lørdag, september 10, 2011

Så mange km. væk........

Så mange km. væk - og så kun to en halv time fra Billund til Girona.
Og en morgenstund så anderledes end herhjemme.
Fra morgenmadsbalkonen var der udsigt på nærmeste hold til Rambla'en.
 Det var spændende at følge med i det travle liv, der udfoldede sig.
To morgener var et hold i gang med kamera, lyd og lys og instruktion til en optagelse af den gamle mand i den blå jakke.
Igen og igen gik han den lille tur, mens han sagde sin replik.
Måske en kendt spansk skuespiller?


På Rambla'en sad gamle mænd og læste avis om morgenen.
Mens min nabo/rejsekammerat gjorde sit yogaprogram færdigt, tog jeg 'Alt for Damerne' i hånden og satte mig ned på en af de fastboltede stole.
Ikke at jeg fik læst noget.
Men jeg nød stemningen.
 Jeg troede, Rambla'en var en gågade.
Det er den også på den brede boulevard i midten.
Men på hver side kører biler og busser og øverst i billedet er Placa Catalunya, trafikknudepunkt og Barcelonas hjerte, som en guide sagde.
Så balkonen var ikke det mest velegnede sted for samtale.
Men spændende for få dage.


Jeg vil gerne til Barcelona snart igen.
Bare for at sidde på små cafeer og barer i Born bydelen. Det gjorde vi ikke så meget.
Men der var så mange seværdigheder på ønskesedlen, og det var så spændende:
Sagrada Familia, Güell parken, Miro museet, Palau de la Musica,  var nogen af de kunstværker, der gjorde et stort indtryk på mig.
Jeg sagde det samme sidste år, da jeg var i Rom, at jeg gerne ville tilbage og bare sidde.....
Men jeg foretrækker Barcelona, tror jeg.
Og hotellet var så specielt. Det ville jeg vælge igen, hvis jeg kommer tilbage.

På flyveturen hjem var der en fantastisk udsigt hele vejen.
Og en flot solnedgang.
Måske fløj vi i lav højde, siden vi kunne se så meget?
Ryanair var imponerende præcist. Hvad jeg ikke kan sige om DSB, som jeg var i Kbhvn. med for et par uger siden

4 kommentarer:

  1. Velkommen hjem. Det lyder som en dejlig tur.

    SvarSlet
  2. Velkommen hjem! Det var en fornem placering at bo lige på Ramblaen. Jeg blev også lidt overrasket over dens udformning - men det er dejligt med det lokalliv, der leves midt i gaden. Ikke kun turister! Det er en meget smuk by, og det lyder til, at du har haft nogle dejlige dage.

    SvarSlet
  3. Tak Nille. Det var meget centralt at bo lige der på Rambla'en og tæt ved Placa Catalunya.
    Og sjovt, så stor forskel der var på livet der om morgenen og om aftenen.
    Der er masser af underholdning om aftenen: musik, akrobatik, malere, 'statuer' og de afrikanske gadesælgere med deres varer på et lagen med en snor i de fire hjørner, så de lynhurtigt kan stikke af med deres bylt, hvis politiet viser sig.
    Det må være belastende at leve på den måde

    SvarSlet