mandag, januar 18, 2021

Et par udedage med solskin og hjemmeskoling på Meet.

 Det er mandag, og vi er tilbage med det, for januar i år, sædvanlige grå, våde vejr. Men sikke dog et par skønne, frostklare, solskinsdage vi havde i den forgangne weekend.

Johanne havde en sleepover hos mig fra lørdag til søndag. Termometeret var nede på seks minusgrader. Vi fandt kælken frem om formiddagen og gik mod Langsøskolens legeplads, hvor der er en stor bakke på bagsiden. Der var kun lidt sne, men det kunne sagtens lade sig gøre at kælke, fordi bakken er forholdsvis stejl. Der var flere børn, der susede ned ad den bumpede bakke.  For Johanne var det lidt for vildt, så vi gik til legepladsen. Ingen af os havde vanter og det var bare koldt. Heldigvis kom Christian og hans kammerat. De havde muffedissen  Tyksen med. Vi skiftedes til at putte fingrene ind i varmen. Men i længden blev det for koldt. Trods sol og blå himmel. På vejen hjem blev trætheden overvældende, og vi måtte ringe efter 'mor-taxa'. Hurra for mobiltelefonen.
I lørdags gik jeg en dejlig tur og endte på Søndergade der, som led i en større renovering, næsten er spærret af. Der en smal smal passage at gå på. 
Kun slagterbutikken var åben. Det ser helt trist ud, at alle andre butikker er lukkede. På mange vinduesfacader var der opslag om, at man kunne gå ind på hjemmesider eller facebook og bestille tøj og efter aftale hente det ved døren. Der kan ikke være ret meget salg på den måde? Men det er selvfølgelig en måde at holde kontakt til kunderne på. Hvordan mon det kan kombineres med kompensation under corona-nedlukning? Der bliver sikkert mange spørgsmål, der skal opklares , når denne her pandemi, forhåbentlig snart, er overstået. Jeg synes dog ikke, det ser alt for opmuntrende ud for tiden.
I fredags havde jeg fornøjelsen af Christian her til hjemmeskoling.
Hans skole bruger platformen Meet. Der er meget stor forskel på mine to tredje-klasses børnebørns 'skolegang' kan jeg konstatere. Hvor Mattias havde en lærer på i hver time fra kl 8 om morgen, havde Chr. kun to timer med lærer. Først kl 10 skulle han logge på til en times dansk og så igen kl 12 til engelsk.
Der er svømning på skemaet om fredagen. Den time blev klaret med link til en video med ca15 min. tørsvømning. Det var ikke populært. Især ikke at ligge tværs over en stol og gøre svømmebevægelser :-)
Engelsktimen foregik meget af tiden på gulvet, fordi der var bygget mange øvelser ind i lektionen. Fx her: "Do the plank." At han ikke har tæerne i gulvet, skyldes at gulvet var for glat, sagde han. Det, tror jeg, er rigtigt, for da vi konkurrerede nytårsaften kunne han holde planken med flexede tæer lidt mere end et min. mod mine 40 sec.
Børnene var i øvrigt påfaldende tavse under engelsktimen. Det var læreren, der talte. Da jeg spurgte Chr, hvorfor det var sådan, svarede han, at mange børn var generte over at sige noget på engelsk. Det blev jeg overrasket over, fordi de begynder med engelsk i første klasse. Engelsklæreren har også kristendom med klassen, så de sidste minutter af timen blev brugt til at tale om dåben - på dansk. Hvad betyder velsignelse? Hvad mener præsten, når han/hun til slut i gudstjenesten siger "Herren velsigne dig og bevare dig" ? Det betyder, at Gud giver dig en krammer. Den var ny for mig. Og sådan er der så meget, der er nyt for mig. 
Efter de her to timer med to forskellige skoler, kan jeg ikke lade være med at tænke, om børneskolen er en pigeskole? Det er så tydeligt, at det er pigerne, der svarer, der spørger og siger "Anni, se lige her ..." Det er et meget spinkelt grundlag at sige det på, ved jeg. Og jeg tror heller ikke, at kønsadskilte skoler ville være godt. Men måske nogle adskilte timer? 

I dag har jeg, for første gang i lidt mere end en uge, haft yogamåtten rullet ud og gjort mit øvelsesprogram. Min ryg er ikke så stiv og øm mere, så det er dejligt. 




4 kommentarer:

  1. Ja, sikke nogle skønne og frostklare solskinsdage vi har haft i weekenden. Det er dejligt, at du har haft besøg af Christian, så kan følge med i, hvordan han bliver hjemmeundervist. Jeg troede næsten ikke mine øjne, da jeg læste, at børnene skal tørsvømme. Men det er jo fint at få bevægelse ind i skoledagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame haha, jeg kan godt forstå, du blev overrasket over tørsvømning :-) Jeg havde heller ikke hørt om det før.

      Slet
  2. Dine sidste bemærkninger er meget tankevækkende. Jeg tror bestemt ikke, at pigerne bevidst 'tryner' drengene, men hvis pigerne er længere fremme i skoene, kan det måske godt afholde mange drenge fra at stille de spørgsmål, der eventuelt måtte være. Jeg kan faktisk ikke huske hvordan det var i vores klasse i folkeskolen.

    SvarSlet
  3. Jeg tror bestemt ikke, pigerne tryner drengene. Men fx skulle de i Mattias' klasse klippe billeder ud af reklamer og ugeblade til en collage. Det var guf for pigerne, der hele tiden søgte lærerens anerkendelse til de fine ting, de fandt. Drengene blev måske færdige med den slags klip det sidste år i børnehaven? De fleste drenge i den alder har stort behov for at bruge kræfter og være fysiske.

    SvarSlet