mandag, januar 14, 2019

Om gæster og nytårsforsætter.

I fredags havde jeg tre skønne kvinder til frokost. Det var en rigtig hyggelig eftermiddag, som jeg også havde forventet det og glædet mig til.
Netop derfor kan jeg ikke forstå, hvorfor jeg altid 'kommer op at køre', som om det var en større festivitas. Der skal selvfølgelig købes ind og planlægges osv. , men jeg har ikke mere mange gæster ad gangen. Engang var vi flere, og det var meget lettere, forekommer det mig.
Det har sikkert noget med alder at gøre. Nu synes jeg, det er hyggeligst, hvis vi ikke er mere end fem. Det giver de bedste samtaler. Og så til frokost.
Det var en frokost med damemad, som Henrik kaldte det, hvis han syntes, der var rigeligt med salat.
Grønkålssalaten her ser smukkest ud, hvis der kun er en bund af grønkål og så et godt drys af granatæblekerner.
I det her tilfælde var der også æble, appelsin og syltede rødløg på.
Grønkål er nærmest min favorit på denne her tid af året. Dressingen bestod af citronsaft, flydende honning, sennep, salt og peber og olivenolie.
Jeg havde også lavet en meget dejlig salat af  fint snittet rød spidskål  og syltede rødbeder i små tern. Dressingen er den lage rødbederne ligger i og olivenolie smagt til med sukker, salt og peber. Til sidst toppes med solsikkekerner, der er ristet sprøde i lidt olie på panden.

Da to vennepar var her til frokost d. 30. december, var det stadig med juledug og traditionel frokost.
Jeg var så godt forberedt, at jeg syntes, jeg kunne begynde morgenen med avis, telefonsamtale og computer, og lige pludselig var der gået to timer.
Det betød, at jeg fik meget travlt med at lave tarteletfyld og anrette sild og pålæg og sådan noget.
Mine venner ville uden tvivl hjælpe til, hvis jeg ikke var færdig, men jeg kunne godt tænke mig at sidde med en kop te og slappe af til sidst.
Jeg plejer ikke at have nytårsforsætter, men hvis jeg skulle finde på et, så skulle det være, at jeg lader være med at begynde dagen med avis og computer, når jeg skal have gæster til frokost.
Det lykkedes mig at leve op til mit nytårsforsæt i fredags. Jeg sad med hvidvin i glasset og tjekkede facebook, da det ringede på døren. Det var da fedt.


12 kommentarer:

  1. Det er godt at høre, at andre også kommer ud af rutinen med at have mange gæster. Før i tiden var vi 6 personer til hverdag og gæster flere gange om ugen. Det var ingen sag. Men nu er der lidt mere "ophidselse over bare at skulle have et par gæster. Det er lidt skørt.
    Det lyder som en lækker menu med "damemad".

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg tror, vi kommer ud af rutinen med at lave mad til flere, når familien bliver mindre. Når børnene flytter. Men min alder spiller også en rolle. Sådan er det ikke for dig.

      Slet
  2. Jeg er tidsoptimist når det gælder gæstebud, så jeg øver mig også på at gøre tingene klar i god tid. Lækker menu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, det betyder meget for mig at planlægge og at være i god tid. Som tidsoptimist bliver du måske 'klemt', men jeg tror, man kan lære det. :-) Med mere eller mindre held.

      Slet
  3. Din 'damemad' lyder rigtig dejlig! Her spise vi meget af den slags, og grønkål er et hit om vinteren. Jeg har det som dig og skal helst have ro i timerne op til et besøg. Jeg har givet mig selv mere tid ved først at invitere frokostgæster til klokken 13.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gitte,som du inviterer jeg også frokostgæster til kl 13. Det giver mere ro. Dejligt at I også spiser grønkål om vinteren.

      Slet
  4. Lækker mad du lavede til frokost. Jeg skal også bruge meget mere tid, når vi skal have gæster. Mon det er fordi, man har mere tid til hverdag som pensionist, eller er det alderen der trykker.
    Vi havde huset fuldt hele julen og det gik over al forventning, da først jeg var kommet i omdrejninger, men hvor var jeg træt bagefter .

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, mon ikke det spiller ind, at vi kan have rolige formiddage, nu da vi ikke skal ud af huset og på arbejde. Vi kan tillade os at være langsomme. Og så skal vi vældig op i gear, når der kommer gæster :-)
      Det lyder hyggeligt med huset fuldt i julen. Jeg kan forstå, du har haft travlt. Og at du var træt bagefter.

      Slet
  5. Lækkert ser det ud. Og jeg blev helt lettet da jeg læste om hvordan du føler presset, jeg troede jeg var alene om at føle mig presset - jeg har prøvet at invitere til frokost i stedet for varm mad, synes det er lidt mindre beslastende, fordi meget kan forberedes..

    SvarSlet
  6. Tak Anni. Jeg bliver også glad, når jeg hører eller læser, at andre også føler sig presset :-) Så det er altså almindeligt.
    Jeg synes, frokost er lettest, fordi meget kan forberedes, og der evt. kun skal være en lun ret i stedet for flere ting, der skal serveres varme på samme tid.

    SvarSlet
  7. Jeg kan tilslutte mig det med de mindre selskaber med få omkring spisebordet. På den måde giver det mulighed for en fælles dialog.
    Grønkål er en så lækker spise.
    En god nytårsfortsæt. Den kan jeg også tilslutte mig. Det lige at få en kop te eller som du et glas inden næste skridt, en dejlig tanke.

    SvarSlet
  8. Ser først din kommentar i dag Karin. Tak for den. :-)

    SvarSlet