mandag, august 28, 2017

Blommesæson.

"Mig elsker blommer," sagde Johanne i dag.

Jeg elsker mit blommetræ, jeg er bare ked af, at der er en svampesygdom i det.
Især midt i træet er der visne grene med bitteså blommer på.
Længere ude i grenene er de pæne og store.
Søren Ryge siger, man ikke skal beskære blommetræer.
Men det her træ skal beskæres ret kraftigt, når sæsonen er forbi, og så må vi se, hvordan det reagerer på det næste forår.
Træet fylder efterhånden mere i bredden end i højden og bærer en masse frugt.


6 kommentarer:

  1. "Mig elsker også blommer"!
    Ærgerligt med sygdommen i træet, men måske kan du redde det med beskæring. Ellers må man jo erkende, at der også er en udløbsdato på træer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg gør også. Måske har træet haft sin tid, men det får lov at stå vinteren over, så må vi se.

      Slet
  2. Jeg er helt enig med Johanne, og det skal helst være dem der plukkes direkte fra træet.
    Håber dine planer med beskæring bliver en succes. Det er jo ikke muligt at bekæmpe noget midt i det hele på anden vis. Måske skal der et nyt træ til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, jeg er også spændt på, hvordan det kommer til at gå. :-)

      Slet
  3. Jeg får ondt i maven af blommer, så det er kun som marmelade, at jeg spiser dem. I år har alle mine bærbuske fået lov til at donere deres frugter til dyr og fugle. Jeg kom aldrig i gang, desværre. Heldigvis plukkede landmanden alle blommerne, så de er kommet i fryseren.

    Vi har også haft sygdom i vores blommetræer, aner faktisk ikke om det stadig er der ;-)

    SvarSlet
  4. Lene, det er synd for dig, at du får ondt i maven af rå blommer. Jeg kender andre, der også gør det. Så er det godt med marmelade. Jeg kan godt forstå, du ikke har haft tid til at plukke bær i år. Det er så kommet fugle og dyr til gode. :-)

    SvarSlet