tirsdag, august 11, 2020

Nu med maske.

 I dag har jeg haft maske på for første gang. Jeg var med Mattias til tandlæge i formiddags, og da jeg på vejen hjem kom forbi Kvickly, besluttede jeg at handle der ved middagstid istedet for at vente til i aften, som jeg plejer. 

Ifølge det nye coronatiltag her i byen er det påbudt at bære maske i offentlig trafik. Det anbefales at bære maske i supermarkeder og større forretninger. Så jeg fulgte anbefalingen. Det var der ikke så mange, der gjorde. Jeg kender godt den slags masker fra mit arbejde, når der engang imellem var patienter, der var isolerede på sygehuset. Men det føles meget anderledes at gå med maske ude i virkeligheden. Det, jeg synes er værst, er, at vi ikke kan se hinandens mimik. Jeg går ikke og snakker og smiler til alle, men at det slet ikke var en mulighed, var da meget mærkeligt. Det vil jeg savne hver gang, jeg tager masken på. Og jeg forstod, at det virkelig er nødvendigt, at folk med lungesygdomme og åndedrætsbesvær er fritaget for masken. Den er meget varm og føles tæt. Selvfølgelig forstærket af det utroligt varme vejr. Men jeg fandt da ud af, at jeg fremover vil fortsætte med at handle i de sene åbningstider. Det er spændende, om smitten spreder sig yderligere, men mon ikke de forskellige tiltag hjælper. Vi har også fået et wake up call, for jeg tror, mange havde glemt hygiejnereglerne.  Vi skal sikkert blive ved med at vaske hænder, holde afstand og bruge sprit. Og hvis vi glemmer det, så kommer der mikroudbrud igen. Jeg håber ikke, det bliver nødvendigt at bruge masker i det omfang, vi ser på tv fra Kina og Japan.

Jeg nyder så meget, at døre og vinduer kan stå åbne, og at jeg kan opholde mig meget udendørs. Helst i skygge. Jeg har haft kaffegæster i eftermiddags. Vi har fået iskaffe og varm kaffe og is i stedet for kage. Vi har drukket en masse vand og æblejuice og hygget os. 

Der er mange måder at nyde den tidlige aftenstund på.

For et par dage siden troede jeg, at luftballonen var ved at lande lige her. Den var så langt nede, at jeg kunne snakke med folkene i kurven og spørge, om de ikke var for tæt på? Det mente de ikke, og det viste sig også, at alt var ok.





Mens Mattias og jeg stod og ventede udenfor døren ved tandklinikken, underholdt vi os med at kigge på edderkopper. Jeg ved ikke, hvor mange arter, der findes, men mange.

Her er det korsedderkoppen. Et medlem i gruppen Insekter og Smådyr har kunnet identificere den som en han. Det er en sjov gruppe at følge.

Nu er det for mørkt at sidde ude og læse og skrive. I mangel af udendørs lampe bruger jeg pandelampe. Termometeret siger 23 grader. 

Det er en dejlig temperatur, så nu vil jeg finde avisen.

4 kommentarer:

  1. Uf ja, mundbind er ubehageligt at have på, og som du siger, kan man ikke se folks mimik, hvilket faktisk ikke er særlig rart, for man skal forklare sig meget mere.
    Nu må vi se, hvor galt det går, men ja, folk havde næsten helt glemt hygiejnereglerne igen, desværre, og nu bliver rigtig mange 'uskyldige' straffet for det med det pokkers mundbind. Der er dog ikke andet at gøre end at følge anbefalingerne, men jeg kan godt forstå, at du helst vil undgå myldretiderne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg sætter min lid til god smitteopsporing, så virus ikke når at sprede sig så meget. Og mundbind skal vi nok vænne os til på steder, hvor afstand ikke rigtig kan praktiseres.

      Slet
  2. Jeg undgår også helst myldretiden i butikkerne. Mundbind frarøver os mange informationer. Vi talte om på arbejde, at vi faktisk ubevidst aflæser folks mundbevægelser, for de andre godt-hørende havde også sværerere ved kommunikationen, når man havde mundbind på.
    Jeg er hjemme igen på gården og så er det slut med at sidde ude, for vi har klæger(hestebremser) om dagene og knotter om aftenen. heldigvis er der rimeligt køligt indendørs.

    SvarSlet
  3. Jeg har egentlig aldrig været tilhænger af myldretid :-) Men nu er det legitimt at udgå. Vores kropssprog og mimik betyder rigtig meget i den måde vi omgås på og bliver opfattet på. Jeg synes, det er et stort tab på kommunikationsfronten at bære mundbind. Men det skal vi for tiden.
    Øv, at I plages af knotter om aftenen. Jeg elsker de varme, blide aftner, når mørket sænker sig. Måske du trøster dig med, at du oplever det i sommerhuset.

    SvarSlet