at få sygeperioder til at hænge sammen. Jeg ville sådan ønske, at jeg selv kunne træde til, men jeg arbejder jo for fuld skrue. Og ofte for to. Blandt andet fordi der afvikles barns første og anden sygedag og egne sygedage, og vi jo ikke får vikarer for dem, der er væk..... Jeg går bestemt ind for, at forældrene kan holde fri med deres syge børn! Og at der tages højde for det på arbejdsmarkedet. Det gavner ikke bare de enkelte, men hele samfundet.

    SvarSlet
  2. Eva, din kommentar om, at du sommetider arbejder for to, får mig til at tænke på mine seneste arbejdsår. Vi var kun et par ældre og mange småbørnsforældre-kolleger. Det kunne betyde, at mine egne patienter blev aflyst, fordi lederen skønnede, at min kollegaer, der var hjemme hos sit syge børn, havde patienter, der var vigtigere. Det gik ud over min arbejdsglæde. Ikke at jeg bebrejdede de syge børn og deres mødre. Vi var bare ikke nok medarbejdere til at få det hele til at hænge sammen. Og ingen vikarer. Jeg hepper på vikarer.
    Jeg kan godt forstå, du gerne vil træde til i din familie. Engang var der tale om barnebarns første sygedag til bedsteforældre. Det var måske bare en drømmetanke.

    SvarSlet
  3. Det er ikke nemt for de unge familier, når der er sygdom, men de er trods alt heldige, at du hjælper til. Jeg er glad for at se, at du siger fra, og kun tilbyder hjælp nogle timer om dagen. Jeg måtte smile, da jeg læste om din unge kollega, man kan jo i dag få så mange flybilletter til rimelige penge, hvis man ikke lige bor på den anden side af jorden. Vi er mange bedsteforældre, der flyver op, når der er problemer eller vi trænger til at se de små poder. Vores søn og svigerdatter har fået problemer med plads til lille Laurits, så jeg flyver op mandag morgen og skal være "dagplejemor" en hel uge, om jeg gælder mig,? det kan du tro.

    SvarSlet
  4. Marianne, hvor er det godt, du kan hjælpe din søn og svigerdatter. Du og lille Laurits vil få nogle skønne dage sammen. Det er dejligt med de mange muligheder for at flyve og hurtigt komme frem. God uge med dit barnebarn.

    SvarSlet
  5. Det med børns sygdom er hårdt for forældrene. Jeg ved det mht. Frida og Otto. For 10 dage siden opdagede svigersønnen 2 knopper på Fridas hånd. Der var kun de 2, hele kroppen blev tjekket. Hverken dagplejen, forældrene, bedstemoderen eller jeg tænkte på børnesår, det lignede det ikke. Da dagplejekonsulenten kom forbi onsdag, sagde hun det var, så jeg fik Frida til en lægestuderende i en afløserklinik, desværre var han meget vag i konklusionen, dog gav han noget salve med antibiotika, derfor måtte yngstedatteren til egen læge torsdag, og her blev det bekræftet. Dvs. Frida har været i dagpleje med børnesår. Her i kommunen har de ellers en meget stram politik, det er hjemme til det er væk. Det er evt. kan have udløst de 2 røde prikker er, hun lige har været ramt af en kraftig børneeksem i ansigtet.
    God bedring til dine dejlige børnebørn. I dag er vinden stilnet af, krydser fingre for du og Else kommer ned og bade i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, det var en værre historie med Frida og børnesår. Jeg håber, hun er ovre det. Det var godt, du var der til at tage hende til læge.
      Vi har også stille vejr og solskin i dag - kold sol. Men det har været dejligt.

      Slet
  6. Næh, børns sygdom og forældres arbejde er en dårlig kombination, som det må være svært at håndtere indimellem. Godt, at de har dig. Jeg havde mine forældre, men jeg kan godt huske, at mine kolleger sommetider havde problemer, fordi bedsteforældrene stadig arbejdede ... men vi havde nu også lov til at tage barnets første sygedag i en privat virksomhed. Så tog den anden forælder barnets anden sygedag som 'barnets første sygedag', så med hiv og sving og måske en feriedag eller to, gik det alligevel for dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg havde min mor, der kom kørende, selv om hun boede langt væk. Det var en stor hjælp, som du også havde af dine forældre. Jeg tror også mange private virksomheder har barnets første sygedag. Både min datter og svigersøn er selvstændige, og der er ingen til at tage over for dem. Der er kun den mulighed at aflyse aftaler, og det skal helst undgås. Hvad jeg godt kan forstå.

      Slet