torsdag, august 31, 2017

"Hvad sagde du?"

Jeg har altid haft den tanke, at det var dumt og irriterende, når mennesker, der havde nedsat hørelse ikke ville bruge høreapparat.
I samme ombæring har jeg sagt, at hvis det var mig, så ville jeg se at komme i gang med høreapparater, mens jeg var i stand til at finde ud af det. Men det var ikke mig, for min mor havde en effektiv hørelse, til hun døde som 86 årig.
Henrik hørte til den kategori, der ikke ville have høreapp., selv om han hørte virkelig dårligt de seneste år af sit liv.
For at være på forkant, og ikke havne i samme stædige situation, fik jeg foretaget en høretest for to år siden. Jeg havde et lille høretab, som et høreapparat ikke ville kunne kompensere for.
Jeg fik taget testen igen for nogle dage siden, og nu var ørelægens konklusion, at jeg befinder mig i et gråzoneområde. Jeg vidste godt, at jeg ikke er den første, der hører telefonen, når den ligger i et andet rum. De højeste toner opfatter jeg ikke. På samme måde med de dybe toner. Jeg kan ikke så godt høre de dybe bas-mænd, der taler lavt, især når der er flere tilstede.
Ørelægens råd var, at jeg selv skulle vurdere, om det er nu, jeg skal have høreapp. - eller senere. Afhængig af hvor meget det generer mig i det daglige.
Jeg synes egentlig ikke, det generer mig synderligt. Men hvad med dem jeg omgås?
Jeg har spurgt, og de har lagt mærke til, at jeg siger "hvad sagde du?" mere end normalt.

Så det burde jo være nu.
Jeg må bare indrømme, at jeg har modstand imod det. Hvor er min kække holdning, om ikke at udskyde det, henne?
Når jeg har prøvet at sove med ørepropper, hvis jeg var i støjende omgivelser, så har jeg hurtig taget dem ud. Det generer min øregang.
Mit hår er kort, så det vil blive meget synligt.
Hvorfor har jeg de forbehold? Sådan var det ikke, da jeg begyndte at gå med briller for 20 år siden.
Jeg skal lige vænne mig til tanken.
Min aftale med ørelægen var, at jeg kommer igen om et år.
Men jeg kan altid komme før, hvis jeg vil.
Så det ...

Der er kommet en ny skulptur i parken ved Silkeborg Bad.
 Den hedder Subterranean og er af beton støbt i jordform.
Kunstneren hedder Carl Krull.

10 kommentarer:

  1. Jeg tror, at en af grundene til, at vi bliver så gamle, er, at vi får ekstra chancer for at erhverve den ydmyghed, som vi som yngre ikke havde. Da er vi kække og fandenivoldske. Og sådan har livet sine forskellige faser ...
    Godt indlæg, Betty -

    SvarSlet
    Svar
    1. Ingrid, det var en interessant tanke, du har der. Ja, livet har sine faser.

      Slet
  2. Jeg er sikker på, at du anskaffer dig høreapparater, når du selv oplever et ægte behov. Det lyder til, at du sagtens kan vente. Og så er der tid at vænne sig til tanken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg kan godt lide dit udtryk 'et ægte behov'. Ja, jeg bliver sikkert klar, når det er der. :-)

      Slet
  3. Det at ligge i gråzonen, måske/måske ikke, gør at beslutningen lettere falder på, det kan vente.
    Sådan er det for mange mht. briller og om valget til at ofre på progressive glas. Eller som det tidligere blev kaldt, "gammelmandssyn" eller glidende overgang i glas. Her er der mange der benytter de billige til en flad tyver. (lige en sidebemærkning - jeg blev dømt til det allerede som 25 årig, og har haft progressive glas siden).

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, jeg har altid haft det så let med briller. Også den glidende overgang. Der er også den fordel med briller, at de kan være pæne :-) Det er høreapp. ikke. Men jeg arbejder på at acceptere det. Trods alt ikke det værste, der kan ske.

      Slet
  4. Jeg tror den er klassisk: Man har et (meget fast!) standpunkt, lige til man reelt står i situationen og rent faktisk finder ud af, hvad det er, man har med at gøre.
    Jeg svor engang, at jeg aldrig vil komme til at veje for meget, fordi "det må da være nemt at smide eventuelle ekstra kilo, efterhånden som man tager dem på". Jeg skulle blive klogere :-)
    John lovede, at han ikke ville blive lige så irriterende som min far, inden han kapitulerede og fik høreapparat. Det ændrede sig søreme også - bortset fra, at han dog endnu ikke er lige så irriterende ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det er egentlig utrolig så klog man (jeg) er på ting og sager, man endnu ikke har prøvet. :-) Vi har alle vore eksempler, som du har med vægten. Men som du er ved at få has på.
      Vi må håbe, John ikke bliver så irriterende. Der hvor vi bliver snydt, os der hører dårligt, er, at vi ikke selv synes, vi er irriterende. :-)

      Slet
  5. Kære du, jeg har haft høreapparater i en del år nu. Og ingen kan se dem,selv ikke når jeg har kortere hår. Mine kolleger kan tydeligt mærke forskel hvis jeg glemmer den. Og lige som dig har jeg aldrig kunnet have noget i øret før.

    SvarSlet
  6. Åh tak Lene. Opmuntrende ord fra én der allerede bærer høreapp. Og du kunne heller ikke have noget i øret før. Så kan jeg nok også vænne mig til det :-)

    SvarSlet