mandag, august 21, 2017

Hjemme igen.

Weekendens fætter-kusine komsammen foregik ved kernen, som min fætter sagde. Da vi var i planlægningsfasen, mente han, at det kun kunne foregå der, hvor vores bedsteforældre boede engang.  Eller i hvert fald kun få km derfra.
Derfor mødtes vi i Vorupør, hvor vi havde lejet Klubhuset, som var meget velegnet. Der var udendørs boldbaner for de energiske og mobile. Og et veludstyret køkken, som i vores tilfælde blev brugt til at anrette i, da vi fik maden udefra.
Det blev en meget hyggelig dag med gensyn med de kendte og mulighed for at blive kendt med dem, jeg ikke havde mødt før. I børn og børnebørns-generationen.
Inden vi drog afsted igen, fastsatte vi en dato til næste år.
Jeg havde valgt at tage en overnatning på hotellet - det eneste i VØ. Om det kan siges, at det er billigt (500 kr) og rent! På forhånd havde jeg ikke sagt noget om det, men det uundgåelige spørgsmål 'kører du hjem i aften?' poppede selvfølgelig op. Og jeg kendte også på forhånd reaktionen 'du kunne da sove hos os/mig.'
Men sommetider er det rart og nødvendigt at lukke sin dør og ikke sige flere ord. Hvordan forklarer mange lige det?
Efter morgenmaden tog jeg en dukkert i Havbadet. Jeg var heldig. Lige mellem to regnbyger. Men det var ikke badevejr. Der var i hvert fald ikke andre badende. Derimod var der adskillige stand up padlende. Om de øver til verdensmesterskabet i SUP, der skal foregå i København og Vorupør den første weekend i september, er nok tvivlsomt. Men omtalen af den begivenhed har sikkert inspireret mange til at kaste sig ud i SUP sporten.
Min ældste kusine, der bor i Hurup havde inviteret på frokost.
Vi har fødselsdag samme dag. Jeg blev født den dag, hun fyldte 12, så vi har ikke fælles barndomsminder.
Eller jeg kan ikke huske det.
Men hun har altid fortalt, at hun var så stolt af at være med til at passe min mor og mig, sammen med sin mor - dengang nybagte mødre skulle ligge i barselsseng i flere dage.

Efter hygge med snak og mad, ville jeg køre en ny vej over Mors, da jeg nu var i Sydthy.

Der findes adskillige stednavne i farvandet mellem Thy og Mors, der ender på vig eller bredning eller sund. Således også Næss Sund.

En meget lille færge krydser det smalle sund.
Overfarten varer kun fem min., og jeg kunne fortsætte på den smalle landevej mellem de nyhøstede marker.

På hovedvejen over Salling må man køre 90 km i timen..
Hvis man vil følge trafikken, skal man køre de obligatoriske 10 km over. Altså100. Hvad der dog ikke forhindrede nogle biler i at overhale.
Apropos det forslag der ligger fra politisk hold, om at hastigheden skal sættes op på nogle udvalgte vejstrækninger.
Det giver god mening på veje som den over Salling, men vi kan åbenbart ikke lade være med at køre 10 km. over den tilladte?

Før frokosten var jeg en lille tur på Heltborg Museum, som ligger kun få km. fra Hurup.

Museet har en stor, fin samling af Jens Søndergaards (1895-1957) billeder.
Jeg opdagede lidt sent, at der også var en mindestue for digteren og forfatteren Hans Bakgaard.
Han kom hjemme hos mine bedsteforældre, så jeg kiggede efter dem blandt de mange billeder, der hang på væggene. Men jeg fandt dem ikke.

Lyngen blomstrer smukt for tiden.


8 kommentarer:

  1. Tak for en lille tur med på din weekend.
    Jeg forstår til fulde dit valg med hotellet. Og også, at det kan være svært at forklare/forstå.

    SvarSlet
  2. En dejlig komsammen med fætre og kusiner, og en skøn tur hjemover.
    Tak for du gav et bid af "kagen".
    Jeg tænker det samme som Eva omkring din beslutning mht. hotelværelse, ville selv gøre det samme. Jeg får ofte beskeden om det kan til læres at magte mange mennesker over længere tid, en dag forklarede jeg det på følgende måde. En travetur for mig selv i skov, strand eller bare hvor der er øde, giver energi, en tur gennem byen dræner for energi, da der er mange ting der skal tages stilling til. Siden har jeg ikke fået ovenstående bemærkning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, det var en god forklaring. Skov og stilhed kontra en tur på gågaden eller byen.

      Slet
  3. Det evige dilemma: Køre hjem, sove på hotel eller hos familie/venner? Vi vælger det første, hvis der ikke er for langt, og det andet hvis muligheden er der. Og vi har også sovet på hotel ...
    Det er så hyggeligt med de familiefester - der bliver talt meget, ikke sandt?
    Jeg er helt med på den med at sætte farten op på udvalgte strækninger!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, ja der bliver talt meget ved sådan en anledning :-) Hyggeligt er det.

      Slet
  4. Det lyder som en dejlig weekend, vi har også lige været til fætter/kusine fest, det er bare så hyggeligt, der er mange minder der dukker op. Jeg kan også godt forstå du valgte hotel, det er dejligt at stå op i fred og ro. Og en tur til Vorupør er jo altid godt, bare man har det rigtige tøj med

    SvarSlet
  5. Marianne, det lyder hyggeligt, at I også har været til fætter/kusine fest. Og tøj der passer til vejret, er et must i Vorupør, hvor det tit blæser meget.

    SvarSlet