tirsdag, januar 01, 2019

Nytårsdessert.

Nytårsaftens dessert: Baked Alaska blev den bedste udgave, jeg har lavet. Sidste år var kagebunden en færdigkøbt lagkagebund, som jeg havde betrukket med chokolade, men den var kedelig.
I år havde jeg bagt en mandel/nøddebund og den løftede desserten til nye højder.

Jeg havde lånt min genbos gasbrænder, og det gjorde det meget let at få det grillede udtryk frem. Men på den måde forsvandt den magi, der ligger i at hive isen ud af ovnen. Så det er faktisk ikke bagt is.
(Jeg ved ikke, hvad det er Johanne står og prikker med? Sugerør? Raket?)

Opskrift på kagebunden:
4 æggehvider
200 g sukker
200 g mandel/nødder.

Marengsmasse:
4 æggehvider
200 g sukker.

Jeg havde 60 g hasselnødder og 140 g mandler (det behøver ikke at være en blanding)
De får en tur i minihakkeren, men jeg stopper, før det bliver til mel, så der også er noget at tygge i.
De fire æggehvider piskes med sukkeret længe,  lææænge til det er helt stift. Mandelmassen blandes i og det hele hældes i en springform og bages ved 170 grader i 25 - 30 min.
Kagebunden bages i god tid, for den skal selvfølgelig være helt kold, inden is og marengsmasse lægges på.
Igen piskes fire æggehvider med 200 g sukker i lang, lang tid, så konsistensen er som det inderste i en flødebolle.

Lige før dessert-tid skives isen og anbringes på kagebunden (kagebunden har stået på en fryse-og ovnfast tallerken i nogle timer i fryseren)  og marengsmassen smøres på. Så kommer det letteste - selve 'brændingen' som så betyder, at der slet ikke er brug for en ovn.
Det var en meget, meget lækker dessert.

Nu står jeg med 8 æggeblommer. Hvad skal jeg gøre med dem? Kagecreme, som der står, når jeg søger på opskrifter. Men jeg skal jo ikke bruge kagecreme ...

Jeg havde en hyggelig nytårsaften sammen med familien. Der blev fyret raketter af rundt omkring os hele aftenen. Efter min mening er det alt for voldsomt til skade og skræk for både vilde dyr og kæledyr. Jeg holdt mig til knaldperler og hundeproppistol, og kort tid efter børnene var kommet i seng, var jeg også klar til at takke af. Det betød, at jeg sov uden at vågne, da midnatsskyderiet gik i gang.

I, der læser med her, ønskes et godt og lykkebringende nytår. Jeg håber, det bliver et fredfuldt nytår for de mennesker, der lever i brændpunkter rundt omkring.


12 kommentarer:

  1. Wow, en flot dessert. Jeg sov også så dejligt, da året blev skudt ind, så min 1. januar var dejligt frisk og lang.
    Godt nytår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, der er ikke noget bedre end en frisk første dag i januar. :-)

      Slet
  2. Sikke en skøn dessert! Lige som dig og Eva sov jeg dejligt, da det nye år begyndte klokken 12.
    Godt nytår til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Gitte. Vi er åbenbart flere, der synes, det er dejligt at gå i seng før midnat nytårsaften. Det er ikke så værst :-)

      Slet
  3. IS, Betty! Hjemmelavet is, som du jo kun skal bruge æggeblommerne til. Og børnebørnene vil da elske dig for det :-)
    Jeg kom ikke sovende ind i det nye år, men jeg gik i seng 00:15 ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja IS, Ellen. :-) Der var engang, jeg altid lavede is af æggeblommer og flødeskum. Det er jeg helt kommet væk fra. Men det var i grunden let. Jeg har vist nok fået den opfattelse, at man skal have en ismaskine. Men det skal man ikke - det havde jeg i hvert fald ikke før. Tak for inspirationen :-)

      Slet
  4. Godt nytår til dig, sikke en lækker dessert du har lavet.
    Vi var hos gode venner, så det blev lidt sent, men sådan ender det oftest, hyggeligt var det.

    SvarSlet
  5. Godt nytår til dig Marianne. Ja, det var en lækker dessert.
    Det lyder hyggeligt sammen med gode venner ud på de små timer :-)

    SvarSlet
  6. Godt nytår til dig Betty
    En meget flot dessert. Håber den smagte som den ser ud. Mums.
    Jeg er jo en af dem der foretrækker forretten frem for desserten. Men udseende etc. kan godt give en fornemmelse af smag.

    SvarSlet
  7. En lækker dessert til en meget sød tand.
    Når jeg laver is bruger jeg bpde hvider og blommer, men du kan også lave råcreme af æggeblommerne.
    Også godt nytår til dig.

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  9. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet