søndag, marts 07, 2010

Rundt om rødbeden.

Jeg har leget med rødbeder i dag. Og sikke en farve mine hænder havde bagefter.
I lang tid har jeg tænkt, at jeg ville lave Isabellas rødbedesuppe. Den har været min inspiration, for jeg lavede små ændringer, så det er min opskrift i dag, der kommer her.

Ca. 600 g. rødbeder skrælles
1 stort løg
Det hvide af et par forårsløg
Et stykke ingefær som en fuldvoksen tommeltot.
Det halve af en rød chili (frø og frøstande fjernes)
Et par spiseskefulde olivenolie hældes i gryden og grønsagerne brunes lidt.
1½ l. fond eller boullion, hvad man har, hældes i gryden.
1 laurbærblad puttes i sammen med det grønne fra forårsløg
2 spsk. tomatpure tilsættes.
Det hele simrer ca 45 min, eller til rødbederne er møre.

Herefter blendes. Jeg fisker ingefærstykkerne op først. Tilsidst smages til med et par tsk soja og fiskesovs. Salt og peber tilsættes. Bredbladet persille drysses over. Suppen serveres med ristet groft rugbrød og friskpresset appelsin og limesaft efter behag.


Suppen har den mest fantastiske flotte røde farve, og den smager rigtig godt.

På bagsiden af rødbedeposen var der en opskrift på rødbedepesto, og da jeg elsker pestoer, men aldrig har smagt rødbedeudgaven, så måtte jeg prøve den.
Lettere skeptisk valgte jeg at lave en lille portion:
1 rødbede, ca 150 g
30 g parmesan
1 fed hvidløg
1/4 dl olivenolie
Ingredienserne skæres i små stykker og får en tur i minihakkeren.
Smages til med citron, salt og peber.
Og herefter er jeg vild med  rødbedepestoen. Den er så lækker!


Yngste har været i barndomsbyen til klassefest i går, og det fik jeg glæde af i dag,  da vi var på cafebesøg.  Ældste har været forbi til suppe i aften, og således opdateret på, hvordan det går, er jeg klar til en ny uge.

8 kommentarer:

  1. Betty, jeg har været meget bagud, har derfor læst flere indlæg tilbage og kan næsten ikke kommentere på dem alle, for så bliver det alt for langt.
    Jeg vil derfor nøjes med at sige, at det var et rigtig godt indlæg om osteoporose - meget informativt og dermed meget brugbart.

    Jeg var ret vild med Lambi-kunstværket og meget imponeret over den nøjagtighed, der syntes at være over den måde, det var ophængt på. Det ser så let og luftigt ud, at det næsten virker uvirkeligt.

    SvarSlet
  2. Kære Betty
    Sikke nogle interresante retter du har lavet idag, de bliver gemt, for de skal prøves!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Rødbede pesto - så har man hørt den med!!! Ikke helt vild med rødbeder udover i en hamburger og det tror jeg ikke tæller. Herligt billede af mågerne og sikke en inspirende historie om Lisbeth og hvad hun har fået ud af hendes liv. KNUS♥

    SvarSlet
  4. Sikke et lækkert resultat, der er kommet ud af din leg. Jeg nupper også opskriften, den lyder rigtig lækker, og rødbeder i næsten alle afskygninger elsker jeg. Tak for at du deler

    SvarSlet
  5. Jeg er vild med rødbeder. Rødbedepesto, det skal prøves. Selvfølgelig smager det godt. Tak for opskriften.

    SvarSlet
  6. Uhm, sikke nogle spændende opskrifter du kommer med - de skal prøves hjemme hos os :-) Jeg elsker rødbeder, og det er noget vi tit bruger, men jeg har ikke prøvet suppe og pesto :-)

    SvarSlet
  7. Den rødbedepesto ser virkelig skøn ud! Jeg lavede rødbedetzatziki for nylig til en lammefilet - og det smagte også helt fantastisk!

    Men man skal nok iføre sig et par handsker :-)

    SvarSlet
  8. De opskrifter skal da prøves , tak for tippet :-)

    SvarSlet