lørdag, august 22, 2020

Nu med corona test.

 I går fik jeg et brev i min e-boks fra Høreklinikken i Viborg, hvor jeg har en aftale på tirsdag. De ville gøre mig opmærksom på, at jeg skulle bære mundbind eller have en frisk negativ corona test. Da konsultationen drejer sig om at afprøve og tilpasse høreapparater og vil vare halvanden til to timer, så kan jeg ikke overskue at have mundbind på så længe. Jeg synes, det er svært at trække vejret igennem. Måske hænger det sammen med, det har været ekstremt varmt, de gange jeg har haft brug for det. I hvert fald besluttede jeg mig for at vælge testen, hvis jeg kunne undgå de timelange køer, der har været på det mobile testcenter her i byen i ugens løb. 

Stor var min overraskelse, da jeg mødte op lidt før kl 10, og der slet ingen kø var. Selve testen varer jo kun et øjeblik. Der er nok ikke nogen situation, der har været afbilledet så hyppigt, som det af en person, der står med åben mund, mens et personale stikker en lang vatpind ned i halsen på ham. Så det er der ingen grund til at beskrive nærmere :-) Fra i morgen åbner det stationære testcenter, hvor man skal bestille tid for at blive testet. Smittetrykket stiger igen efter et par dage med fald. Gymnasiet lukkede i går efter 5 elever var blevet syge og testet positive, og Silkeborg Højskole lukkede, efter at 14 elever og en lærer var testet positive. Det føles mærkeligt og uvirkeligt at vores by er blevet sådan et epicenter. Men det vil nok fortsat være sådan, at smitten/sygdommen vil bryde ud i forskellige miljøer lige pludselig. Og så vil opsporing og inddæmning gå i gang, og virus vil blive bekæmpet. Indtil næste gang. I en anden by - måske?

Blommerne modnes i de her dage. I dag var Johanne på stigen for at få fat i nogen af dem. De tidligste er angrebet af blommeviklerens larve, så de bliver studeret nøje. Ikke noget med at putte en blomme i munden. Nej, den skal åbnes med en kniv for at se, hvordan den ser ud indeni. Hun er blevet ferm til at håndtere grønsagskniven, og vi fandt fire af de fine lyserøde larver, der kom under mikroskop.




Det brune er larvens ekskrementer. Vi snakker om, at det er ikke ulækkert, for det er bare blomme, som larven har levet af.

Når vi nu ikke har nogen eksotiske dyr at kigge på, så må vi jo udforske dem, vi har lige omkring os :-) Og det er faktisk spændende. Der er en utrolig stor variation af insekter og smådyr i haven.




4 kommentarer:

  1. Uha, det er uhyggeligt, at 40 elever var testet positive på højskolen.
    Sikke en god idé at du blev testet i stedet for at skulle bruge mundbind i lang tid! Johannes nysgerrighed efter at vide mere om blommernes orme er rigtig godt - det er sådan man bliver klogere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame, jeg skrev forkert og har rettet det til 14 smittede og en lærer. Ja, det er godt at være nysgerrig :-)

      Slet
  2. Det må være underligt at være midt i epi-centeret. Sådan følte folk fra Hjørring det også, da det var dem, der var det.
    Det er godt at være nysgerrig, og dejligt at have en mormor som lader en være nysgerrig og gør en klogere :-)

    SvarSlet
  3. Jeg synger med i koret for lovprisning af nysgerrige børn - det er bare så dejligt, at de er det og at de gerne vil lære en masse om deres verden.
    Det må ikke være rart at tilhøre et delvist nedlukket lokalsamfund. Jeg håber I snart får slået smittetrykket ned på under 1.

    SvarSlet