torsdag, oktober 30, 2008

Så kan jeg lære det........

Jeg har et meget overfladisk forhold til de indlægssedler, der følger med et glas piller - eller medicin i det hele taget - et næsten 1/2 m langt papir der i 2 spalter og på begge sider er tæt beskrevet med informationer om bivirkninger og anden galskab. Så jeg gør som strudsen: stikker hovedet i busken og skimmer papiret hurtigt. Man skulle jo nødig rammes af alle de sygdomme, der kan komme ud af at indtage et bestemt præparat. I godt et år har jeg helt ubekymret taget 10 mg simvastetin for let forhøjet kolesterol ud fra devisen "det er bedre at forebygge end at helbrede". Så da jeg for et par måneder siden fik nogle neurologiske symptomer, tænkte jeg ikke, at jeg var mellem 1-10 ud af 10.000 simvastetinbrugere. der fik de bivirkninger. Jeg tænkte mere på de patienter, jeg havde kendt i mit arbejdsliv med en bestemt neurologisk sygdom. Og stak hovedet i busken og håbede, det ville forsvinde. Da jeg for 10 dage siden skulle have en ny pakke simvastetin, satte jeg mig for at læse indlægssedlen grundigt - og der under sjældne bivirkninger stod mine symptomer beskrevet...... Og hvad kan jeg så lære af det?? Ja, i hvert fald at læse indlægssedler! Og at tage mine egne signaler mere alvorligt! Efter 10 dage uden simvastetin er der kun svage symptomer tilbage, og de forsvinder sikkert helt. Var til Picasa kursus på biblioteket i går. I modsætning til de andre kurser i Google værktøjer, hvor der kun var 2-3 deltagere hver gang, så var der denne her gang 18 mennesker. Der er nok ingen tvivl om, at det digitale fotoapparat har fået mange flere til at interessere sig for fotografering, og det man kan med billeder. Så nu vil jeg lege med Picasa i aften.

3 kommentarer:

  1. Uha, du glemmer vidst ikke med det foerste at laese sedlen. Pas nu paa digselv. :)

    SvarSlet
  2. Tak Tina, ja jeg vil sørge for at læse de indlægssedler.

    SvarSlet
  3. og det er jo noget helt andet end dem der farer frem med bål og brand og vil have simvastatin afskaffet, for langt de fleste kan jo godt tåle tabletterne. Har du tænkt dig at prøve et andet præparat?

    SvarSlet