mandag, august 10, 2020

Nye corona-tiltag her i byen. Og en fødselsdag. Og en skolestart.

 Nu bliver der strammet op på vores corona-adfærd her i byen på samme måde som i Aarhus (man mener det er samme smittekæde) Så det betyder mundbind eller samfundsbind, som jeg hørte i radioen :-) i offentlig trafik og i større supermarkeder. Jeg har købt et par pakker med fem i hver. Ikke fordi jeg skal med bus eller tog, men det er sådan en ting, der nu hører til husholdningen. Det er sikkert både varmt og mærkeligt, men det tror jeg, vi kan vænne os til. Eller det skal vi vænne os til.

Dagen i dag har været præget af skolestart i mange familier. Også i min. Johanne er begyndt i 0. klasse og Chr. i 3. Han blev for nogle dage siden spurgt, om han havde et par gode råd til sin lillesøster? "Find dig hurtigt nogle venner. Og hold dig væk fra de store," lød svaret.

Johanne var i sfo i sidste uge, da forældrene begyndte at arbejde. Da jeg hentede hende i fredags, var hun sammen med Carmen og Agnete på legepladsen. Jeg synes altid, det er så spændende at høre, hvad børn hedder i dag, og de to navne kendte vi ikke. Hun har også været med Anders hjemme at lege, så hun har fulgt sin storbrors råd. Og hun har mod på det. Hun ville vise mig, at hun kan gå armgang. Det er så sejt. Jeg har altid tænkt, det var en drengeting, men hun vokser jo op med to drenge.

Jeg kom til at tænke på, at det også var, hvad Chr. ville vise mig, da han begyndte i 0. i 2017.

Billedet er taget en måned ind i skoleåret, hvor der var et arrangement for forældre og bedsteforældre.

Det er nok tvivlsomt om coronasituationen vil tillade den slags familiehygge i år.




I går havde min bror inviteret til fødselsdag på et meget smukt sted. Det er golfklubben i Hylke lidt syd for Skanderborg. Vi var kun en lille flok bestående af søskende, børn og børnebørn med kærester. Jeg havde snakket med ham i går formiddags, om det var betryggende, jeg kom med det stigende smittetal in mente. Det mente han. Vi holdt alle afstand, hilste med albue og sprittede. Det gik fint og vi hyggede os meget. Der er en fantastisk dygtig kok i golfklubbens restaurant og cafe. Vi fik fire retter, der var elegant anrettet og med mange forskellige sammensætninger og smage. Desserten var fx is. Det lyder meget traditionelt, men den var pyntet med dild. Og der var en dildolie i bunden af tallerkenen, hvor der også var en ganache af hvid chokolade. Den smagte dejligt og anderledes.

Til slut en fin landing. Og sådan håber jeg, hendes landinger vil være, når nu hun skal i gang med nye udfordringer.

Mit indlæg i dag er skrevet via den nye brugerflade. Jeg er spændt på, hvordan det ser ud, når jeg har udgivet det.

6 kommentarer:

  1. Det var et meget fint råd fra Christian til Johanne om, at hun skulle finde sig nogle venner hurtigt.
    Hvor var det også spændende med isen, du beskriver, som var pyntet med dild og med dildolie i bunden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var nemlig et fint råd. Det er spændende med andre smage på dessert. Jeg har også engang fået is med basilikum.

      Slet
  2. Må alle hendes landinger i livet gå uden brækkede lemmer eller forslået sind :-)
    Det er bemærkelsesværdigt, så ofte golkflubber ligger og 'optager' mange af de smukkeste pletter på landkortet - det gælder vist for hele verden.
    I er hårdt ramt i det østjyske - jeg håber der kommer styr på situationen derovre - og selvfølgelig alle andre steder, der er under skærpet observation.
    Hvis bare folk kunne huske de regler, der hele tiden har været gældende, så tror jeg ikke, det var kommet så vidt overhovedet. Det er lidt af en påstand, men det er en kendsgerning, at over 70 % af befolkningen den seneste måned har glemt hygiejnereglerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er ikke kun forslåede lemmer, men også ditto sind, der gerne må landes blidt.
      Jeg tror, det er over hele verden, golfklubber ligger smukt. Men om de også har kokke, der matcher beliggenheden, ved jeg ikke. I det her tilfælde gjorde han.
      Jeg er enig i din påstand. Mange har slækket for meget på corona-rådene. Om det er 70 % er ikke til at vide, men jeg er sikker på, flertallet har glemt situationens alvor. Mon ikke mange tager fat igen.

      Slet
  3. Sikke dejlige billeder og skønt at Johanne kaster sig ud i tingene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Det er dejligt, hun har mod på det meste. Sådan som jeg ser fra sidelinjen, så får børnene en omsorgsfuld og spændende introduktion til skolelivet.

      Slet